in

برترین کشتی گیران آزاد تاریخ ایران – لیست ۷ تایی

برترین کشتی گیران آزاد تاریخ ایران

ورزش کشتی از جمله بهترین و پرطرفدارترین ورزش های دنیا به شمار می رود. این ورزش دو نوع دارد که نام یکی از آن ها فرنگی و نام دیگری آزاد است. برترین کشتی گیران آزاد ایران در این ورزش به عنوان ستاره های درخشان، هنر نمایی های زیادی داشته اند. کشتی گیران آزاد ایران تاکنون صاحب جایگاه های برتر جهانی شده اند.
کشتی فرنگی نوعی از ورزش کشتی است که برای نخستین بار در قرن نوزدهم میلادی در فرانسه ابداع شد. قبل از سده ۱۹ هیچگاه تمرینی در آن صورت نمی گرفت. برای زمین زدن حریف در این کشتی استفاده از پا و گرفتن کمر ممنوع است و به طور کلی سایر حرکات آن مشابه کشتی آزاد است. کشتی آزاد نوع دیگری از این ورزش است که در همه دنیا تمرین می شود.
همچنین در تمامی مسابقات المپیک نیز برگزار می گردد. بر خلاف کشتی فرنگی، حریفان در این کشتی می توانند پای حریف را بگیرند و همچنین از پای خود برای به زمین زدن حریف استفاده کنند. برترین کشتی گیران آزاد تاریخ ایران همانند جهان پهلوان غلامرضا تختی در این رشته درخشندگی های فراوانی داشته اند. به طوری که نام و آوازه ایران و ایرانی بودن را در جهان زنده نگاه داشته اند. به نظر شما آیا هنوز ایرانیان از برترین کشتی گیران آزاد تاریخ محسوب می شوند؟ نت نظر در این مطلب اشاراتی به بهترین کشتی گیران آزاد در ایران و افتخارات آن ها دارد.

برترین کشتی گیران آزاد تاریخ ایران

برترین کشتی گیران آزاد تاریخ ایران

۱- غلامرضا تختی از برترین کشتی گیران آزاد ایران

جهان پهلوان غلامرضا تختی از بهترین کشتی گیران آزاد در دنیا بوده است. او زاده ۵ شهریور ۱۳۰۹ در محله خانی آباد تهران بود. وی در خانواده ای متوسط متولد شد که پدرش رجب خان علاوه بر او دو پسر و دو دختر دیگر هم داشت که همه آنها از وی بزرگتر بودند. تختی در طول زندگانی کوتاهش صاحب یک طلای المپیک ۱۹۵۶، دو نقره المپیک ۱۹۵۲، ۱۹۶۰، دو طلای جهان ۱۹۵۹، ۱۹۶۱ و دو نقره جهان ۱۹۵۱، ۱۹۶۲ شده است.
سال های فعالیت او در رشته کشتی ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۶ بوده است. او در ۱۷ دی ۱۳۴۶ در سن ۳۷ سالگی به دلیل خودکشی یا قتل از دنیا رفته است.

غلامرضا تختی از برترین کشتی گیران آزاد ایران

۲- عبدالله موحد از برترین کشتی گیران آزاد ایران

عبدالله موحد در سال ۱۳۱۸ در بابلسر متولد شد. پدرش مجتبی فضلی زاده یک معلم بود. او اهل اردبیل بود. بعد ها به بابلسر مهاجرت کرد. عبدالله موحد یکی از ۸ فرزند او بود که در ۴ سالگی پدرش را از دست داد. او در ابتدا که به دنیای ورزش وارد شد از شنا، قایق رانی و والیبال آغاز کرد. در هفده سالگی به تهران آمد و بعد از آن وارد رشته کشتی شد. وی تا سال ۱۹۷۲ میلادی به فعالیت در زمینه کشتی پرداخته است. پس از آن حتی پیشنهاد مربیگری کشتی در آمریکا را رد کرد. به این علت که دوست داشت به وطنش بازگردد و آموزش های لازم را به هم میهنانش بدهد. او تاکنون صاحب یک طلای المپیک ۱۹۶۸، پنج طلای جهان ۱۹۶۵، ۱۹۶۶، ۱۹۶۷، ۱۹۶۹، ۱۹۷۰ شده است. هم اکنون او در سن ۸۱ سالگی در تهران در قید حیات است.

عبدالله موحد از برترین کشتی گیران آزاد ایران

۳- امامعلی حبیبی

امامعلی حبیبی از دیگر کشتی گیران مشهور ایرانی است. این کشتی گیر محبوب در تاریخ ۵ خرداد ۱۳۱۰ در یکی از روستاهای بابل استان مازندران متولد شد. در ۶ سالگی برای سواد آموزی به مکتب فرستاده شد. معلم او در مکتب پس از پایان کلاس ها فنون کشتی را به شاگردانش آموزش می داد. حبیبی در ۱۲ سالگی پس از درگذشت پدرش همراه برادرانش و مادرش راهی قائمشهر شدند تا در خانه خواهرش ساکن شوند. پس از مدتی در باشگاه کارخانه نساجی مازندران مشغول به تمرین کشتی شد. همین تمرینات او زمینه هایی برای موفقیت هایش در آینده شد. به طوری که به یکی از ابر قهرمانان جهان در کشتی آزاد تبدیل شد. وی از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۶ در رقابت های کشتی فعالیت داشت. از افتخارات وی یک طلای المپیک ۱۹۵۶، سه طلای جهانی ۱۹۵۹، ۱۹۶۱، ۱۹۶۲ می باشد. هم اکنون او در سن ۹۰ سالگی در قید حیات است.

۴- رسول خادم

رسول خادم از کشتی گیران محبوب ایرانی است که علاوه بر یک ورزشکار، یک سیاستمدار نیز هست. وی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی علوم سیاسی و روابط بین الملل است. همچنین مدرکی دیگر با عنوان دکترای جامعه شناسی نیز دارد. جوایز او در دوران فعالیت ورزشی کشتی به این شرح است: یک طلای المپیک ۱۹۹۶، یک برنز المپیک ۱۹۹۲، دو طلای جهان ۱۹۹۴، ۱۹۹۵، یک نقره جهان ۱۹۹۸. خادم از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ رئیس فدراسیون کشتی ایران بوده است.

۵- حسن یزدانی

از برترین کشتی گیران جهان حسن یزدانی است. این جوان کشتی گیر ایرانی تا به حال موفق شده که افتخارات زیادی را برای خود و کشورش کسب کند. و اما حسن یزدانی اهل کجاست؟ او در ۵ دی ۱۳۷۳ در شهرستان جویبار استان مازندران دیده به جهان گشود. او کشتی را از سن ۱۱ سالگی شروع کرد یعنی در سال ۲۰۰۶ و از سال ۲۰۱۱ در تیم ملی نوجوانان عضو شد. جالب است بدانید که یزدانی در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به عنوان بهترین ورزشکار مرد ایرانی از سوی مردم انتخاب شد. در حال حاضر دانشجوی دانشگاه سما واحد قائمشهر است. وی در سال ۲۰۱۷ موفق به کسب مدال طلا در مسابقات جهانی شده است. همچنین در سال ۲۰۱۵ مدال نقره و در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب مدال برنز شده است.

۶- علیرضا دبیر

علیرضا دبیر از کشتی گیران محبوب ایرانی است که در حال حاضر به عنوان یک سیاست مدار فعالیت می کند. وی در حال حاضر رئیس فدراسیون کشتی ایران است. او متولد ۲۵ شهریور ۱۳۵۶ است. در خانواده ای آذری زبان زاده شد. علیرضا دارای مدرک تحصیلی دکترای مدیریت منابع انسانی است. او یک مرتبه در سال ۱۹۹۸ در تهران قهرمان شد. بار دیگر در سال ۱۹۹۹ در آنکارا به قهرمانی جهان دست یافت. در تهران موفق شد ۵ حریف خود را شکست دهد. او حتی در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ هم موفق به کسب جایگاه قهرمان جهان شد. البته توجه داشته باشید که علیرضا دبیر صاحب افتخارات بیشتری نیز هست. با کسب این افتخارات آوازه اش در جهان پیچیده شد.

۷- کمیل قاسمی

کمیل قاسمی از دیگر کشتی گیران آزاد ایرانی است. او در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۶۶ در جویبار مازندران به دنیا آمد. او در المپیک ۲۰۱۲ که در لندن برگزار شد موفق به کسب مقام قهرمانی شد. همچنین در سال ۲۰۱۶ در المپیک ریو صاحب مدال نقره شد. در سال ۲۰۱۴ نیز در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد توانست مقام قهرمانی دنیا را از آن خود کند. کسب یک نشان طلا و دو نقره در مسابقه های قهرمانی جهانی از دیگر افتخارات او محسوب می شود. کمیل قاسمی در سال ۱۳۹۸ پس از اینکه از پرویز هادی و یدالله محبی شکست خورد از کشتی خداحافظی کرد.

سخن آخر

ورزش کشتی ورزشی است که بسیاری از مردم به آن علاقه نشان می دهند. از دیرباز تاکنون افراد ستارگان زیادی در این رشته ورزشی درخشیده اند. کشتی آزاد و فرنگی هر دو طرفداران زیادی دارند. با این تفاوت که کشتی آزاد از طرفداران بیشتری برخوردار است. به طور کلی وقتی لفظ کشتی را به صورت مطلق به کار می بریم ذهن به سمت همان کشتی آزاد هدایت می شود.
برترین کشتی گیران آزاد ایران را می توان به عنوان نمونه ای بی نظیر در این رشته در جهان به شمار آورد. اگر در خصوص کشتی گیران معرفی شده در این مطلب یا هر کشتی گیر معروف دیگری اطلاعات بروزتر و بیشتری دارید خوش حال می شویم که در قسمت نظرات عنوان نمایید. با این کار هم ما را در گسترش این موضوع یاری می کنید و هم اطلاعات دوستان نت نظری خود می افزایید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: امیرحسین باروت کوب

امیرحسین هستم. به نویسندگی علاقه زیادی دارم و در رابطه با موضوعات مختلف نویسندگی می کنم.