in

بیوگرافی سوسن تسلیمی + لیست فیلم ها

زندگینامه سوسن تسلیمی

چقدر بازیگران یا هنرمندان عرصه بازیگری و تئاتر قدیمی را می ‌شناسید؟ و یا علاقه دارید با زندگی و هنر آنها آشنا شوید؟ هنرمندان ایرانی زیادی از دیرباز تا کنون در زمینه هنر هفتم در ایران یا سایر کشورها فعالیت می ‌کند اما نام آنها را کم تر می شنویم و چهره آنها را کمتر می بینیم، یکی از این هنرمندان سوسن تسلیمی است. در این متن سعی می کنیم با پرداختن به بیوگرافی سوسن تسلیمی شما را با این چهره بین المللی بیشتر آشنا کنیم. زندگینامه سوسن تسلیمی به دلیل اینکه او همچنان در زمینه هنر فعال است روز به روز در حال تکمیل شدن و پربار تر شدن است، از این رو آنچه در ادامه می آید بیوگرافی سوسن تسلیمی تا همین اواخر است.

بیوگرافی هنرمندان

بیوگرافی سوسن تسلیمی

سوسن تسلیمی در بهمن ماه ۱۳۲۸ در شهر رشت متولد شد. پدرش خسرو تسلیمی مدیر تولید و تهیه ‌کننده سینما و مادرش منیره آخوندنیا بازیگر سینما و تئاتر بود. برادرانش سیروس و سیروان نیز به هنر نویسندگی و بازیگری روی آوردند و در کنار آن، در زمینه تهیه کنندگی فیلم نیز فعالیت می کردند.
سوسن تسلیمی رشته تئاتر را برای ادامه تحصیلات آکادمیک انتخاب کرد و در سال ۱۳۵۲ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد.

در دوران دانشجویی بازی در تئاتر را آغاز کرد و با گروه های «بازیگران شهر»، «تئاتر پیاده» و تئاتر «چهار سو» همکاری کرد. او در دوران نقش آفرینی روی صحنه با آربی اوانسیان، داریوش فرهنگ، هرمز هدایت، مهدی هاشمی، بیژن مفید، بهرام بیضایی و چند کارگردان مطرح دیگر همکاری کرده بود.
در همین اثنا با داریوش فرهنگ (کارگردان و بازیگر) آشنا شد و این آشنایی منجر به ازدواج این دو هنرمند شد.

بیوگرافی سوسن تسلیمی

تجربه های سینمایی سوسن تسلیمی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم خانم تسلیمی فعالیت هنری حرفه ای را از ۲۲ سالگی با تئاتر آغاز کرد. مدتی کوتاه بعد از آن پا به عرصه سینما گذاشت و فیلم‌ های ماندگاری برای سینمای ایران به جا گذاشت که برای علاقمندان به بازیگری به مثابه کلاس درس هستند.

شاید بتوان او را نخستین بازیگر زن سینمای ایران دانست که بدون اتکا به شخصیت مرد داستان نقش قهرمان فیلم را بازی کرد و به خوبی نیز از عهده آن برآمد؛ به گونه ای که او را در بازیگری صاحب سبک می دانند.

فیلم های سوسن تسلیمی

۱- «چریکه تارا»

چریکه تارا اولین حضور او جلوی دوربین سینمایی و اولین همکاری با بهرام بیضایی بود. این فیلم در سال ۱۳۵۷ ساخته شد. داستان فیلم درباره زنی خودساخته است که می ‌خواهد به تنهایی دو فرزندش را بزرگ کند و در این مسیر با سختی‌ های زندگی واقعی و شخصیت های افسانه ای رو به رو می ‌شود. اولین نقش آفرینی سوسن تسلیمی در این فیلم در جشنواره سن سباستین مورد تقدیر قرار گرفت.

فیلم های سوسن تسلیمی

۲- «مرگ یزدگرد»

مرگ یزدگر محصول ۱۳۶۱ باز هم به کارگردانی بهرام بیضایی. داستان روایتی از مرگ یزدگرد و قضاوت های مختلفی که درباره یک داستان واحد مطرح می شود.

فیلم های سوسن تسلیمی

۳- «مادیان» از فیلم های معروف سوسن تسلیمی

فیلم مادیان به کارگردانی علی ژکان در سال ۱۳۶۴ ساخته شد. داستان فیلم درباره مادری است که فرزندانش را به تنهایی و سختی بزرگ کرده است و حالا خبر بچه دار شدن دخترش را می ‌شنود. او سفری را به قصد دیدن دخترش آغاز می کند و در این میان فراز و فرود های زندگی خود را مرور می کند.

فیلم های سوسن تسلیمی

۴- «باشو، غریبه کوچک»

این فیلم سومین همکاری او با بهرام بیضایی است که در سال ۱۳۶۵ مقابل دوربین رفت. داستان فیلم براساس طرحی از سوسن تسلیمی نوشته شده است و درباره پسربچه ای عراقی است که در زمان جنگ به اشتباه سر از شمال ایران درمی آورد و با زنی شمالی آشنا می شود که نقش او را سوسن تسلیمی ایفا می کند. این فیلم یکی از ماندگارترین فیلم های سوسن تسلیمی است. این فیلم در سال ۶۵ توقیف شد و در سال ۱۳۶۸ اجازه اکران پیدا کرد.

فیلم سوسن تسلیمی

۵- «طلسم»

فیلمی به کارگردانی داریوش فرهنگ که در سال ۱۳۶۵ ساخته شد. طلسم داستان زوج جوانی است که راه گم می ‌کنند و در مسیرشان از قصری عجیب سر در می آورند و آدم های عجیب تری را می بینند. داریوش فرهنگ این فیلم را براساس نمایشنامه قلعه کولاک نوشته بهرام بیضایی ساخته است.

فیلم طلسم

۶- « شاید وقتی دیگر»

فیلم شاید وقتی دیگر سوسن تسلیمی در سال ۱۳۶۶ به کارگردانی بهرام بیضایی ساخته شد و آخرین نقش آفرینی سوسن تسلیمی در ایران بود. داستان فیلم درباره مستند سازی است که در تصویرهای یک فیلم به طور اتفاقی شخصی آشنا را می بیند و برای پیدا کردن او و فهمیدن داستانش، راهی سفر می شود.

بیوگرافی سوسن تسلیمی

تئاترهای سوسن تسلیمی

او تا کنون در بیش از ۲۰ نمایش روی صحنه رفته است که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرگ یزدگرد نوشته بهرام بیضایی
  • دایره گچی قفقازی نوشته برتولت برشت
  • زنده ‌به ‌گور نوشته صادق هدایت
  • خواهر من باغی است با حصار نوشته تنسی ویلیامز
  • پیرمرد مضحک نوشته تادئوش روژه‌ویچ
  • خلوت خفتگان نوشته پیتر گیل
  • سواری درآمد… نوشته مهین تجدد
  • داستانی نه تازه نوشته مهدی هاشمی
  • عروسی خون نوشته فدریکو گارسیا لورکا
  • کالیگولا نوشته آلبر کامو
  • نامه‌هایی از من به خانواده‌ام نوشته رضا قاسمی
  • ترس و نکبت رایش سوم نوشته برتولت برشت
  • باغ آلبالو نوشته آنتون چخوف
  • شهر کوچک ما نوشته تورنتون وایلدر
  • روسپی بزرگوار نوشته ژان پل سارتر

فیلم های معروف

سریال های سوسن تسلیمی

او علاوه بر سینما و تئاتر در سه پروژه تلویزیونی نیز همکاری کرد:

  • فیلم «روسپی بزرگوار» اثری از ژان پل سارتر که در سال ۱۳۵۰ ساخته شد.
  • «حلقه جادو» در ژانر کودک و نوجوان در سال ۱۳۵۲ باز هم برای تلویزیون تولید شد.
  • سریال «سربداران» به کارگردانی محمدعلی نجفی که در سال ۱۳۶۲ از شبکه دو سیما پخش شد. تسلیمی در این سریال نقش زنی قدرتمند به نام فاطمه را ایفا می کرد که جنگجو و سوارکار است.

سریال سوسن تسلیمی

مهاجرت سوسن تسلیمی

سوسن تسلیمی در اواخر دهه ۵۰ با داریوش فرهنگ ازدواج کرد و حاصل ازدواج آنها دختری به نام توکا است. این زوج در سال ۱۳۶۶ به ازدواج خود پایان دادند و دلیل آن به گفته خانم تسلیمی اختلاف سلیقه بود. بعد از جدایی، او به سوئد مهاجرت کرد اما فعالیت هنری خود را مانند گذشته همچنان ادامه داد.

داریوش فرهنگ

اولین فیلمی که او بعد از مهاجرت بازی کرد «مرز» ساخته رضا پارسا بود و بعد از آن تئاتر «مده‌آ» را با اقتباس از اسطوره های یونان باستان، در سال ۱۳۷۰ روی صحنه برد. تئاتری به نویسندگی، کارگردانی و نقش آفرینی بی نظیر خودش.

فعالیت فرهنگی او در سوئد نیز نام او را بر سر زبان ها انداخت و تاثیر هنرش تا اندازه ‌ای پیش رفت که از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره انستیتوی فیلم سوئد انتخاب شد، این انستیتو یکی از مهم ترین مراکز بازرسی فیلم در سوئد است.

پس از آن نمایشنامه های متعددی را به زبان سوئدی در سراسر این کشور روی صحنه برد که «مدیر عامل» یکی از مشهورترین آنهاست. او از  سال ۱۹۹۹ به بعد تنها در مقام نویسنده یا کارگردان تئاتر فعالیت کرده و نقشی را روی صحنه ایفا نکرده است.

از دیگر فعالیت های فرهنگی او فیلم «حادثه غریب ‌الوقوع» را می توان نام برد که در سل ۱۳۸۱ کارگردانی کرد٬ این فیلم در جشنواره فیلم گوتنبرگ نیز اکران شد. او همچنین چند سریال و تله فیلم برای تلویزیون سوئد ساخته است که «عشق، عشق، عشق» و «بازداشتگاه» از مهمترین آنها هستند.

او در سال ۲۰۰۲ جایزه شخصیت ممتاز فرهنگی کشور سوئد را کسب کرد و افتخاری دیگر را به کارنامه پربارش اضافه کرد. سوسن تسلیمی در حال حاضر مشغول تدریس بازیگری در مدرسه عالی بازیگری استکهلم است. به عنوان  یکی از اعضای هیئت مشاورین تئاتر در وزارت فرهنگ سوئد فعالیت می کند و همچنین عضو هیئت مدیره انستیتوی معرفی فرهنگ سوئد به سایر کشورهاست.

سوسن تسلیمی

کلام آخر

بیوگرافی سوسن تسلیمی و آثارش در دو کتاب نیز منتشر شده است؛ «اسطوره مهر» که به کوشش بیتا ملکوتی چاپ شده است و کتاب «سوسن تسلیمی در گفتگویی بلند با محمد عبدی» که چاپ لندن است.

سوسن تسلیمی آشنایی خود با هنر بازیگری را مدیون بهرام بیضایی می داند و در مصاحبه ای در سال ۱۳۷۹ در این باره گفته است: «من هر دانشی که از بازیگری در سینما کسب کرده‌ ام، از بیضایی می ‌دانم. او لازم می‌ دانست که من همه چیز را بدانم و آنها را در جریان کار به من یاد می ‌داد.»

داستان زندگی این هنرمند با ارزش کشورمان به این چند سطر ختم نمی‌شود و جریان افتخار آفرینی او برای کشورمان و هنر نمایش همچنان ادامه دارد. اگر اطلاعات دیگری در خصوص زندگینامه بیوگرافی سوسن تسلیمی دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: پریسا ایرانی