in

دلایل تاخیر در پریود و راه های درمان آن

علت تاخیر در پریود چیست؟

عادت ماهانه یا پریودی، یکی از تنظیمات فیزیولوژیک در بدن خانم ها است که اغلب با ناراحتی هایی مانند افسردگی، کمر درد، دل درد و غیره همراه است. عادت ماهانه علاوه بر تصفیه بدن از مواد سمی و خون، از شرط های لازم برای باروری است. دوره و زمان پریودی هم بسیار مهم است و باید منظم باشد. در صورتی که تاخیر در پریود شما رخ داد حتما نشانه بارداری نیست، بلکه ممکن است دلایل دیگری داشته باشد. علت تاخیر در پریودی برای بسیاری از افراد نگران کننده می باشد و ممکن است آن ها را دچار فشار های عصبی، ناراحتی های بدنی و مشکلات جسمی کند. اما دلیل اصلی این تاخیر چیست؟

دلایل تاخیر در پریود

تاخیر پریود به چه معناست؟

در بیشتر افراد چرخه پریودی ۲۸ روز است و گاهی برای تعدادی از خانم ها بیشتر یا کمتر می شود. تاخیر در زمان قاعدگی به آن معناست که شما می دانستید باید در این زمان پریود شوید ولی این اتفاق رخ نداده است. برای فهمیدن درست مدت زمان تاخیر، حتما تاریخ رخ دادن عادت ماهانه خود را یادداشت کنید. این تاریخ ها به شما کمک زیادی خواهد کرد.

علت تاخیر در پریود

۱) کاهش یا افزایش وزن

زمانی که شما دچار افزایش یا کاهش وزن می شوید ممکن است در زمان پریودی شما تاخیر رخ دهد. علت این تاخیر نیز کاهش چربی خون است. مطالعات نشان داده اند بافت چربی در انتقال سیگنال های هورمون جنسی بسیار دخیل هستند. این هورمون های جنسی تنظیم کننده چرخه قاعدگی و پریودی هستند و تغییر در حجم بافت چربی می تواند باعث تغییرات هورمونی و در نتیجه به احتمال باعث تاخیر پریود می شود.

۲) اختلالات تیروئیدی، علت تاخیر در عادت ماهانه

یکی دیگر از دلایل به هم خوردن زمان قاعدگی، مشکلات تیروئیدی مانند کم کاری یا پرکاری آن است. هورمون های غده تیروئید سبب تنظیم متابولیسم بدن می شوند که اگر از تعادل خارج شوند تاخیر در پریودی از عواقب آن است‌. اگر شما نیز احساس می کنید دچار کم کاری یا پرکاری تیروئید شده اید حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید چون خوشبختانه امروزه درمان موثری برای کم کاری یا پرکاری تیروئید وجود دارد.

۳) یائسگی از دلایل تاخیر در پریود

از عوامل دیگری که باعث نامنظم شدن دوران عادت ماهانه می شود، یائسگی است. اگر وارد این دوره شوید طولانی تر شدن دوران پریودی، خونریزی های شدید یا قطع شدن چند دوره پریود عادی است. این اتفاقات تا زمانی ادامه پیدا می کند که فرد کلا پریود نمی شود‌. یائسه شدن زنان کاملا طبیعی است و با بالا رفتن سن خانم ها، تخمدان هایشان هورمون جنسی کمتری تولید کرده و به تدریج چرخه پریودی او نامنظم شده و در آخر کلا متوقف می شود.

۴) شیردهی

در دوران شیردهی به احتمال زیاد در چرخه قاعدگی شما اختلال به وجود آید. همچنین ممکن است تا چند ماه اصلا پریود نشوید یا حتی خونریزی های شدید را تجربه کنید. اما اصلا نگران نباشید چون پس از زایمان در تولید هورمون های جنسی شما نوسان ایجاد می شود و کمی طول می کشد تا بدن به حالت طبیعی خود برگردد و دوران پریودی منظم شود.

شیردهی

۵) استرس

استرس یکی از مهم ترین علت های تاخیر پریود است. به توجه به نوع زندگی امروزه، هر یک از افراد کم و بیش آن را تجربه می کنند. استرس به شدت روی ترشح هورمون های بدن تاثیر دارد و حتی روی زمان و دوره قاعدگی نیز تاثیر گذار است و آن را به تاخیر می اندازد. پس بهتر است شیوه زندگی خود را تغییر دهیم تا استرس و فشار کاهش یابد. راه های کاهش استرس را اینجا بخوانید.

۶) مصرف دارو ضد بارداری، از مهم ترین دلیل تاخیر در پریود

شاید فکر کنید استفاده از داروهای ضد بارداری ممکن است پریودی شما را منظم کند. اما داروهایی مانند سیسونال Seasonale، سیسونیک Seasonique یا کوارتت Quartette می توانند سبب شوند که زنان چرخه قاعدگی ۲۸ روزه را نداشته و بین دوره های پریودی تاخیر ایجاد شود.

مصرف داروی ضد بارداری

۷) سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

در چرخه قاعدگی هر فرد، تخمدان هایش تقریبا ۵ فولیکول ایجاد می کند که این کار برای تبدیل شدن آن ها به تخمک بالغ و تخمک گذاری است. زنانی که به این سندرم مبتلا می شوند دارای فولیکول های اضافی هستند که سبب می شود تا روند طولانی تری را تجربه کنند. در واقع تا زمانی که تخمک آزاد نشود، پریود رخ نمی دهد.

از علائم دیگر این سندرم می توان به افزایش وزن و افزایش سطح هورمون ها مانند تستوسترون اشاره کرد که سبب رشد موهای ضخیم در صورت و سینه ها می شود. البته این علایم در همه افراد رخ نمی دهد و هر فردی که این علایم را دارد نمی تواند حتما نشانه سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. این موضوع همچنین می تواند دلیلی بر درد سینه خانم ها نیز باشد.

۸) تومور هیپوفیز

هورمون پرولاکتین، هورمون نشانگر تولید شیر در مادر است. گاهی اوقات تومور پرولاکتینومای غده هیپوفیز بیش از حد این هورمون را ترشح می کند و سبب خروج ترشحاتی از سینه زنانی می شود که به نوزادان خود شیر نمی دهند.

اگر چه وقوع این اتفاق بسیار نادر است اما گاهی اوقات ترشح این هورمون در تاخیر پریود تاثیر گذار است و دوره آن را نامنظم می کند‌‌‌. زنانی که به نوزاد خود شیر نمی دهند اما این ترشحات را دارند و دچار تاری در بینایی و سردرد می شوند حتما باید به پزشک و دکتر متخصص زنان مراجعه کنند.

۹) دیابت از دلایل تاخیر در پریود

از دیگر بیماری هایی که در تاخیر دوران قاعدگی موثر است، بیماری دیابت می باشد. دیابت یک بیماری خطرناک است که بدن توانایی سوزاندن قند مصرفی را ندارد. این بیماری سالانه جان هزاران نفر را می گیرد و سرچشمه بسیاری از بیماری های قلبی و سکته های مغزی و قلبی است.

دیابت از دلایل تاخیر در پریود

۱۰) عفونت

برخی از بیماری های عفونی مانند آنفولانزا، ورم لوزه و سینوزیت می توانند در تاخیر عادت ماهانه تاثیر گذار باشند. از دیگر بیماری های عفونی، عفونت واژینال و علایم ناخوشایند آن مانند خارش و سوزش است که بیش از ۷۵ درصد خانم ها آن را تجربه می کنند. دلیل ایجاد این بیماری رشد بیش از حد مخمری به نام کاندیدا آلبیکنس است که به طور طبیعی در همه خانم ها اتفاق می افتد.

مصرف آنتی بیوتیک، بارداری و استفاده از لباس های تنگ، برخی از علت های عفونت زنانه است که معمولا استفاده از قرص های خوراکی و شیاف های واژینال برای درمان آن تجویز می شود. درباره لباس های سرطان زا و نامناسب به خصوص برای بانوان بخوانید.

راهکارهایی برای تنظیم زمان پریودی

اگر دلیل تاخیر قاعدگی شما بیماری های خطرناک نیست، می توانید با چند روش ساده خانگی آن را رفع کنید. در ادامه به تعدادی از این روش ها اشاره می کنیم.

  • دوش آب گرم

یکی از پرطرفدار ترین روش ها برای تحریک بدن و آغاز پریودی، دوش آب گرم است. دوش آب گرم سبب ایجاد سندروم قبل از قاعدگی شده و ماهیچه های شکم شل می شوند‌ و سبب تحریک خونریزی در رحم می گردد.

  • مصرف رازیانه

از دلایل تاخیر در عادت ماهانه، عفونت تخمدان یا یائسگی زودرس است. که وقوع این اتفاق ها ممکن است با درد های شدیدی نیز همراه باشد. خواص رازیانه برای زنان بسیار زیاد است و برای تسکین درد های ناشی از این بیماری ها بسیار مناسب می باشد.

  • مصرف دارچین

از موادی که در درمان تاخیر عادت ماهانه و پریودی نقش مهمی دارد، مصرف دارچین است. این ماده تعداد هورمون های بدن را تنظیم و جریان خون و زمان پریودی را کنترل می کند.

مصرف دارچین برای درمان تاخیر پریود

  • مصرف زنجبیل

یکی از شگفت انگیزترین ماده برای تنظیم دوره قاعدگی‌، مصرف زنجبیل است. این ماده شامل خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، شاداب کننده و از بین برنده دردهای مشکلات قاعدگی و پریود است.

  • مصرف زعفران

اگر باردار نیستید، مصرف به اندازه دمنوش زعفران همراه با عسل می تواند تاخیر پریودی شما را رفع کند و قاعده آور باشد. دمنوش زعفران و عسل همچنین تسکین دهنده درد های ناشی از پریودی نیز است. اما اگر باردار هستید حتما درباره مصرف زعفران با پزشک خود مشورت کنید. چون مصرف زعفران در سه ماهه اول ممکن است باعث سقط جنین شود.

مطلب مرتبط: بهترین زعفران ایرانی

بهترین اپلیکیشن ها برای تنظیم زمان پریود

یکی از راحت ترین راه های پیگیری زمان و دوران پریودی، استفاده از اپلیکیشن های پریودی است. این برنامه های پریودی می توانند علائم و احساسات شما را در تقویم ذخیره کنند و بهترین زمان برای داشتن رابطه جنسی و بارداری را با توجه به روزهای تخمک گذاری و باروری، در اختیار شما قرار دهند. در ادامه تعدادی از این برنامه ها را به شما معرفی می کنیم:

نرم افزار دوران پریودی

۱) برنامه period tracker-period calendar ovulation tracker

period tracker یکی از محبوب ترین برنامه های زمانبندی پریودی این برنامه است که بیش از ۱۰۰ میلیون نصب فعال دارد. این برنامه با توجه به زمان پریودی قبلی، که شما در برنامه یادداشت کرده اید، زمان بعدی پریودی شما را پیش بینی می کند. این برنامه از ضروری ترین اپلیکیشن های اندروید برای بانوان است.

مطلب مرتبط: بهترین اپلیکیشن تناسب اندام

۲) نرم افزار my period

my period یکی دیگر از برنامه های پرطرفدار، اپلیکیشن پریود است. برای گوشی های آیفون نصب نسخه فارسی آن از اپ سیبچه و برای گوشی های اندروید از پلی استور امکان پذیر است. این برنامه زمان دقیق پریودی شما را تخمین می زند.

۳) برنامه پرتو

این نرم افزار پریود فارسی ios و اندروید است که شما می توانید تمام حالات روحی و جسمانی خود و زمان دقیق پریودی خود را در این برنامه وارد کنید و در ماه های بعدی زمان پریودی شما را به درستی پیش بینی می کند.

۴) نرم افزار Clue

برنامه دیگری که رایگان است و برای گوشی های ios و اندروید کاربرد دارد، نرم افزار Clue است. مجله معروفی در آمریکا این برنامه را بهترین نرم افزار پریود و تخمک گذاری خانم ها معرفی کرده است.

کلام پایانی

در این مطلب ۱۰ تا از مهم ترین عوامل ایجاد تاخیر در پریود را توضیح و روش هایی را برای رفع این عارضه معرفی کردیم. اگر شما هم مشکل تاخیر در قاعدگی را دارید، پیشنهاد می کنم حتما با یک پزشک مشورت کنید تا اگر دلیل خاصی نداشته باشد آن را با روش های خانگی مناسب رفع کنید. آیا تا به حال تاخیر در زمان قاعدگی را تجربه کرده اید؟ چگونه آن را رفع کرده اید؟ از تجربه های خود در بخش دیدگاه ها برای ما بنویسید.

مطلب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: آوا ادهمی

از کودکی عاشق تجربه چیز های جدید و نوشتن داستان بودم. سعی می کردم با نوشتن خاطرات بچگی و اتفاقاتی که واسم رخ می داد، علاقم رو به نوشتن بروز بدم و چند تا کتاب داستان واسه خودم بسازم‌. از وقتی کار نویسندگی رو شروع کردم واقعا از کارم لذت می برم و سعی می کنم شما رو هم با مطالبی که واقعا برای من جذاب هستن، آشنا کنم. می دونم هنوز اول راه هستم و تجربه ها و اتفاقات جذابی پیش رو دارم.