in

فرق وگان و وجترین + فواید گیاهخواری برای انسان

رژیم وگان چه تفاوتی با رژیم گیاهخواری (وجترین) دارد؟

من گوشت نمی خورم؛ چون یک گیاهخوار هستم. این جمله ای بوده که شاید در تلوزیون، سایت های مختلف و اینستاگرام دیده باشید. اما بحث گیاهخواری به این سادگی ها هم نیست. به عنوان مثال انواع مختلفی از گیاهخواری به وجود آمده است. به عنوان مثال یکی از سوالاتی که در ذهن افراد ایجاد می شود این است که: فرق وگان و وجترین چیست؟ یا اینکه چند مدل گیاهخواری وجود دارد؟ شاید این سوال نیز ذهن شما را درگیر کرده است و می خواهید بدانید که چگونه گیاه خوار شویم؛ در ادامه همراه من باشید تا شما را با فرق وگان و وجترین آشنا کنم. اما قبل از هر چیز باید به این سوال پاسخ دهیم که این وگان و وجترین چی هستند؟

فرق vegan و vegetarian

رژیم غذایی وگان چیست؟ – وگان ها چه میخورند؟

حیوانات (البته نه همه) برای انسان کاربردهای زیادی داشته اند. مثلا انسان از گوشت گوسفند برای خوردن، از پوست گاو برای تولید چرم و از الاغ برای سواری استفاده می کند. اکثر انسان ها با این موضوع هیچ مشکلی ندارند؛ اما برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ اصلاحی به نام وگان پدیدار شد که در مقابل «نگاه به حیوانات به عنوان یک کالا» ایستاد.

به صورت خلاصه وگان ها افرادی هستند که باور دارند نباید از حیوانات هیچ گونه سو استفاده ای شود. با ورود به بهترین رستوران های وگان تهران و استفاده از غذاهای ان ها، به خوبی شاهد این قضیه خواهید بود.

معرفی رژیم غذایی وگان

افرادی که به رژیم وگان پایبند هستند؛ هیچگونه استفاده ای از محصولاتی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از حیوانات به دست آمده است؛ نمی کنند. مثلا آن ها گوشت حیوانات را نمی خورند؛ چون به خاطر این کار یک حیوان کشته شده است. همچنین به استفاده از کالاهای چرمی و پشمی نیز اعتراض دارند؛ چون این کار نوعی سود استفاده از حیوانات است.

سبد غذایی وگان ها شامل: میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، آجیل، عدس، لوبیا و غیره است. حالا شاید بپرسید که فرق vegan و vegetarian چیست؟ اجازه دهید در قسمت بعد به رژیم وجترین اشاره کنم، به این موضوع نیز خواهم پرداخت.

رژیم غذایی وجترین و گیاهخواری چیست؟ – ویجترین ها چه می خورند؟

گیاهخواری یا رژیم وجترین برای اولین بار در سال ۱۸۳۹ به کار رفت. یعنی حدود یک قرن پیش از اینکه واژه وگان به کار گرفته شود. افرادی که به این نوع رژیم پایبند هستند؛ از مواد غذایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با کشتار حیوانات سروکار دارد؛ اجتناب می کنند. به عنوان مثال آن ها از گوشت مرغ استفاده نمی کنند؛ چون به خاطر این کار یک مرغ سر بریده می شود.

اما با خوردن تخم مرغ مشکلی ندارند؛ چون به واسطه آن هیچ مرغی نخواهد مرد. اما گیاهخوارها نیز انواعی دارند که جلوتر به آن اشاره خواهیم کرد. فکر می کنم تا به اینجا فرق وگان و وجترین را متوجه شده باشید؛ اما در قسمت بعد مفصل تر صحبت خواهیم کرد. در ضمن اگر گیاه خوار هستید؛ پیشنهاد می کنم که مطلب ۱۰ غذای ایرانی برای گیاهخواران را از دست ندهید.

آشنایی با رژیم غذایی وجترین و فواید آن

تفاوت وجتریبن و وگان

اصلی ترین فرق وگن و وجترین در رژیم غذایی آن هاست. در رژیم وگان هر گونه محصولی که با حیوانات ارتباط دارد؛ قدغن است. حالا این محصول می تواند گوشت یک گاو باشد یا عسل زنبور. برای تهیه گوشت گاو، باید یک گاو کشته شود اما برای تهیه عسل چطور؟

وگان ها به صورت کلی با سواستفاده از حیوانات مشکل دارند. این مورد اصلی ترین فرق vegan و vegetarian است. اما رژیم ویجترین فقط محصولاتی را مصرف نمی کند که با کشتار حیوانات سروکار دارد.

به عنوان مثال آن ها از انواع گوشت، ماهی ها، حشرات و پروتئین های حیوانی استفاده نمی کند. مثلا پروتئین های حیوانی از محصولات جانبی است که از کشتار حیوانات به دست می آید. با این وجود فلسفه رژیم وجترین این است که محصولات اصلی و جانبی حاصل از کشتار حیوانات نباید مصرف شود.

دومین فرق وگان و وجترین در مورد استفاده های دیگر (غیر غذایی) از حیوانات است. وگان ها اعتقاد دارند که نباید از حیوانات برای سواری کردن یا تولید چرم استفاده شود. چون این کار نوعی سود استفاده از حیوانات بوده و در فرقه وگان ها ممنوع است. اما گیاهخوارها به این سختی عمل نمی کنند و استفاده این حد از حیوانات را مجاز می دانند.    

فرق وگان و وجترین

فواید رژیم غذایی وجترین و وگان

در این قسمت قصد داریم در مورد فواید رژیم غذایی وگان و رژیم غذایی وجترین صحبت کنیم. می خواهیم بررسی کنیم که آیا می ارزد که در تمامی عمر لب به فراوردهای گوشتی نزنیم و فقط غذای گیاهی بخوریم؟

یکی از فواید رژیم غذایی وجترین حفظ سلامت قلب است. یعنی شما  را از بیماری های قلبی و سکته قلبی محافظت می کند. دلیل آن نیز استفاده شما از غلات، سبزیجات، آجیل و غیره است. همچنین رژیم وگان خطر ابتلا به سرطان را در شما کاهش خواهد داد.

واضح است که استفاده از میوه و سبزیجات از دلایل اصلی این امر به شمار می رود. همچنین استفاده از این رژیم ها شما را از ابتلا به دیابت محفوظ نگه می دارد.

چون شما کمتر از مواد قندی و شیرینی استفاده می کنید. همچنین علم پزشکی می گوید که تنظیم فشار خون، سلامتی استخوان ها، بهبود عملکرد سوخت و ساز بدن نیز از اثرات رژیم غذایی و جترین و وگان به شمار می رود. راستی اگر می خواهید در این موضوع بیشتر بدانید؛ مطلب ۱۰ دلیل برای گیاهخواری را هم مطالعه کنید.

فواید رژیم وجترین و رژیم وگان

انواع رژیم غذایی وجترین

رژیم غذایی وجترین به صورت کلی به سه دسته تقسیم می شود:

۱- رژیم گیاهخواری لاکتو – اوو:

در این رژیم غذایی فرد از لبنیات و تخم مرغ برای مصارف خوراکی خود استفاده می کند. اما از خوردن انواع گوشت و ماهی اجتناب می کند.

۲- رژیم گیاهخواری لاکتو:

در این رژیم غذایی افراد از خوردن گوشت، ماهی و تخم مرغ اجتناب می کنند. اما مصرف لبنیات را جزو برنامه غذایی خود قرار می دهند.

۳- رژیم گیاهخواری اوو:

در رژیم غذایی اوو افراد استفاده از تخم مرغ را برای مصارف خوراکی خود مجاز می دانند. اما از مصرف لبنیات، گوشت و ماهی اجتناب می کنند.

افراد معروف وگان دنیا

بدون شک یکی از عواملی که باعث می شود افراد به رژیم غذایی وگان روی آورند؛ سلبریتی هایی هستند که از این رژیم غذایی استفاده می کنند. در این خصوص می توان به سلبریتی های معروف زیر اشاره کرد:

  • پیتر دینکلیج : بازیگر سینما و تلوزیون اهل آمریکا
  • آریانا گرانده: بازیگر، خواننده و ترانه نویس اهل آمریکا
  • بیلی آیلیش: خواننده و ترانه نویس اهل آمریکا
  • مایلی سایرس: بازیگر، ترانه نویس و خواننده اهل امریکا
  • جسیکا چستین: بازیگر و تهیه کننده اهل آمریکا

افراد مشهوری که از رژیم وگان استفاده می کنند

افراد معروف وجترین دنیا

سلبریتی های هم وجود دارند که از رژیم غذایی وجترین در زندگی خود استفاده می کنند. در این مورد نیز می توان از افراد زیر نام برد:

  • آلن پیج: بازیگر اهل کانادا
  • ونوس وسلیماز: تنیس باز اهل آمیکا
  • کیت وینسلت: بازیگر اهل انگلستان
  • جروم فلین: بازیگر و خواننده اهل انگلستان
  • ناتالی پورتمن: بازیگر و فیلم ساز اهل آمریکا

آیا نخوردن گوشت و پروتئین برای بدن مضر است؟

تا به اینجا در مورد موارد مختلفی صحبت کردیم. مثلا اینکه فرق وگان و وجترین دقیقا چی هست؟ همچنین در خصوص مزایا و فواید این دو رژیم غذایی نیز صحبت هایی ارائه کردیم.

اما بحث مهم دیگری که مطرح می شود این است که آیا نخوردن گوشت و پروتئین های آن همیشه خوب است؟ در واقع آیا بدن ما به مصرف گوشت نیاز ندارد؟ تحقیات نشان داده است که نخوردن گوشت باعث کاهش سطح پروتئین های بدن شده و کم خونی هم ایجاد می کند.

همچنین گرسنگی و ضعف داشتن نیز از عوارض عدم استفاده از گوشت است. این عوامل دست به دست هم می دهند تا ما در روز احساس کمبود انرژی داشته باشیم. از سوی دیگر اختلال در عملکرد مغز و سوخت و ساز بدن نیز از عوارض عدم استفاده از گوشت به شمار می رود.

آیا نخوردن گوشت ضرر دارد؟ فرق وگان و وجترین

سخن آخر

خیلی از افراد خیال می کنند که وگان و وجترین مثل هم هستند. اما در این مطلب ما به بررسی فرق وگن و وجترین پرداخته و در مورد این دو رژیم غذایی مطالبی را بیان کردیم. راستش من که هنوز نتوانستم خودم را به عنوان یک گیاهخوار معرفی کنم. اما شما چطور؟ آیا شما درحال حاضر از رژیم وگان یا وجترین استفاده می کنید؟

به نظر شما فرق وگان و وجترین چه موارد دیگری را شامل می شود؟ کدام یک از این دو رژیم غذایی مناسب تر هستند؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.       

مطلب مرتبط:

1 دیدگاه

نظر بده
  1. خیلی اشتباه است که بدون تحقیق و دانش مطلبی رو بنویسید و شیر کنید که درست نیست
    با نخوردن گوشت هیچ عارضه ای برای بدن ایجاد نمیشه بلکه قوای جنسی انسان بالاتر هم میره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: اشکان عسکری

از وقتی که یادمه علاقه های گوناگونی داشتم. بعد از بررسی های زیاد فهمیدم که از قضا یک چند پتانسیلی هستم! آدم درونگرایی هستم و همین خصلتم باعث شد که با وبلاگ نویسی آشنا بشم و به تازگی هم وارد دنیای جذاب تبلیغ نویسی شدم. کلی کار است که باید تجربه و تعداد زیادی مسیر ناشناخته وجود دارد که باید طی کنم.