in

روش های خشک کردن لیمو ترش تازه

طرز تهیه لیمو خشک و لیمو عمانی در خانه

استفاده از لیمو ترش و تازه در غذا با ذائقه اکثر ایرانی ها سازگار است و شاید خواص و طعم خوب آن باعث مصرف زیاد آن شده است. لیمو عمانی نیز همان لیمو ترش خشک شده است که به عنوان چاشنی به غذا اضافه می شود. برای خشک کردن لیمو ترش تازه در منزل راه های مختلفی وجود دارد که علاوه بر تمیز بودن این روش، بهترین نتیجه را خواهید گرفت و مصرف آن اقتصادی تر و به صرفه تر خواهد بود. اما نحوه خشک کردن لیمو ترش چگونه است؟

روش خشک کردن لیمو ترش تازه

روش خشک کردن لیمو ترش تازه

۱) خشک کردن در فر

برای خشک کردن لیمو با استفاده از فر ابتدا لیمو ها را خوب بشویید. سپس آن ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. در این مدت چندین بار آب ظرف را عوض کنید تا تلخی پوست لیمو گرفته شود. سپس لیمو ها را خوب بشویید و سپس آن ها را به ورقه های تقریبا ۲ سانتی برش دهید. در ادامه فر را روشن کنید و آن را روی پایین ترین درجه و حدود ۵۵ تا ۶۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.

کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و ورقه های لیمو را برای مدت ۴ ساعت در فر نگه دارید. در این مدت هر یک ساعت یک بار ورقه های لیمو را زیر رو کنید تا حرارت به طور یکسان به ورقه ها منتقل شود. پس از آن که لیمو ها خشک شدند تا ۲۴ ساعت آن ها را از فر خارج نکنید. بعد از این مدت آن ها را در یک ظرف شیشه ای بریزید و در یک جای خنک نگهداری کنید.

۲) خشک کردن لیمو زیر نور آفتاب

اگر می خواهید به وسیله آفتاب لیمو های خود را خشک کنید مانند روش قبل به مدت ۲۴ ساعت لیمو ها را در یک ظرف خیس کنید. در این مدت آب ظرف را چند بار عوض کنید تا تلخی پوست لیمو گرفته شود. بعد از آبکشی، لیمو ها را به شکل ورقه ای برش دهید و هسته های آن را خارج کنید. ورقه های لیمو را در کف یک سینی استیل بچینید و در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا خوب خشک شوند.

خشک کردن لیمو زیر نور آفتاب

۳) خشک کردن لیمو با بخاری یا شوفاژ

اگر به آفتاب و دستگاه میوه خشک کن دسترسی ندارید، استفاده از بخاری یا شوفاژ برای خشک کردن لیمو ترش تازه بهترین راه است. برای این روش ابتدا لیمو ها را برای ۲۴ ساعت در آب خیس و چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیمو گرفته شود‌. بعد سطح بخاری یا شوفاژ را با فویل خوب بپوشانید و یک پارچه تمیز نخی و بدون پرز را روی آن پهن کنید.

سپس لیمو ها را به حلقه های هم اندازه برش داده و روی پارچه قرار دهید و منتظر بمانید تا خوب خشک شود. استفاده از پارچه این مزیت را دارد که دیگر نیازی به زیر و رو کردن برش ها نیست و آب لیمو ها خوب گرفته می شود. استفاده از شوفاژ برای خشک کردن لیمو ها به زمان بیشتری نیاز دارد و ضخامت برش های لیمو نیز در میزان زمان لازم تاثیر گذار خواهد بود.

۴) استفاده از میوه خشک کن برای خشک کردن لیمو

استفاده از دستگاه میوه خشک کن یکی از بهترین روش های خشک کردن لیمو ترش تازه است. در این روش آب میوه به طور کامل گرفته شده و از فاسد شدن آن جلوگیری می شود‌ و می توان برای مدت طولانی از آن‌ ها استفاده کرد.

روش خشک کردن میوه با دستگاه به زمان بسیار کمی نیاز دارد و برای کسانی که در آپارتمان زندگی می کنند و به روش سنتی قادر به خشک کردن میوه نیستند می توانند از آن استفاده کنند.

برای خشک کردن لیمو ترش با این روش، ابتدا لیمو ها را خوب بشویید و سپس آن ها را به صورت حلقه هایی با اندازه یکسان برش دهید. برای اینکه تلخی هسته به لیمو منتقل نشود، می توانید با نوک چاقو به گونه ای که به بافت لیمو آسیب نرسد، هسته ها را جدا و برش ها را روی سینی دستگاه بگذارید.

سپس حرارت دستگاه را روی دمای ۵۷ درجه سانتی گراد تنظیم کنید و برای جلوگیری از خشک شدن بیش‌ از حد لیمو، بعد از ۲۴ ساعت اول آن‌ ها را مدام و هر ۶ تا ۸ ساعت یک‌ بار بررسی کنید. بعد از خشک و ترد شدن حلقه های لیمو، آن ها را در یک ظرف در بسته بریزید و در یک جای خنک قرار دهید.

استفاده از میوه خشک کن

موارد استفاده از لیمو خشک

به خاطر طعم خاص لیمو، از آن استفاده زیادی می شود که در ادامه به آن می پردازیم:

۱) اگر اضافه وزن دارید، می توانید چند برش از لیموهای خشک شده را در یک لیوان آب گرم بیندازید و میل کنید. با این کار شما احساس سیر بودن می کنید و غذای کمتری را مصرف و میزان سوخت و ساز بدن شما افزایش می یابد.

۲) با توجه به این موضوع که بعضی از نوشیدنی ها مانند نوشابه های گازدار قند و کالری زیادی دارند، می توانید به جای آن ها از نوشیدنی آب و لیمو خشک استفاده کنید. این نوشیدنی علاوه بر این که ویتامین C زیادی دارد، به درمان سنگ کلیه نیز کمک می کند.

۳) برای تهیه چای لیمو نیز می توانید برش های لیمو ترش را با چای سبز یا سیاه مخلوط و میل کنید‌.

۴) اگر می خواهید ترش کردن معده خود را بهتر کنید، تنها کافیست مقدار کمی از گوشت لیمو ترش را بخورید.

۵) با توجه به طعم خوب لیمو ترش، در تهیه انواع خورشت، سوپ و آبگوشت از آن به عنوان چاشنی استفاده می شود.

۶) بعضی افراد برای جلوگیری از کم خونی از لیمو ترش استفاده می کنند. زیرا آهن موجود در لیموترش باعث افزایش ساخت گلبول‌های قرمز و احتمال ابتلا به کم خونی، فقر آهن و علائم آن را کاهش می‌ دهد.

۷) بر اساس شواهد لیمو ترش ۲۲ ترکیب ضد سرطانی دارد و بسیار مفید است. به همین دلیل امروزه مصرف آن بیشتر از قبل توصیه می شود.

استفاده از لیمو

خشک کردن لیمو برای تهیه لیمو عمانی

برای تهیه لیمو عمانی در منزل و به روش سنتی می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

۱) ابتدا سعی کنید لیمو هایی را که قصد خشک کردن آنها را دارید، جنس خوبی داشته و تازه باشند. لیمو های جهرم و میناب از بهترین لیمو ترش ها هستند‌.

۲) لیمو های گندیده و خراب را جدا کنید و سالم ترین آنها را خوب با آب سرد بشویید.

۳) برای یک یا دو روز لیمو ها را در سایه نگه دارید تا پوستشان نازک شود. برای جلوگیری از فاسد شدن آنها می توانید به لیمو ها کمی نمک اضافه کنید.

مراحل آخر خشک کردن لیمو

۴) در مرحله بعد در یک قابلمه تفلون مقداری آب ریخته و روی حرارت اجاق گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. سپس یک لیوان سرکه سفید را به آب اضافه کرده و لیمو ها را در قابلمه بریزید و اجازه دهید در آب برای چند ثانیه بجوشند.

در آخر آن‌ ها را در یک صافی ریخته و کمی زیر آب سرد نگه دارید تا شوک وارد شده به آن ها مراحل خشک شدن را راحت تر کند. اما ریختن آب سرد روی لیمو ها باعث نفوذ تلخی پوست به درون لیمو می شود. اما اگر عجله ای برای خشک شدن آن ها ندارید، صبر کنید تا لیمو ها در هوای اتاق خنک شوند. به همین دلیل از ریختن آب سرد بر روی آن ها امتناع کنید.

طرز تهیه لیمو عمانی در خانه

۵) برای این که تلخی پوست لیمو به طور کامل گرفته شود، دوباره مرحله قبل را تکرار کنید و بگذارید لیمو ها خود به خود سرد شوند.

۶) هنگامی که لیمو ها خنک شدند، با چنگال چند سوراخ در لیمو ها ایجاد کنید و آن ها را حدود ۱۰ روز زیر نور آفتاب قرار دهید.

روش خشک کردن لیمو ترش تازه

۷) بعد از این ۱۰ روز لیمو ها را در یک سبد ریخته و در سایه قرار دهید تا به خوبی خشک شوند. بیشتر اوقات ۲ یا ۳ ماه طول می کشد لیمو ها به خوبی خشک شوند. اگر از خشک شدن آن ها مطمئن شدید می توانید لیمو ها را در یک ظرف ریخته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

طرز تهیه پودر لیمو عمانی در خانه

بعد از آن که لیمو ها را خشک کردید می توانید پوست لیمو را گرفته و گوشت آن را در آسیاب بریزید و لیمو ها را به پودر تبدیل کنید. اما باید به این نکته توجه کنید که قبل از آسیاب کردن لیمو ها حتما هسته های آن را از لیمو جدا کنید. چون در صورت آسیاب کردن کل لیمو ها، پودر آن مزه تلخی خواهد داشت.

تهیه پودر از لیمو عمانی

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم روش های خشک کردن لیمو ترش تازه را به شما آموزش داده و موارد استفاده از آن را برشماریم. لیمو ترش خواص بسیار زیادی دارد؛ اما به دلایلی نمی توان بیشتر از چند روز از آن نگهداری و استفاده کرد و زود خراب می شوند.

پس بهترین راه برای نگهداری طولانی لیمو ترش، خشک کردن آن است. البته شاید شما از روش های جدیدی برای خشک کردن لیمو ترش استفاده کنید. خوشحال می شویم در بخش دیدگاه ها روش خود را برای ما توضیح دهید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: آوا ادهمی

از کودکی عاشق تجربه چیز های جدید و نوشتن داستان بودم. سعی می کردم با نوشتن خاطرات بچگی و اتفاقاتی که واسم رخ می داد، علاقم رو به نوشتن بروز بدم و چند تا کتاب داستان واسه خودم بسازم‌. از وقتی کار نویسندگی رو شروع کردم واقعا از کارم لذت می برم و سعی می کنم شما رو هم با مطالبی که واقعا برای من جذاب هستن، آشنا کنم. می دونم هنوز اول راه هستم و تجربه ها و اتفاقات جذابی پیش رو دارم.