in

۱۱ روش مختلف برای اینکه بدانیم چگونه رپ کنیم؟

چگونه رپر شویم؟

رپ کردن و تبدیل شدن به یک رپر حرفه‌ای نیاز به گذراندن یکسری مراحل و به دست آوردن مهارت‌های خاصی دارد. در واقع رپ کردن شیوه‌های متفاوتی دارد که شما با توجه به مهارت و توانایی‌هایی که در اختیار دارید، می‌توانید روشی خاص را انتخاب نمایید و یا حتی یک سبک برای خودتان ایجاد کنید. حال سوال اینجاست که چگونه رپ کنیم؟

در این مقاله سعی شده تمام روش‌ها و مهارت‌هایی که برای یک رپر حرفه‌ای مورد نیاز است را به صورت یک لیست در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید طبق اصول و استانداردها مسیر خود را در پیش بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید تا با ۲۰ روش مختلف برای اینکه چگونه رپ کنیم؟ آشنا شوید.

رپ چیست؟ چگونه رپر شویم؟

رپ چیست؟

رپ یک نوع و سبک از موسیقی است که ابتدا توسط سیاه‌پوستان در دهه ۷۰ میلادی رواج پیدا کرد. سیاه‌پوستان از رپ برای ابراز خواسته‌های خود و در واقع یک نوع مبارزه نمادین استفاده می‌کردند. با استفاده از تکست‌ها، تبعیض‌هایی که ایجاد میشد را بیان می‌نمودند. اما با نزدیک شدن به سال ۲۰۰۰ و روی کار آمدن اینترنت این آهنگ‌ها در اینترنت منتشر شد و تازه در اینجا بود که رپ یک چهره رسمی و بین‌المللی به خود گرفت.

تا جایی که به یکی از سبک‌های موسیقی پرطرفدار برای سفید‌پوستان نیز تبدیل شد و حتی خوانندگان مطرح سفید پوست نیز پا در این عرصه گذاشتند. پس از این موضوع رپ با موسیقی هیپ‌هاپ ترکیب شد و باعث به وجود آمدن سبک‌های جدید و پرطرفداری شد که دیگر تنها دارای لحن اعتراضی نبود و حتی موضوعات عاشقانه، اجتماعی و دیس را نیز شامل میشد.

در ایران در اواخر دهه ۷۰ و عمدتا در دهه هشتاد شاهد ورود رپ به کشور بودیم. موضوعات رپ‌ها در ایران بیشتر در زمینه‌های مشکلات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی بود. در ایران سبک رپ با عنوان رپ فارسی شناخته می‌شود.

چگونه رپر شویم؟ آشنایی با رپرهای جهان

بهترین رپرهای ایران و جهان

از جمله رپرهای بسیار معروف در میان سفیدپوستان می‌توان امینیم را نام برد. در ابتدای کار امینیم توسط سیاه‌پوستان به دلیل وارد شدن در این سبک مورد تمسخر قرار می‌گرفت، اما رفته رفته توانست با ادامه دادن کار خود به بهترین رپر جهان تبدیل شود.

بهترین آهنگ‌های رپ تاریخ ایران هم مربوط به اواخر دهه هشتاد بود که توسط هیچکس، تهی، گروه زد بازی، ابلیس، پیشرو و یاس خوانده شد. می‌توان گفت این افراد از معروف‌ترین رپرهای ایرانی هستند. کتاب چگونه رپر شویم؟ و مقدمه‌ای بر هیپ‌هاپ از دیگر آثار در این زمینه هستند که می‌توانند به پروسه چگونه رپ کنیم؟ کمک بسیاری نمایند.

چگونه رپ کنیم؟

برای این که بفهمیم چگونه رپر شویم؟ و آموزش رپ را به چه صورت پیش ببریم، نیاز است یکسری موارد و اصول را بدانیم که در ادامه به ۲۰ مورد از آن‌ها اشاره خواهیم نمود.

۱- با دقت بیشتری به رپ گوش کنید

اگر می‌خواهید یک رپر موفق باشید نیاز است که آثار سایر رپرها را با دقت بیشتری گوش دهید. به کلمات و قافیه‌ها دقت کنید. دایره لغات خود را بیشتر کنید و سعی کنید در تکست‌های خود از آن‌ها استفاده کنید. البته منظور ما کپی برداری از سایر کارها نیست بلکه می‌توانید از تجربیات دیگران استفاده کنید و در نهایت سبک و آثار خود را داشته باشید.

نقاط قوت و ضعف هر رپر را پیدا کنید و سعی کنید این نقاط را در خودتان تقویت کنید. به طور مثال امینیم یک رپر بسیار سریع است یا یاس رپر اجتماعی بسیار موفقی است شما نیز می‌توانید بر روی نقاط قوت خود مانور بیشتری داشته باشید. پیشنهاد می شود که ابتدا با بهترین آهنگ های رپ تاریخ ایران آشنا شوید و سپس به سراغ های رپ های خارجی بروید.

چگونه رپ کنیم؟ گوش کردن رپ با دقت بیشتری

۲- چگونه رپ کنیم؟ یافتن دوستان مرتبط

بدون شک داشتن دوست در هر زمینه‌ای می‌توانید باعث شود که در آن مسیر ثبات بیشتری پیدا کنید و ماندگار شوید. در کنار دوستان خود سعی در بهبود مهارت داشته باشید. پس اگر شما یک دوست رپر داشته باشید، می‌توانید در هر لحظه در حال و هوای رپ باشید در نتیجه می‌توانید رپ کردن خود را تقویت نمایید.

در این محیط سعی می‌کنید هر روز تکست‌های بهتری بنویسید. به این صورت در یک رقابت ناخواسته قرار می‌گیرید که سکوی پیشرفت شما خواهد بود. متن برای تمرین رپ در این گروه‌ها به صورت مداوم در حال اجرا است و می‌تواند ایده‌های خوبی را برای شما ایجاد نماید.

۳- حفظ کردن اشعار

یکی از راه‌های افزایش دایره لغات این است که بتوانید تکست‌های سایر رپرها را حفظ کنید. خصوصا تکست‌ رپرهای معروف که طرفداران بیشتری دارند. این کار باعث می‌شود دایره لغات شما افزایش پیدا کند.

چگونه رپر شویم؟ حفظ کردن اشعار

۴- چگونه رپ کنیم؟ خواندن روی بیت خالی

اگر از خودتان می‌پرسید که چگونه رپ کنیم؟ می‌توان گفت که سعی کنید بر روی بیت رپرهای معروف تکست‌های خودتان را بخوانید. در این صورت می‌توانید سرعت و نوع خواندن خود را تمرین کنید و کم کم در این مسیر به توانایی برسید. از دیگر فواید این کار این است که با صدای خودتان آشنا می‌شوید و می‌توانید کنترل خوبی بر روی آن داشته باشید.

۵- همیشه بنویسید

اگر می‌خواهید تکست‌های عالی و خاص داشته باشید که کیفیت بالایی داشته باشد، سعی کنید که همیشه بنویسید. در هر لحظه، زمان ،مکان، خیابان و یا حتی تخت خواب هر چه به ذهنتان می‌رسد، بنویسید. همیشه سعی کنید در کنار خود یک کاغذ و قلم داشته باشید تا بتوانید خیلی سریع تکست‌هایی که به ذهن تان می‌رسد را بنویسید.

برای خودتان یکسری کلمه مشخص کنید و سعی کنید با توجه به آن‌ها تکست‌هایی بنویسید که دارای قافیه باشد. سپس این تکست‌ها را با بیت‌های مختلف امتحان نمایید. شاید در متن‌های اولیه چندان تکست خاصی نتوانید بنویسید اما نگران نباشید به مرور زمان متن‌های خوبی خواهید نوشت که کیفیت عالی دارند. همیشه برای دست یافتن به بهترین‌ها باید تلاش بسیاری نمود.

چگونه رپ کنیم؟ سعی کنید که همیشه بنویسید

۶- چگونه رپ کنیم؟ تکست های عالی و خوش قافیه را نگهدارید

سعی کنید تکست‌هایی که دارای قافیه عالی هستند را نگهدارید. در این صورت می‌توانید این چند جمله کوتاه را تکمیل کنید و به یک تکست عالی برای کار خود تبدیل نمایید. حتی می‌توانید کلمات بیشتری را نیز در ادامه آن به کار ببرید. همیشه سعی کنید از کلمات زیاد در تکست‌های خود استفاده نمایید که تکراری و خسته کننده نباشد.

۷- فری استایل کنید

برای پاسخ به سوال چگونه رپ کنیم؟ باید گفت که فری استایل کنید. با انجام این کار می‌توانید ریتم و ضرب آهنگ را پیدا کنید و تکست‌های خود را در آن به کار ببرید. این کار را با اعتماد به نفس انجام دهید و سعی کنید کلمات را با احساس بیشتری اجرا کنید. شاید ابتدای کار برای شما کمی سخت باشد اما هر چه بیشتر ادامه دهید، خواهید دید که کار ساده‌تر و جذاب‌تر خواهد شد.

آموزش رپ - فردی استایل کنید

اما یک نکته مهم را در نظر داشته باشید در محضر افراد بسیار حرفه‌ای فری استایل نکنید. زیرا ممکن است کوچکترین اشتباه شما باعث از دست رفتن اعتماد به نفس شود. برای خودتان این کار را انجام دهید اگر اشتباهی پیش آمد سعی کنید دوباره کنترل اوضاع را به دست بگیرید و از ابتدا آغاز نمایید.

۸- برای حرفه ای شدن زمان بگذارید

برای کار خود زمان بگذارید قرار نیست همه چیز در اولین بار به بهترین شکل پیش برود. روی تمام تکست‌های و کلمه‌ها زمان بگذارید و سعی کنید یک تکست عالی و بدون نقص داشته باشید. در ادامه تکست خود را بر روی بیت‌ها تمرین کنید. این کار را تنها بر روی یک بیت تست نکنید بلکه چندین بیت را امتحان نمایید.

۹- چگونه رپ کنیم؟ به استودیو بروید

می‌توانید به استودیوهای مختلف بروید و تکست های خود را بر روی بیت های مختلف در حضور افراد دیگر اجرا کنید. در این حالت هم قدرت اجرای بهتری پیدا می‌کنید هم اینکه اگر ایرادی وجود داشته باشد توسط متخصص پیدا شده و رفع می‌شود.

حتی در این استودیو‌ها امکان همکاری با سایر رپرها برای شما ایجاد می‌شود که می‌توانید کارهای مشترک ارائه دهید. خصوصا با رپرهای معروف که می‌تواند پیشرفت خیلی عالی برای شما محسوب شود.

چگونه رپر شویم؟ رفتن به استودیو را امتحان کنید

۱۰- به میتینگ ها بروید

اگر پاسخ سوال چگونه رپ کنیم؟ را می‌خواهید بهتر است در میتینگ‌ها به دنبال آن باشید. هر گروهی برای خودش میتینگ‌های مختلفی دارد که رپرها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و بر روی بیت‌ها و تکست‌های خود کار می‌کنند و برای یکدیگر فری استایل می‌کنند.

در این میتینگ‌ها شرکت کنید ابتدا با دقت همه چیز را گوش دهید. پس از چندین بار شرکت در این میتینگ‌ها شما نیز به آن‌ها بپیوندید و کارهای خود را ارائه دهید. با این کار می‌توانید اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید و کارهای قوی‌تری را بسازید.

۱۱- موزیک خود را پخش کنید

در پایان اگر حس می‌کنید آهنگی که ساخته‌اید پرطرفدار خواهد بود حتما این آهنگ را پخش کنید. خصوصا در شبکه‌های اجتماعی با افرادی که این آهنگ را گوش کرده‌اند تعامل داشته باشید تا نظر آن‌ها را به صورت دقیق بدانید. آهنگ‌های رایگان همیشه پرطرفدار هستند.

چگونه رپ کنیم؟ موزیک خود را پخش کنید

اصطلاحات رایج رپ

اینترو: در واقع همان شروع آهنگ است

کورس: بخشی از آهنگ که تکرار می‌شود

ورس: تنها یک بار به کار می‌رود

دلیور: نحوه بیان کلمات

بیت: موسیقی بی‌کلام

ریتم: یکسری ضرب آهنگ که به صورت مرتب در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند

رایم: شامل کلمات، حروف و صداهای هم وزن هستند

سولو: تکنوازی

تکست: متن یا شعر آهنگ

کاور: بازخوانی یک شعر و یا آهنگ

فری استایل: اجرا به صورت زنده که معمولا با بیت باکس انجام می‌شود

بیت باکس: اجرای آهنگ بدون دستگاه‌های موسیقی با استفاده از زبان و حنجره

نتیجه گیری

پاسخ سوال چگونه رپ کنیم؟ را با خواندن مواردی که در بالا به آن اشاره شده می‌توانید به سادگی پیدا کنید. رپ‌های مختلف گوش کنید، به صورت مدام بنویسید، فری استایل کنید، در میتینگ‌های مختلف مربوط به رپرها شرکت کنید و در نهایت به استودیوها سر بزنید تا بتوانید کار خود را قوی‌تر کنید. در پایان موزیک‌هایی که ساخته‌اید را در سایت‌ها به صورت رایگان قرار دهید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: اشکان عسکری

از وقتی که یادمه علاقه های گوناگونی داشتم. بعد از بررسی های زیاد فهمیدم که از قضا یک چند پتانسیلی هستم! آدم درونگرایی هستم و همین خصلتم باعث شد که با وبلاگ نویسی آشنا بشم و به تازگی هم وارد دنیای جذاب تبلیغ نویسی شدم. کلی کار است که باید تجربه و تعداد زیادی مسیر ناشناخته وجود دارد که باید طی کنم.