مجید سمیعی
in

چهره های ماندگار ایرانی در سطح بین الملل – لیست ۲۰تایی

معرفی چهره های ماندگار ایرانی در سطح بین الملل

 تاریخ این سرزمین، انسان های بزرگی را به خود دیده است. از بزرگان شعر و ادب ایران گرفته تا دیگر هم وطنانی که در خارج از کشور زندگی می کنند. موفقیت های کسب شده توسط هر کدام از این افراد، می تواند باعث خوشحالی هر ایرانی شود. موفقیت های بزرگی که منجر به تغییر اساسی در سبک زندگی مردم شده و باعث می شود که همیشه آنها را به عنوان چهره های ماندگار بشناسیم. تجربه نشان داده است که نام شخصیت های موفق و مردمی، برای همیشه در ذهن انسان ها می ماند و همواره به نیکی از آنها یاد می کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در این مطلب، لیستی از اسامی چهره های ماندگار ایرانی را به شما معرفی کنیم.

تعداد شخصیت های برجسته این سرزمین بسیار زیاد است. اما تلاش ما بر این بوده که بیشتر چهره های معاصر و علمی را به شما معرفی کنیم. البته در لیست ما، چند شخصیت برجسته ایرانی در دیگر زمینه های هنری و ورزشی نیز وجود دارد.

مجید سمیعی، از اسامی چهره های مانگار ایرانی

اسامی چهره های ماندگار ایرانی در سطح بین الملل

۱ – پروفسور مجید سمیعی

امروزه کمتر ایرانی پیدا می شود که نام پروفسور سمیعی را نشنیده باشد. چهره ای بین المللی که بی شک یکی از موفق ترین شخصیت های ایرانی در جهان است. ایشان در سال ۱۳۱۶ در تهران به دنیا آمد و در حال حاضر، رئیس بیمارستان علوم عصبی هانوفر آلمان است.

پروفسور سمیعی جراح و متخصص مغز و اعصاب است که مدارک علمی خود را در این رشته، از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ اخذ کرده است. نشان مدال فدرال آلمان در سال ۱۹۸۸، عنوان چهره های ماندگار در سال ۲۰۰۶ و مدال طلای نیکلای پیروگوف در سال ۲۰۱۸، تنها بخش کوچکی از افتخارات ایشان است.

۲ – مریم میرزاخانی

به سراغ معرفی یکی دیگر از اسامی چهره های ماندگار ایرانی در زمینه علمی می رویم. مریم میرزاخانی از ریاضی دانان موفق ایرانی بود که توانست جایزه مدال فیلدز را در کنگره بین المللی ریاضیدانان در سئول کسب کند. میرزاخانی استعداد خود را با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به اثبات رساند و با شرکت در رقابت های بین المللی، به موفقیت های بزرگ رسید. این استاد برجسته دانشگاه استنفورد آمریکا، از چهره های ماندگار ایرانی بود که در اثر ابتلا به سرطان در سال ۱۳۹۶ درگذشت.

مریم میرزاخانی
مریم میرزاخانی

۳ – محمد رضا شجریان

محمد رضا شجریان، یک برند معروف و موفق ایرانی در حوزه موسیقی سنتی است. هنرمندی که چندین نسل متفاوت با صدای دلنشین او خاطره دارند و دعای «ربنا» او برای همیشه در گوش ها طنین انداز خواهد بود.

مرحوم شجریان، جایزه خداوندگار موسیقی را از بنیاد آقاخان دریافت کرده و یکبار هم نامزد جایزه گرمی شد. ریاست شورای عالی خانه موسیقی ایران، بنیان گذار گروه و شرکت های هنری، طراحی آلات موسیقی و تربیت چندین شخصیت بزرگ در حوزه موسیقی، بخشی از اقدامات این هنرمند بزرگوار است. شجریان در اوج بزرگواری، خود را خاک پای مردم ایران خواند و یکی از چهره های ماندگار ایرانی در جهان است.

محمد رضا شجریان
محمد رضا شجریان

۴ – پروفسور توفیق موسیوند

پروفسور موسیوند، یکی از بزرگترین جراحان قلب در جهان است. ایشان متولد ۱۳۱۵ در همدان هستند و مدارک عالیه تحصیلی خود را از دانشگاه های معتبر تهران و کانادا اخذ کردند.

دکتر موسیوند اولین شخصی بود که توانست تشخیص پزشکی از راه دور و عمل باز پس قلبی ریوی را انجام دهد. از برجسته ترین افتخارات ایشان، می توان به جایزه مدال الماس جوبیلی از ملکه انگلستان در سال ۲۰۱۳، عنوان محقق برتر در سال ۲۰۱۰ و جایزه مدال افتخاری سلطنتی از رئیس جمهور کانادا اشاره کرد. شخصی با این حجم از افتخار، یکی از اسامی چهره های ماندگار ایرانی است.

توفیق موسیوند، از اسامی چهره های مانگار ایرانی
توفیق موسیوند

۵ – امید کردستانی

به سراغ معرفی یکی دیگر از ایرانی های موفق در جهان می رویم. امید کردستانی، دارای دو مدرک ام بی ای از دانشگاه استنفورد و مهندسی برق از دانشگاه ایالتی سن خوزه است. کردستانی متولد ۱۹۶۳ در تهران است و اصالتی کرد دارد. او مقطع دبیرستان را در مدرسه کاتولیک گذراند و پس از فوت پدرش، تصمیم گرفت تا به آمریکا مهاجرت کند.

او یکی از مدیران ارشد است که سابقه همکاری با شرکت های بزرگی مانند آمازون، آمریکن آنلاین، اینتل، ای بی سیتی بانک و غیره را دارد. مجله تایم در سال ۲۰۰۶، نام امید کردستانی را به عنوان یکی از ۱۰۰ شخصیتی معرفی کرد که دنیا را به نحوی قابل تقدیر تغییر داده اند.

امید کردستانی
امید کردستانی

۶ – علی دایی، اعتبار فوتبال ایران در جهان

علی دایی یکی از چهره های ماندگار ایرانی در رشته ورزشی فوتبال است. شخصیتی مردمی که طی سالیان فعالیت ورزشی خود توانست افتخارات بزرگی را کسب کرده و به یکی از چهره های ماندگار ایرانی تبدیل شود. بهترین گلزن ملی جهان، یکی از چشمگیرترین افتخارات علی دایی بود که رکورد آن به تازگی توسط بازیکن مشهور پرتغالی، کریستین رونالدو شکسته شد.

علی آقا دایی در بین مردم هم بسیار محبوب است و همواره بخشی از ثروت خود را در راستای حل مشکلات مردم و امور خیریه صرف کرده است. اینکه علی دایی یکی از انسان های موفق و پولدار ایرانی است، بر کسی پوشیده نیست. اما نباید فراموش کرد چنین ثروتی حاصل زحمات خود این ورزشکار است و مهمترین ویژگی ایشان، مردمی بودنش است.

مطلب مرتبط: پیام تبریک علی دایی به رونالدو

علی دایی، از چهره های مانگار ایرانی
علی دایی

۷ – انوشه انصاری، یکی از چهره های ماندگار زن ایرانی

برای تکمیل اسامی چهره های ماندگار ایرانی، به سراغ معرفی اولین زن فضانورد ایرانی می رویم. انوشه انصاری، بانوی ایرانی متولد مشهد در سال ۱۳۴۵ است که توانست نام خود را به عنوان اولین زن فضانورد ایرانی ثبت کند.

انصاری مدرک کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک خود را از دانشگاه جرج میسون اخذ کرد و در طول سال ها زندگی خود در آمریکا، توانست به موفقیت های بزرگی برسد. کسب عنوان موفق ترین تاجر زن در سال ۲۰۰۱، کارآفرین خلاق در سال ۲۰۰۹، جایزه خدمات ارزنده به جامعه فضایی در سال ۲۰۱۵ و دکترای افتخاری سال ۲۰۱۳ از افتخارات این بانوی موفق ایرانی است.

انوشه انصاری
انوشه انصاری

۸ – آزاده تبار زاده

خانم تبارزاده، استاد دانشگاه استنفورد آمریکا است و مدرک دکترای شیمی و فیزیک دارد. او متولد ۱۳۴۶ شمسی در تهران است و زمانی که خانواده اش به آمریکا مهاجرت کردند، تنها ۷ سال داشت.

کسب عنوان دکترای فیزیک در سال ۱۹۹۴، دانشیار دانشگاه مهندسی محیط زیست در سال ۲۰۰۵، کسب رتبه یک شیمی دانشگاه استنفورد، معاون پژوهشی گروه شیمی سال ۱۹۹۸ و دانشمند ارشد مرکز تحقیقات ناسا در سال ۲۰۰۲ میلادی، از افتخارات دکتر تبارزاده هستند.

"<yoastmark

۹ – سینا تمدن

سینا تمدن یکی از کارکنان ایرانی شرکت اپل است که با تکیه بر استعداد خود، توانسته به موفقیت های بزرگی برسد. تمدن فارغ التحصیل دانشگاه پردیو آمریکا است و اصالتی تبریزی دارد. آغاز فعالیت در شرکت معتبر اپل، به سال ۱۹۹۷ میلادی بازمی گردد.

اما این آغاز مسیر پیشرفت این ایرانی موفق بود و توانست به عنوان معاونت مدیر عامل در یکی از شعبه های اپل نیز، برسد. سینا تمدن در حال حاضر، قائم مقام بخش برنامه های کاربردی اپل است.

سینا تمدن
سینا تمدن

۱۰ – حسین اسلامبولچی

نوبت به معرفی یکی از مخترعان برجسته ایرانی در سطح بین المللی می رسد. حسین اسلامبولچی یکی از نام های ثابت در تمامی لیست های مربوط به اسامی چهره های ماندگار ایرانی است.

شخصیتی که تاکنون بیش از ۱۱۴۵ اختراع مختلف را به نام خود ثبت کرده و به عنوان یکی از ۱۰۰ نفر برتر در کل تاریخ دانشگاه کالیفرنیا شناخته می شود. این مخترع و متفکر ایرانی، در سمت مدیر ارشد فناوری اطلاعات در آمریکا مشغول به کار است.

حسین اسلامبولچی، یکی از اسامی چهره های مانگار ایرانی
حسین اسلامبولچی

۱۱ – امیر مجیدی مهر

یکی دیگر از چهره های ماندگار ایرانی، امیر مجیدی مهر نام دارد. شخصیت موفق ایرانی که توانست به مقاوم معاونت ارشد شرکت بزرگ مایکروسافت برسد. مجیدی مهر در ابتدا مهندس برنامه نویس و مسئول رسیدگی به سیستم عامل رایانه ای بود.

ولی در سال ۲۰۰۸ به طور مقطعی از این شرکت جدا شد و پیشرفت چشمگیری در زمینه کامپیوتر داشت. این پیشرفت سبب شد تا او دوباره به تیم مدیریت مایکروسافت برگردد.

امیر مجیدی مهر
امیر مجیدی مهر

۱۲ – کارو لوکاس

کارو لوکاس قوکاسیان، از ارامنه ایرانی تبار اهل اصفهان است. قوکاسیان از مهندسین و مخترعین موفق است که او را به لقب پدر رباتیک ایران می شناسند. او مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران گرفت و در سال ۱۹۷۶ میلادی برای طی کردن دوران دکتری خود، به دانشگاه برکلی کالیفرنیا رفت.

جایزه پژوهشگر برجسته ایرانی اسکوپوس، عنوان استاد نمونه دانشگاه تهران، استاد نمونه وزارت نیرو تنها بخشی از کلکسیون افتخارات پروفسور کارو لوکاس است.

کارو لوکاس، از اسامی چهره های مانگار ایرانی
کارو لوکاس

۱۳ – لطفی علی عسکرزاده

نظریه منطق فازی، مبحثی جدید در ریاضیات است که توسط لطفی علی عسکرزاده ابداع شد. پروفسور علی عسکرزاده از اساتید علوم رایانه در دانشگاه کالیفرنیا است که دوران تحصیلات ابتدایی خود را در باکو و تهران گذرانده است.

پدر او اصالتا اردبیلی و مادرش از روس های جمهوری آذربایجان است. نوآوری های این دانشمند موفق، کمک شایانی به هوش مصنوعی کرد. این استاد گرانقدر در سال ۲۰۰۹، موفق به کسب جایزه بنجامین فرانکلین شد.

لطفعلی عسکرزاده
لطفعلی عسکرزاده

۱۴ – توران میرهادی

خانم میرهادی یکی از چهره های ماندگار زن ایران است که بیشتر عمر گرانبهای خود را صرف بهبود وضعیت آموزش کودکان کرد. او در سال ۱۳۲۵ رشته علوم طبیعی دانشگاه تهران را رها کرد و برای تحصیل در رشته روانشناسی تربیتی، به پاریس فرانسه رفت. او موسس مدرسه فرهاد بود و به او لقب «مادر ادبیات کودک و نوجوان» را داده اند.

توران میرهادی، از چهره های ماندگار ایرانی
توران میرهادی

۱۵ – محمد حسین ماندگار

دکتر ماندگار، فوق تخصص جراحی قلب و عروق است که توانست اولین عمل پیوند قلب را در ایران انجام دهد. او فوق تخصص خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ کرد و برای تکمیل تحصیلات تکمیلی خود به دانشگاه لندن رفت.

نشان درجه ۲ آموزش از جشنواره ملی ابن سینا و جایزه بنیاد جهانی «پروفسور یلدا»، دو جایزه مهمی است که این پزشک موفق ایرانی اخذ کرده است.

محمد حسین ماندگار
محمد حسین ماندگار

۱۶ – دکتر قاسم اسرار

در ادامه معرفی اسامی چهره های ماندگار ایرانی، به سراغ یکی از بزرگترین چهره های ناسا می رویم. دکتر قاسم اسرار یکی از ایرانی های مقیم آمریکا است که سابقه عضویت در هیئت مدیره ناسا را دارد.

معاون ارشد رئیس انجمن تحقیقات فضایی دانشگاه ها در آمریکا، عضویت در اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا، برنده مدال خدمات استثنایی ناسا و مدال رهبری برجسته ناسا، بخشی از مسئولیت های بزرگ این شخصیت ایرانی در خارج از کشور بوده است.

قاسم اسرار، از اسامی چهره های مانگار ایرانی
قاسم اسرار

۱۷ – لیلا حاتمی

لیلا حاتمی یک از بازیگران محبوب زن در ایران است. او در یک خانواده هنرمند به دنیا آمد و پدرش از کارگردان های بزرگ این مملکت بود. حاتمی در فیلم و سریال های بسیاری بازی کرده است و تجربه مترجمی و صداپیشگی را نیز دارد.

خرس نقره ای جشنواره برلین، عضویت در هیئت داوران بخش اصلی جشنواره فیلم کن، برنده نشان شوالیه ادب و هنر کشور فرانسه و برنده دو سیمرغ بلورین نقش اول زن از جشنواره فجر، از افتخارات کسب شده توسط لیلا حاتمی است. بی شک با این حجم از افتخارات، حاتمی را می توان یکی از چهره های ماندگار هنر ایران دانست.

لیلا حاتمی، چهره ماندگار هنری ایران
لیلا حاتمی

۱۸ – پروفسور علی جوان

پروفسور علی جوان، یکی دیگر از ایرانیان مقیم آمریکا است که توانست اولین لیزر گازی هلیوم نئون در جهان را ابداع کند. یکی از فیزیکدانان و موفق ایرانی که استاد دانشکده فیزیک دانشگاه ام آی تی بود.

علی جوان جوایز و افتخارات متعددی دارد که یکی از مهمترین آنها، کسب جایزه علمی جهانی آلبرت انیشتین در سال ۱۹۹۳ است. روز ۵ دی تاریخ تولد علی جوان است که به افتخار او در ایران، چنین روزی را روز لیزر نامیده اند.

علی جوان
علی جوان

۱۹ – فیروز نادری

دکتر فیروز نادری، متولد ۵ فروردین ۱۳۲۵ در شیراز است. کسی که مدیریت پروژه سفر به مریخ در سازمان فضایی ناسا را بر عهده داشت و قبلا مدیر کل بخش اکتشافات منظومه خورشیدی این سازمان بود.

مدال رهبری برجسته ناسا، برنده جایزه لیبرال در سال ۲۰۰۴ و دریافت مدال افتخار جزیره الیس، بخشی از افتخارات دکتر نادری است که سبب شد تا نام ایشان را در بین اسامی چهره های ماندگار ایرانی قرار دهیم.

فیروز نادری، از اسامی چهره های مانگار ایرانی
فیروز نادری

۲۰ – جلال الدین محمد بلخی

حیف بود که لیست ما، چهره ای برجسته از ادبیات را نداشته باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا به نمایندگی از بزرگان شعر و ادب ایران، اشاره ای به نام مولانا داشته باشیم.

شاعر گرانقدری که با مثنوی معنوی و فیه ما فیه خود، توانست هنر ایران را به جهانیان معرفی کند. اکثر آثار ایشان در کشورهای اروپایی ترجمه شده است و او را از بزرگان شعر و ادب این مملکت می شناسند.

مولانا
مولانا

کلام آخر

تاریخ این سرزمین، شخصیت های بزرگی را به خود دیده است. پس بی شک اشاره به تمامی آنها در چنین لیست کوتاهی نمی گنجد. اما بیشتر تاکید ما برای تکمیل لیست مربوط به اسامی چهره های ماندگار ایرانی، شخصیت های علمی و مردمی بود که توانسته اند به موفقیت های بزرگی برسند.

موفقیت های که توانسته تفاوتی چشمگیر در سبک زندگی مردم ایران و جهان ایجاد کند. شما هم می توانید در بخش دیدگاه ها، چهره های ماندگار علمی، فرهنگی و هنری این سرزمین را به ما معرفی کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..