in

بی نظیربی نظیر ضعیفضعیف افتضاحافتضاح بامزهبامزه

باباجی کیست؟

ماها آواتار باباجی کیست؟

باباجی کیست؟ ابتدا به این نکته اشاره کنیم که معنای کلمه ماها آواتار باباجی چیست؟ کلمه ماها آواتار در زبان هندی به معنی آواتار اعظم و باباجی به معنی پدر محترم است. اصولا ممکن است این کلمه را برای هر شخص محترمی در زبان هندی به کار ببرند. شاید خیلی ها پدرخود یا پدر بزرگ خود را باباجی خطاب کنند. اما موضوع مورد بحث ما معنای این کلمه نیست.

وقتی سوال می شود که باباچی کیست؟ منظور شخصی با نام کامل ماها آواتار باباجی یا قدیس هندی است. نکته ای که درباره باباجی وجود دارد مدت زمان محدود و اشخصاصی که او را ملاقات کرده اند بسیار محدود هستند.

اولین گزارشی که لاهیری ماهاسایا از ملاقات با باباجی در سال ۱۸۶۱ داشت. این دقیقا زمانی که برای کارش با عنوان حسابدار دفتر مهندسی ارتش بریتانیا به رانیکت اعزام شده بود.

لاهیری روزی در حال قدم زدن روی تپه های دوان گیری بالای رانیکت بود. شنید کسی نام او را صدا می زند به بالای کوه رفت و صدا را دنبال کرد، سادهوی بلندقامتی را دید که به صورت معجزه آسا می درخشید. او با دیدن سادهویی که نامش را می دانست بسیار شگفت زده شد. این سادهوی باباجی بود.

طبق گزارشات و منابع موجود باباجی بین سال های ۱۸۶۱ تا ۱۹۳۵ چندین بار توسط افراد مختلف دیده شده است و مهمترین شخصی که با وی ملاقات داشته و باعث شهرت باباجی شده پاراماهانسا یوگاناندا است.

یوگاناندا در کتابش با نام زندگی نامه یک یوگی (۱۹۴۶) در مورد بعضی از این دیدارها شرح داده می شود و شامل اولین ملاقاتش با این استاد است.

در کتاب زندگی نامه یک یوگی، باباجی خواهری با نام ماتاجی به معنی “خواهر مقدس” داشته و همچون باباجی در سراسر قرون زندگی کرده است. ماتاجی مانند برادرش باباجی در سطح معنوی قابل مقایسه بوده و در حالتی خلسه معنوی در غاری زیرزمینی زندگی می کند.

فقط سه صفحه از کتاب به ماتاجی اختصاص داده شده است. رام کوپال او را با عنوان زنی جوان که به صورت استثنایی شکوهمند و دوست داشتنی توصیف کرده است.

نکته ی قابل توجه این است که همه ی افرادی که چه به صورت مشترک و چه جداگانه با باباجی برخورد داشته اند. این است که نشانه ها و صحبت ها نشان از این دارد که همه در مورد یک شخص مشابه صحبت می کنند.

نکته مهم قابل ذکر دیگر درمورد این شخص این است که تاریخ تولد و یا مرگ وی در دسترس نیست و کسی از مکان او اطلاعی ندارد.

واقعا کسی نمی تواند باباجی را بشناسد و شکوه و عظمت او را درک کند، بدون اینکه فرهنگ سیداها (که باباجی از  آن برخاسته است) را درک و تقدیر کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: حسین رازانی

یکی از خاطراتی که خانواده و اکثر دوستان دوران کودکی من یادشونه، درست کردن مانیتور و کامپیوترهای کاغذی بود که صفحاتش قابل تغییر بود و کتاب داستان های دست نویس با نقاشی های خودم. می خوام بگم که از همون دوران عاشق کامپیوتر و دنیای دیجیتال بودم و نویسندگی. علاقه ام به فناوری باعث شد کارشناسی فناوری اطلاعات بخونم و ارشد شبکه های کامپیوتری. و علاقه به نویسندگی باعث شد که توی این سال ها چند عنوان کتاب تالیف داشته باشم و توی سایت ها و مجلات مختلف در مورد موضوعات مختلف بنویسم. حالا دیگه سال هاست که توی این مسیر هستم و در زمینه فناوری اطلاعات کار می کنم و عاشق کارم و دنیای فناوری و دیجیتال هستم. دوست دارم همیشه بروز باشم و سعی می کنم مطالب جذابی رو که می خونم یا باهاشون برخورد می کنم با شما در میون بذارم.