ستیغ هک سا
in

بهترین فیلم های جنگی – لیست ۲۰تایی

لیستی از معروف ترین فیلم های جنگی

انسان موجودی قدرت طلب است. گاهی این قدرت طلبی به قدری زیاد می شود که منجر به بروز جنگ و کشته شدن افراد بی گناه می گردد. به طوری که در طول تاریخ زندگی بشریت، شاهد بروز چندین جنگ جهانی و یا منطقه ای در بین کشورهای جهان بوده ایم. این موضوع باعث تولید فیلم های جنگی بسیاری شده است. فیلم هایی که جنگ و نا به سامانی های آن را به تصویر می کشند و از شرایط جنگ برای مخاطبان خود می گویند. این موضوع بهانه ای شد تا به معرفی یک سری از بهترین فیلم های جنگی بپردازیم. فیلم هایی که تماشای آنها برای علاقمندان به سینما و مردم عادی، می تواند جذاب و دیدنی باشد.

بهترین فیلم های جنگی تا به امروز

۱ – ستیغ هک سا (Hacksaw Ridge 2016)

ستیغ هکسا یا Hacksaw Ridge، نام فلاتی در اوکیناوا مائدا ژاپن است. ژاپنی ها استفاده ای استراتژیک از این فلات داشتند و از آن برای سقوط سربازان آمریکایی در جنگ جهانی دوم استفاده می کردند.

فیلم روایتگر فداکاری «دزموند داس» است که در جریان جنگ قصد انجام تلاش های پزشکی را دارد. او با دستان خالی و بدون داشتن هیچ سلاحی، توانست جان ۷۵ آمریکایی را نجات دهد. این فیلم مل گیبسون به مفاهیمی چون شجاعت، فداکاری و وفادار ماندن به اعتقادات در زمان جنگ می پردازد.

ستیغ هک سا، بهترین فیلم جنگی
ستیغ هک سا

۲ – نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan 1998)

«استیون اسپیلبرگ» یکی از کارگردانان بزرگ و شناخته شده در جهان است. او تا به حال چندین فیلم جنگی ساخته است که نجات سرباز رایان یکی از بهترین فیلم های جنگی اوست.

روایت فیلم درباره نبرد نرماندی و وقایع خونین آن در جنگ جهانی دوم است. در این فیلم کاپیتان میلر به همراه هفت سرباز دیگر وظیفه پیدا کردن سرباز «جیمز فرانسیس رایان» و برگرداندن او به خانه را دارد. تام هنکس و مت دیمون از چهره های سرشناس این فیلم هستند.

نجات سرباز رایان
نجات سرباز رایان

۳ – پیانیست (The Pianist 2002)

فیلم بعدی که قصد معرفی آن را داریم، اثری به یاد ماندنی از رومن پولانسکی است. این فیلم روایت زندگی یک یهودی پیانیست به نام «ولادیسلاو اشپیلمان » در طول جنگ جهانی دوم و اشغال لهستان توسط آلمان است.

پولانسکی این فیلم را مهمترین اثر سینمایی خود می داند. هم چنین «آدرین برودی» برای بازی در نقش اشپیلمان، جایزه اسکار گرفت و عنوان جوانترین برنده اسکار نقش اول مرد را به خود اختصاص داد.

مطلب مرتبط: بهترین فیلم های جنگی جهانی

پیانیست، بهترین فیلم جنگ جهانی دوک

۴ – فهرست شیندلر (Schindler’s List 1993) از بهترین فیلم های جنگی

فهرست شیندلر، یکی دیگر از بهترین فیلم های جنگی استیون اسپیلبرگ است. فیلمی تاثیرگذار از یک کارگردان کاربلد و نامی، که شما را به تاریخ تاریک و دورانی حساس از قرن بیست و یکم می برد.

در دوران جنگ، تاجری آلمانی وارد لهستان می شود تا از کارگران ارزان قیمت یهودی برای اندوختن سرمایه استفاده کند. اما با مشاهد شرایط زندگی یهودی ها، رفتار او تغییر کرده و حال قصد نجات آنها را دارد.

فهرست شیندلر
فهرست شیندلر

۵ – فرار بزرگ (The Great Escape 1963) بهترین فیلم جنگی

روایت جنگ را می توان در لوکیشن های مختلفی ضبط کرد. چون جنگ تاثیرات مخربی بر زندگی افراد نظامی و شخصی دارد. در فیلم فرار بزرگ، تلاش های اسیران جنگی را برای فرار از زندان می بینیم.

در این فیلم، ۷۶ انگلیسی در زندان های آلمان اسیر هستند و سعی دارند تا با حفر تونل زیر زمینی خود را نجات دهند. تلاش ها و برنامه های این زندانیان برای رسیدن به آزادی، باعث شد تا این فیلم «جان استرجس» را به عنوان بهترین فیلم جنگی معرفی کنیم.

فرار بزرگ، فیلم جنگی خاص
فرار بزرگ

۶ – رشته ها (Threads 1984)

داستان این فیلم درباره یک زن و مرد جوان است که عاشق یکدیگر بوده و در شفیلد انگلستان زندگی می کنند. همزمان با شروع جنگ میان آمریکا و شوروی، یک بمب اتمی در سی کیلومتری شهر شفیلد منفجر می شود.

این اتفاقات باعث می شود تا این زوج جوان به فکر بقا در چنین شرایطی باشند که بیشتر به دوره آخرالزمانی شبیه است. مایک جکسون به عنوان کارگردان این فیلم جنگی، بیشتر به عواقب استفاده از بمب های اتمی و تاثیرات آن در زندگی مردم عادی پرداخته است.

"<yoastmark

۷ – جوخه (Platoon 1987)

فیلم جوخه، اولین سری از مجموعه سه گانه جنگ های ویتنام است که توسط «الیور استون» ساخته شد. استون سابقه عضویت در پیاده نظام ارتش آمریکا در جنگ ویتنام را داشت و این موضوع به او در ساخت این فیلم جنگی کمک کرد.

فیلم درباره زندگی یک دانشجویی آمریکایی است که از تحصیل انصراف داده و برای ملحق شدن به ارتش جنگی در ویتنام، داوطلب می شود. اما دیدگاه های این دانشجو نسبت به جنگ و درگیری، با ورود به خاک ویتنام تغییر می کند. این فیلم جوایز متعددی را کسب کرد که از مهمترین آنها، اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، میکس و صداگذاری و تدوین بود.

جوخه
جوخه

۸ – دانکرک (Dunkirk 2017)

بیشتر علاقمندان به فیلم های آمریکایی، کریستوفر نولان را به عنوان کارگردانی دیوانه می شناسند. شخصیتی که اکثر فیلم های خود را با پیچیدگی و روایتی غیر مستقیم می سازد. اما در فیلم دانکرک از نولان، شاهد وجه متفاوتی از جنگ و درگیری هستیم.

این فیلم دنیای ویران شده و دورافتاده ای در ساحل دانکرک را نشان می دهد که ترس و نابودی وجود مردان را پر کرده است. دانکرک درباره یکی از اتفاقات واقعی جنگ جهانی دوم است که در سال ۱۹۴۰ و همزمان با پیشروی آلمانی ها در خاک فرانسه رخ داد. اتفاقی که منجر به گرفتار شدن ۳۳۰ هزار نفر از نیروهای متفقین شد.

دانکرک، فیلمی جنگی از نولان
دانکرک

۹ – سرباز کوچک (Le Petit Soldat 1963)

فیلم سرباز کوچک را می توان یک اثر عاشقانه و جنگی دانست. فیلم درباره یک سرباز فرانسوی است که از خدمت فرار کرده و در دوران جنگ الجزایر، برای یکی از حزب های سیاسی فرانسه فعالیت می کند.

او در این دوران عاشق دختری از حزب مخالف می شود و این موضوع زیبایی های فیلم را دو چندان کرده است. «ژان لوک گدار» با ساخت این فیلم جنگی، استعداد خود را در به تصویر کشیدن تنش های احساسی به رخ کشید.

سرباز کوچک، فیلم جنگی فرانسوی
سرباز کوچک

۱۰ – عشق و مرگ (Love and Death 1975)

«وودی آلن» همیشه نگاهی متفاوت نسبت به فیلمسازی و سینما داشت. او در فیلم «عشق و مرگ»، فضایی خنده دار و کمدی را با دوران جنگ در هم آمیخته است. او در این فیلم نقش کارگردان، نویسنده و بازیگر نقش اول را داشت و برای نگارش فیلم نامه، از ادبیات روس الهام گرفت.

موضوع فیلم درباره یک سرباز بزدلی است که مجبور به شرکت در جنگ های ناپلئونی شده و نقشه ای برای قتل ناپلئون در ذهن دارد! عشق و مرگ بدون شک یکی از بهترین فیلم های وودی آلن است.

عشق و مرگ، فیلمی کمدی درباره جنگ
عشق و مرگ

۱۱ – سقوط (Downfall 2004)

آدولف هیتلر، یکی از شخصیت های اصلی جنگ جهانی دوم بود که به عنوان پیشوای آلمان نازی فعالیت می کرد. «الیور هرشبیگل» در فیلم سقوط، ۱۲ روز آخر زندگی هیتلر را به تصویر کشیده است.

در این فیلم می توان احساسات متفاوت یک سیاستمدار بزرگ را در شرایط خاص دوران جنگ مشاهده کرد. داستان این فیلم بر اساس روایت های «تراودل یونگه» به عنوان آخرین منشی هیتلر، نوشته شده است. بازی چشمگیر «برونو گانتس» در نقش هیتلر را باید در این فیلم دید.

سقوط، فیلم آخرین ساعات زندگی دیکتاتور جنگی
سقوط

۱۲ – پل رودخانه کوای (The Bridge on the River Kwai 1975)

این فیلم درباره چند سرباز انگلیسی است که توسط نیروهای ژاپنی دستگیر شده اند و برای ساختن پلی بر روی رودخانه کوای، به تایلند منتقل می شوند. این فیلم دیوید لین را بیشتر می توان یک اثر سینمایی با مضامین جنگی دانست تا یک فیلم جنگی خاص.

داستان فیلم بیشتر حول بقا و قدرت در یک منطقه جنگی می چرخد و روایتی کلاسیک دارد. این اثر سینمایی در سال ۱۹۵۸ توانست هفت جایزه اسکار در رشته های مختلف را کسب کند و بی شک، یکی از بهترین فیلم های جنگی ساخته شده تا به امروز است.

پل رودخانه کوای
پل رودخانه کوای

۱۳ – اینک آخرالزمان (Apocalypse Now 1979)

فیلم بعدی مربوط به یکی از وقایع جنگ ویتنام است. داستان سروان بنجامین ویلارد که برای انجام ماموریتی به جنگل های کامبوج رفته و قصد دارد تا سرهنگ کورتز را بکشید.

این فیلم در ابتدا با انتقادهایی همراه بود؛ اما به مرور جایگاه خود را به عنوان یکی از بهترین فیلم های جنگی درباره ویتنام تثبیت کرد. کارگردانی این فیلم را فرانسیس کاپولا انجام داد و فیلمبرداری آن بر عهده «ویتوریو استورارو» ایتالیایی بود.

اینک آخرالزمان
اینک آخرالزمان

۱۴ – خط باریک سرخ (The Thin Red Line 1998)

بعضی آثار سینمایی در سایه فیلم هایی دیگر قرار می گیرند و خیلی به آنها توجه نمی شود. خط باریک سرخ، دقیقا در همان سالی اکران شد که شاهکار اسپیلبرگ با نام «نجات سرباز رایان» به نمایش درآمد.

این موضوع باعث شد تا مخاطبان توجه کمتری نسبت به این فیلم جنگی داشته باشند. اما فیلم خط باریک سرخ دست کمی از یک اثر برجسته جنگی نداشت. کارگردانی آن را ترنس مالیک انجام داده بود و به درگیری های ارتش آمریکا در جزیره گوادالکانال می پرداخت. این فیلم بیشتر بر جنبه های ذهنی، هنری و درونگرایی جنگ وجه دارد.

خط باریک سرخ، از بهترین فیلم های جنگی
خط باریک سرخ

۱۵ – نامه هایی از ایوو جیما (Letters from Iwo Jima 2006)

این فیلم درباره نبرد ایووجیما است که بین نیروهای آمریکایی و ژاپنی رخ داد. فیلم به زبان ژاپنی تهیه شده است و جنگ را از دید نیروهای ژاپنی به تصویر می کشد.

در واقع این فیلم، اثری متقابل برای فیلم جنگی «پرچم های پدران ما» بود که این نبرد را از دیدگاه سربازان آمریکایی نشان می داد. داستان فیلم درباره تعدادی از سربازان ژاپنی است که به همراه مافوق خود در یک جزیره گرفتار شده اند. آنها شانسی برای زنده ماندن ندارند؛ اما تا آخرین لحظه برای بقا تلاش می کنند.

نامه هایی از ایوو جیما
نامه هایی از ایوو جیما

۱۶ – حرامزاده های لعنتی (Inglourious Basterds 2009)

حرامزاده های لعنتی، عنوان فیلمی از «کوئنتین تارانتینو» است که در سال ۲۰۰۹ میلادی اکران شد. این اثر سینمایی جزو بهترین فیلم های جنگی است که تا بحال تاریخ سینمای هالیوود به خود دیده است.

فیلمی که با کارگردان تارانتینو فقید ساخته شد و بازیگران سرشناسی مانند برد پیت و کریستوف والتز در آن بازی کردند. داستان فیلم درباره گروهی از متفقین با نام حرامزاده ها است که نازی های آلمانی را به خشن ترین شکل ممکن می کشند. تارانتینو خودش نویسندگی این فیلم را انجام داد و نزدیک به ۱۰ سال بر روی شخصیت آلدو کار کرد.

حرامزاده های لعنتی، فیلم جنگی موفق
حرامزاده های لعنتی

۱۷ – دشمن پشت دروازه ها (Enemy at the Gates 2001)

یکی دیگر از بهترین فیلم های جنگی مربوط به جنگ جهانی دوم، فیلم دشمن پشت دروازه ها است. موضوع فیلم درباره نبرد استالینگراد و مربوط به سال ۱۹۴۲ است که ارتش نازی ها تا پشت دروازه های شهر استالینگراد پیشروی کرده بودند.

داستان این فیلم بر اساس یک کتاب غیر داستانی به نام «ویلیام کریگ» نوشته شده است. این فیلم این نبرد را در زمستان ۱۹۴۲ شرح می دهد. جنگ لحظه به لحظه گسترده تر می شود و نبرد بین دو تک تیرانداز همچنان ادامه دارد.

دشمن پشت دروازه
دشمن پشت دروازه

۱۸ – فیلم جنگی ۱۹۱۷

فیلم ۱۹۱۷، یکی از بهترین فیلم های جنگی است که طی چند سال اخیر اکران شد. این فیلم درباره ماموریتی غیرممکن است که به دو سرباز انگلیسی داده می شود. پیغامی که باید به یک گردان ۱۶۰۰ نفری رسانده شود تا اسیر کمین مرگبار نشوند.

زمان داستان مربوط به سال ۱۹۱۷ میلادی و اوج جنگ جهانی اول در شمال فرانسه است و نام فیلم هم اشاره به سال این اتفاق دارد. مندس کارگردان این فیلم بود و فیلمنامه آن را بر اساس خاطره ای نوشت که پدربزرگش برای او تعریف کرده بود.

فیلم 1917
فیلم ۱۹۱۷

۱۹ – دیکتاتور بزرگ (The Great Dictator 1940)

چارلی چاپلین یکی از بزرگترین شخصیت های کمدی در سینمای هالیوود است. شخصیتی که بیشتر علاقمندان به سینما او را به واسطه کمدی فیزیکی خاصش می شناسند. اما فیلم دیکتاتور بزرگ، اثری شجاعانه بود که چاپلین در اوایل جنگ جهانی دوم آن را ساخت.

فیلمی که ضمن حفظ قالب کمدی خود، توانست به موضوعاتی همچون فاشیسم و یهودستیزی بپردازد. پس با این حساب می توان این فیلم را از کارهای خاصی دانست که به شیوه ای متفاوت، تعصب و نفرت نسبت به جنگ را نقد می کند.

دیکتاتور بزرگ، بهترین فیلم جنگی و کمدی
دیکتاتور بزرگ

۲۰ – راه های افتخار (Paths of Glory 1957) از بهترین فیلم های جنگی

آخرین فیلم جنگی لیست خود را به اثری از استنلی کوبریک اختصاص می دهیم. فیلمی که در دوران خود بسیار حاشیه ساز بود و از دسته فیلم های جنگی کلاسیک به حساب می آید. نمایش این فیلم برای سالیان طولانی در کشورهای فرانسه، آلمان و اسپانیا ممنوع بود.

داستان این فیلم درباره جنگ جهانی اول و ناکارآمدی سنگر فرانسه است. پس فرمانده باید در چنین شرایطی به یک هدف غیرممکن حمله کرده و آبروی کشور خود را حفظ کند. مهمترین موضوعی که از تماشای ای فیلم ضد جنگی می توان برداشت کرد، بی فایده بودن جنگ است.

راه های افتخار
راه های افتخار

کلام آخر

در این مطلب به لیستی از بهترین فیلم های جنگی اشاره کردیم. جنگ هایی که بخاطر قدرت طلبی سیاستمداران و ابر قدرت های نظامی در جهان رخ داده و این معضل همچنان ادامه دارد.

چون دقیقا در همین لحظه که در حال معرفی فیلم های جنگی هستیم، قرار است که روسیه به اوکراین حمله کند. دومینوی زشت و کریهی از تصمیمات خودخواهانه سیاستمداران که در نهایت به قیمت مرگ و میر افراد بی گناه تمام می شود.

شما هم می توانید فیلم جنگی مورد علاقه خود را به ما معرفی کنید. به امید روزی که هیچ جنگی در دنیا رخ نداده و زندگی هیچ انسانی خراب نشود.

مطالب مرتبط:

1 دیدگاه

نظر بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..