in ,

متاورس چیست؟ آشنایی با پروژه های معروف در این حوزه

آشنایی با تکنولوژی متاورس و پروژه های معروف آن

امروزه بخش زیادی از کارهای ما در بستر اینترنت انجام می شود. با اینترنت تراکنش های بانکی را انجام داده و قبوض خدماتی را پرداخت می کنیم. در کلاس های آنلاین شرکت می کنیم و برای ناهار غذا سفارش می دهیم. این موارد تجربه ای از تکنولوژی دو بعدی اینترنت و قابلیت های آن است. اما اگر یک بعد دیگر به چنین فضایی اضافه شود و بتوان وارد آن شد، چه تغییراتی ایجاد می شود؟ این دقیقا همان تکنولوژی جدیدی است که به آن متاورس می گویند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا در خصوص اینکه متاورس چیست و چه ویژگی هایی دارد، به شما توضیح دهیم.

متاورس چیست

متاورس چیست؟

تعاریف مختلفی برای متاورس وجود دارد. شخصیت های برجسته هر کدام بر اساس علم و تجربه خود، چنین فضایی را تعریف کرده اند. مارک زاکربرگ، متاورس را مجموعه ای از فضاهای مجازی می داند که می توان افرادی که در یک فضای فیزیکی در کنار یکدیگر نیستند، را دور هم جمع کرد.

او مالک و موسس فیس بوک است که با توجه به ظرفیت های جالبی که در این تکنولوژی جدید دید، نام شرکت خود را به Meta تغییر داد.

یکی دیگر از افرادی که دنیای متاورس را تعریف کرده، «متیو بال» از مدیران سایت متاورس پرایمر است. او در جواب این سوال که متاورس چیست، می گوید:

متاورس شبکه ای گسترده از جهان ها و شبیه سازی های سه بعدی پایدار است. این جهان به صورت لحظه ای در حال پردازش است و اشیای فیزیکی، تاریخ بشر و سیستم های پرداخت و اشخاص هویت خود را حفظ می کنند. این مجموعه قابلیت این را دارد که تعداد زیادی از افراد را به صورت مجازی در خود جای دهد؛ بدون اینکه نیاز به حضور فیزیکی آنها باشد.

مفهومی ساده از متاورس

تعریفی ساده از متاورس

اگر بخواهیم متاورس را به زبان ساده تعریف کنیم، باید گفت که متاورس در اصل جهانی است که افراد می توانند هویتی مجازی برای خود داشته باشند. مثلا فرض کنید که آواتار یا شخصیت مجازی مخصوص به خود دارید. این شخصیت مجازی شما می تواند به آن سو جهان سفر کرده و در کنسرت موسیقی یا همایش های بزرگ شرکت کند.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که شما روی کاناپه نشسته و تمام این کارها را با شخصیت مجازی خود انجام می دهید. این تنها نمونه کوچکی از قابلیت های متاورس است. فضایی رویایی که قرار است زندگی انسان را تغییر دهد.

البته نباید فراموش کرد که متاورس تازه در ابتدای راه است و فعلا حکم همان اینترنت سال ۱۹۹۵ را برای افراد دارد. به تدریج قرار است ابزارها و بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری جدیدی به این دنیای رویایی اضافه شود.

افزایش روز افزون متاورس

متاورس یک مجموعه خاص نیست که متعلق به یک شرکت باشد. بلکه شاخه ای جدید از تکنولوژی است که شرکت های بزرگ این حوزه، به دنبال بهره گیری از آن برای ساخت دنیای جدید هستند.

شرکت فیس بوک هم یکی از این کمپانی های بزرگ بود که با هدف ورود به عرصه متاورس، نام خود را تغییر داد. پس هر کمپانی در صدد ساخت دنیای مجازی جدیدی برای خود است و متاورس های بسیاری وجود دارد.

ابزارهای متاورس

بشر از خیلی وقت پیش، به دنبال ایجاد و ورود به دنیای متاورس است. شاید پیشینه این تلاش را چیزی در حدود ۲۰ سال بتوان در نظر گرفت. اما آن زمان امکانات لازم برای ایجاد چنین دنیای وجود نداشت و حتی بزرگان تکنولوژی هم نمی دانستند که متاورس چیست و قرار است چه قابلیت هایی داشته باشد.

اما با پیدایش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و تکنولوژی بلاک چین، زمینه برای اجرایی شدن این رویا فراهم شد. چون با استفاده از رمز ارزها می توان پرداخت را در جهان متاورس انجام داد. بلاک چین هم به ما در ساخت و غیر متمرکز ساختن متاورس کمک می کند.

چون همان گونه که قبلا اشاره کردیم، متاورس غیرمتمرکز است و به هیچ کس یا شخصیتی تعلق ندارد. حتی برای اثبات مالکیت ها در متاورس، می توان از NFT ها بهره برد.

ان اف تی و تکنولوژی متاورس

تاریخچه متاورس

واژه متاورس برای اولین بار در یک رمان علمی تخیلی به نام «سقوط برف» استفاده شد. این رمان را «نیل استیونسن» در سال ۱۹۹۲ نوشته بود. در رمان او، انسان ها شخصیت های آواتاری بودند که قابلیت برنامه ریزی و تعامل با یکدیگر را داشتند.

فضای زندگی آنها استعاره ای از دنیای واقعی ما بود. پس استیونسن سعی کرد تا از این واژه برای اشاره به جهانی فراتر از هستی استفاده کند.

انسان های این رمان برای ورود به جهان متاورس، از عینک های ایمنی مجهز به نمایشگر واقعیت مجازی استفاده می کردند. آنها وارد دنیای مجازی می شوند و زندگی در چنین فضایی را از دید شخص اول تجربه می کنند.

چیزی شبیه به یک خواب یا رویا لذت بخش که به شما اجازه رفتن و گردش در جهانی تازه را می دهد.

نیل استیونسن
نیل استیونسن

ریشه کلمه متاورس (Metaverse) چیست؟

کلمه متاورس در حقیقت ترکیبی از واژه یونانی Meta و کلمه انگلیسی Universe است. که اگر بخواهیم به صورت تحت الفظی این دو را کنار هم قرار دهیم، به معنای «فراتر از جهان هستی» است.

پروژه های معروف متاورس

شرکت Meta مارک زاکربرگ، هنوز نتوانسته پلتفرم خود را برای پروژه متاورس به بازار عرضه کند. اما در این بین، پروژه هایی وجود دارد که در معرض عموم قرار گرفته اند و حتی بر روی برخی از آنها می توان سرمایه گذاری کرد.

معرفی این پروژه ها به معنای توصیه ما به سرمایه گذاری نیست. چون فعالیت در چنین بستری، نیاز به دانش تخصصی و کافی دارد. اما تعدادی از آنها را در ادامه آورده ایم:

۱ – سندباکس (Sandbox)

پروژه سندباکس یک متاورس جدید است که پلتفرمی برای بازی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. قیمت زمین در این متاورس به بیش از ۱۰ هزار دلار رسیده است!

متاورس سندباکس به کاربران خود اجازی انجام و یا طراحی بازی را می دهد. ابزارهای این متاورس کاربردی و ساده هستند و برای استفاده از آنها، نیازی به دانستن های کدهای پیچیده نیست.

شرکت سازنده این متاورس، قبلا در حوزه بازی های ویدئویی فعالیت داشت و دو بازی با همین نام را در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ به بازار عرضه کرده بودند. این متاورس بر روی بلاک چین اتریوم قرار دارد و مالکیت ها در آن با استفاده از NFT تعیین می شود.

پروژه سندباکس متاورس چیست
سندباکس

۲ – بلاکتوپیا (Bloktopia)

پیدایش رمز ارزهایی مانند بیت کوین، به ایجاد دنیای متاورس کمک کرد. چون ارزهای دیجیتال نقش مهمی در انجام تبادلات مالی دارند. همین موضوع دلیلی شد برای پیدایش یک متاورس جدید برای تبادلات ارزهای دیجیتال.

چیزی شبیه به یک برج مجازی که نقش یک راسته بازار برای صنف کریپتوکارنسی ها را دارد. این برج به احترام تعداد کل بیت کوین های قابل استخراج (۲۱ میلیون)، ۲۱ طبقه دارد.

صرافی های معتبر ارزهای دیجیتال مانند بایننس و سولانا، املاکی را در این برج خریداری کرده اند. تا مثلا اگر یک شخصیت مجازی قصد خرید ارزهای دیجیتال از این راسته بازار را داشته باشد، از صرافی آنها خرید کند. این متاورس بر روی بلاک چین پالیگان طراحی شده است؛ اما اطلاع دقیقی از زمان لانچ رسمی آن وجود ندارد.

بلاکتوپیا
بلاکتوپیا

۳ – OVR

اکثر متاورس های ایجاد شده، قابلیت توسعه زمین های خود را دارند. اما در متاورس OVR، با دنیایی محدود مواجه هستیم که نمی توان آن را گسترش داد. زمین های این متاورس، به مانند لایه ای دیجیتال و فرضی می باشد که بر روی کره زمین کشیده شده است.

زمین های این متاورس به صورت هشت ضلعی های به هم چسبیده هستند و تعداد آنها ۱٫۶ تریلیون است. سازندگان این متاورس قصد دارند تا فروشگاه های مجازی جدیدی را ایجاد کنند.

فروشگاه های که مشتری در هر ساعت از روز می تواند از اجناس آن بازدید کند و آن را بخرد. متاورس OVR بر روی شبکه اتریوم قرار دارد و تازه در ابتدای مسیر پیشرفت خود است.

پروژه OVR متاورس چیست
OVR

۴ – دیسنترالند (Decentraland)

دیسنترالند، یکی از قدیمی ترین مجموعه هایی است که در حوزه متاورس فعالیت می کند. این تیم از سال ۲۰۲۰ فعالیت خود را برای ساخت متاورس شروع کرده و کاربران بسیاری در سایت آن عضو هستند.

در متاورس دیسنترالند می توان زمین خرید و سازه مورد علاقه خود را بنا کرد. این سازه می تواند یک فروشگاه مجازی برای خرید و یا گالری مجازی برای بازدید هنرمندان باشد. برای تعیین مالکیت ها در این متاورس، از NFT استفاده می شود. جالب است بدانید که ارزش زمین های دیسنترالند بیش از ۲ میلیون دلار است.

پروژه دیسنترالند متاورس چیست
دیسنترالند

معرفی چند بازی متاورس

اساس متاورس بر اساس بازی های رایانه ای به وجود آمد. یکی از بازی های پیشگام در ایجاد متاورس، فورت نایت (Fortnite) بود. فورت نایت در ابتدا یک بازی عادی تیراندازی بود که رفته رفته تکامل پیدا کرد.

به گونه ای که اولین کنسرت مجازی در متاورس، در محیط بازی فورت نایت و توسط خواننده واقعی اجرا شد. اما در این بخش، تعدادی از بازی های محبوب حوزه متاورس را به شما معرفی می کنیم که امکان کسب درآمد رمز ارزی از آن وجود دارد.

۱ – ایلوویوم (Illuvium)

ایلوویوم، یک بازی ماجراجویی ساخته شده بر روی بلاک چین اتریوم است. در این بازی متاورسی، شخصیت هایی الهه گونه به نام ایلوویال (Illuvial) وجود دارد که بازیکنان باید آنها را پیدا کنند.

هر کدام از این ایلوویال ها ویژگی های متفاوتی دارند و تعداد آنها بیش از ۱۰۰ است. توکن این بازی در اکثر صرافی های معتبر مانند بایننس و کوکوین لیست شده و قرار است که نسخه بتا آن، در سه ماهه اول ۲۰۲۲ عرضه شود.

ایلوویوم
ایلوویوم

۲ – سکند لایف (Second Life)

زندگی دوم یا به اصطلاح سکند لایف، از قدیمی ترین بازی های متاورسی است. به کاربران این بازی رزیدنت یا ساکنین گفته می شود. کاربران این بازی با ایجاد آواتار و شرکت در گیمینگ آنلاین، شانس تجربه یک زندگی دوم را خواهند یافت.

تجربه متفاوتی که به آنها اجازه شرکت در رویدادها و ملاقات با دیگر بازیکنان دنیای متاورس را می دهد. در این بازی از ارزی به نام Linden dollar استفاده می شود و بازیکنان از آن برای خرید لباس، اتومبیل و املاک مجازی استفاده می کنند.

پروژه متاورس سکند لایف چیست
سکند لایف

۳ – روبلاکس (Roblox)

برای بازی کردن در بعضی از متاورس های گیمینگ، نیاز به هدست واقعیت مجازی داریم. اما برای انجام بازی روبلاکس، نیازی به چنین تجهیزاتی نیست. نسخه های متفاوتی از این بازی وجود دارد که می توان آن را بر روی ویندوز، مک، Xbox One، اندروید و iOS نصب کرد.

گیمرهای روبلاکس می توانند بازی خود را طراحی و یا از نیم میلیون بازی طراحی شده در این فضا استفاده کنند. یا از سرورهای نقش آفرینی استفاده کرده و برای خود خانه مجازی بسازند. حتی می توان در این متاورس، با یکدیگر ازدواج هم کرد!

روبلاکس
روبلاکس

۴ – استار اطلس (Star Atlas)

بازی استار اطلس یکی از پروژه های بزرگ متاورس در جهان است. پروژه بزرگی که بر روی بلاک چین سولانا طراحی شده و گیمرهای خود را به دنیایی فراتر از کره زمین می برد. کاربران این بازی، یکی از سه نژاد انسان، ربات و یا فضایی را خواهند داشت و با سفینه های اختصاصی خود به دیگر کهکشان ها وارد می شوند.

آنها باید در دیگر سیارات، به دنبال استخراج ارزهای Star Atlas و Polis باشند. بازی استار اطلس گرافیک بسیار بالایی دارد و از موتور گرافیکی Unreal Engine 5 استفاده می کند.

استار اطلس
استار اطلس

راهنمای خرید متاورس

تا به اینجای کار در خصوص اینکه متاورس چیست و پروژه های معروف آن کدامند، توضیح دادیم. اما شاید پس از مطالعه این توضیحات، به سرمایه گذاری بر روی پروژه های متاورس و یا خرید زمین در این دنیای مجازی علاقه مند شده باشید.

برای سرمایه گذاری در حوزه متاورس، چندین روش مختلف وجود دارد. چون بیشتر پروژه های متاورس دو نوع ارز دارند. یکی از این ارزها برای بازی در محیط داخلی متاورس، و دیگری ارز حاکمیتی است که به آن DAO می گویند. نوع دوم به مانند سهام شرکت است که با خرید آن، فرد حق شرکت در تصمیم گیری ها را خواهد داشت و می تواند از رشد ارزش ارز، سود کسب کند.

زمین متاورس چیست؟

متاورس یک دنیای مجازی است که آن را به تکه های دیجیتالی به نام زمین تقسیم کرده اند. زمین متاورس (Metaverse Land) به مانند زمین های دنیای واقعی هستند. یعنی امکان خرید و فروش و کسب سود و یا ساختن سازه بر روی آنها وجود دارد.

این سازه می تواند یک فروشگاه آنلاین اینترنتی و یا خانه ای باشد که فرد برای زندگی در این دنیای مجازی می سازد. امروزه این موضوع، تبدیل به بستری برای کسب درآمدهای ارزی شده است.

زمین متاورس چیست

سرمایه گذاری در متاورس

بسیاری از کارشناسان، آینده ای روشن برای متاورس و بازار آن متصور هستند. سرمایه گذاری در این بازار به دو روش مستقیم و غیر مستقیم امکان پذیر است.

روش مستقیم شامل خرید زمین، توکن های متاورس و رمز ارزهای داخل بازی بود که در بخش قبل به آنها اشاره کردیم. اما روش غیر مستقیم مربوط به سرمایه گذاری بر روی شاخص متاورس و یا سهام یک شرکت فعال در این حوزه مانند اپل و فیس بوک است.

انتخاب هر کدام از این روش ها، نیاز به ابزارها و استفاده از پلتفرم های ویژه دارد. مثلا برای نگهداری دارایی های مجازی خود، به کیف پول های مخصوص ارزهای دیجیتال نیاز خواهید داشت.

موضوعی که در چهارچوب این بحث نمی گنجد و به همین دلیل، از توضیح آن صرف نظر می کنیم. اما فراموش نکنید که قبل از سرمایه گذاری بر روی یک پروژه متاورس، حتما چشم اندازها و برنامه شرکت ایجاد کننده را مطالعه فرمایید.

چون خرید و فروش ارزهای دیجیتال و ترید در فضای مجازی، دانش خاص خود را می طلبد و به همین راحتی نیست. پس کوچکترین اشتباه می تواند باعث از بین رفتن سرمایه شما شود.

ارز دیجیتال متاورس

آینده متاورس چیست؟

مطمئنا زندگی در دنیای متاورس، مشکلات خاص خود را خواهد داشت. چون همین الان و با همه گیر شدن استفاده از اینترنت، ارتباط های دوستانه و حضوری کاهش یافته و بیشتر هم صحبتی ها از طریق شبکه های مجازی انجام می گیرد.

پس اگر قرار باشد که دنیای متاورس تکمیل شود، باید قید همین ساعت های کوتاه در کنار هم بودن را بزنیم. اما این تکنولوژی با وجود تمامی این مشکلات، طرفداران زیادی دارد که بخش عمده ای از آنها، قشر جوان هستند.

قشری که به دنبال کشف و تجربه زندگی در دنیایی جدید است و متاورس هم دقیقا همین موضوع را می خواهد. البته تصور قدم گذاشتن در دنیایی جدید و تجربه چیز های تازه، جذابیت خاص خود را هم دارد.

آیا متاورس پیشرفت می کند؟

بهرحال متاورس پیشرفت می کند و قبل از اینکه متوجه شویم، وارد زندگی ما می شود. چون چنین تجربه ای را در مورد اینترنت هم داشتیم و امروزه جایگاه آن را در کارهای روزمره خود می بینیم.

شاید برای عده ای از افراد مهم نباشد که بدانند اصلا متاورس چیست؟ ولی متاورس برای عده ای دیگر، حکم فرصتی جدید برای سرمایه گذاری و یا زندگی در دنیای مجازی را دارد.

این افراد به متاورس، به مانند بیت کوین یک دلاری در سال ۲۰۱۰ و یا اینترنت ۲۵ سال قبل نگاه می کنند. پس این بستگی به نگرش شما درباره این موضوع دارد که چگونه به این دنیای جدید مجازی و آینده آن، نگاه کنید.

آینده متاورس چیست

نتیجه گیری

زندگی در دنیای متاورس، بیشتر شبیه به یک خواب رویایی است. خوابی که اختیارش در دستان خود شما خواهد بود و می توانید تا هر آنچه که دوست دارید را تجربه کنید. بازی کنید، به سینما بروید، در کنسرت و یا در فستیوال های جهانی شرکت کنید.

حتی در دنیای متاورس، امکان ازدواج و تشکیل خانواده را هم دارید. حال دیگر باید فهمیده باشید که متاورس چیست و قرار است چه تغییراتی در زندگی ما ایجاد کند. نظر شما در خصوص متاورس و زندگی در این فضا چیست؟ در بخش دیدگاه ها، منتظر نظرات شما عزیزان نت نظری هستیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..