in

نیچ مارکتینگ چیست؟ هر آنچه درباره نیچ مارکتینگ باید بدانید

با استراتژی های بازاریابی گوشه ای آشنا شو!

تا به حال اسم نیچ مارکتینگ را شنیده اید؟ می دانید نیچ مارکتینگ چیست؟ نیچ مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک یک استراتژی کارآمد محسوب می شود که قصد دارند با صرف بودجه کم، محصولات خود را به بخش خاصی از بازار معرفی کنند. به این بخش از بازار خاص و ویژه، نیچ مارکت می گویند که صاحبان کسب و کار می خواهند محصولات خود را برای رفع نیاز مشتریان در این بخش از بازار ارائه دهند.

بیشتر استارتاپ ها به نیچ مارکتینگ به عنوان ابزاری برای معرفی محصول و ورود به بازار نگاه می کنند و سود به دست آمده از آن را ‌کم اهمیت می دانند. در حالی که این رویکرد در سازمان های بزرگ سود زیادی به همراه داشته و درآمد به دست آمده از آن قابل توجه خواهد بود. اما مفهوم نیچ مارکتینگ چیست؟ و چه مزایا و معایبی دارد؟

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ چیست؟

برای جواب دادن به سوال نیچ مارکتینگ چیست؟ ابتدا با یک مثال شروع می کنیم‌. فرض کنید فردی به تازگی وارد بازار شده و می خواهد محصولات خود را به بازار عرضه کند.

اما مشکلی که وجود دارد، رقیبان بسیار بزرگی در بازار حضور دارند که شاید هزینه تبلیغات یک سال آن ها با درآمد چند ساله شما برابری کند. پس شما برای ورود به بازار از چه برنامه و استراتژی استفاده خواهید کرد؟

برنامه ای که رقیبان را حساس نکرده و محصولات شما به خوبی به مردم معرفی شود؟ بهترین گزینه این است که محصولات خود را تنها به بخشی از بازار که رقیبان شما وارد آن نشده اند، عرضه کنید.

در واقع در بازار بخش‌ های کوچکی وجود دارند که شرکت‌ های بزرگ آن‌ها را ندیده‌اند یا میلی به ارائه محصول به این قسمت ها از بازار نداشته اند. به این بخش‌ ها از بازار، گوشه های دنج بازار یا نیچ مارکت می‌ گویند که تأمین نیاز افراد و ارائه‌ محصول برای آن‌ها، فرصت خوبی برای کسب و کارهای کوچک خواهد بود. به عبارت دیگر هنگامی که از استراتژی بازاریابی خود در این گوشه های بازار استفاده کنید، در واقع به سراغ نیچ مارکتینگ رفته‌ اید.

در مفهوم کلی نیچ مارکتینگ (Niche marketing) را می توان نوعی طرح و برنامه برای بازاریابی هدفمند دانست که بر روی بخش مشخص و خاصی از بازار تمرکز کرده و کالا و خدمات خود را به مصرف‌ کنندگان این حوزه ارائه می‌ دهد.

نیچ مارکتینگ به جای پوشش دادن حوزه‌ های مختلف کالا و خدمات، در گروه کوچک‌ تری محدود می شود.

بازاریابی گوشه ای

ویژگی‌های نیچ مارکتینگ

هر راهبرد و برنامه ای ویژگی های خاص خود را دارد. نیچ مارکتینگ نیز به عنوان یک استراتژی فروش، ویژگی هایی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  • اندازه نیچ مارکت باید مناسب بوده و نباید خیلی بزرگ باشد. در واقع اندازه‌ آن تا حدی باشد که کار کردن با آن‌ ها سودآور باشد.
  • سعی کنید گوشه ای از بازار را انتخاب کنید که رقیب واقعی در آن بازار وجود نداشته باشد؛ یا در صورتی که رقیبی وجود دارد، شما از برنامه خود مطمئن بوده و بتوانید استراتژی تمایز را به بهترین نحو اجرا کنید.
  • این گوشه کوچک از بازار امکان پیشرفت و پتانسیل رشد را داشته باشد.
  • در نیچ انتخابی شما باید نیازهایی وجود داشته باشد که دیگران متوجه آن‌ ها نشده و برای رفع آن اقدام نکرده اند.
  • متناسب با توانایی خرید و نیاز مردم، محصول خود را ارائه دهید. برای مثال ممکن است شما یک کنج بازار را انتخاب می کنید، اما متوجه می‌ شوید که آن‌ها اصلاً نمی‌ توانند یا حاضر نیستند محصول شما را خریداری کنند.

استراتژی نیچ مارکتینگ چیست؟

همانطور که می دانید امروزه وب سایت های زیادی برای موفقیت در کسب و کار خود از نیچ مارکتینگ بهره می برند. از جمله این وب‌ سایت‌ها، می‌ توان به فروشگاه‌ های اینترنتی مانند «Amazon» اشاره کرد که کالاهای مختلفی را به فروش می‌ رساند.

حتی فروشگاه های اینترنتی ایران نیز برای افزایش فروش خود و رفع نیاز افراد، از راهبردهای نیچ مارکتینگ استفاده می کند. راهبردهایی که در نیچ مارکتینگ استفاده می شود، با توجه به فرهنگ، نیاز و خواسته مشتریان متفاوت خواهد بود.

در واقع این راهبرد ها از کانال های توسعه ای تاثیر می پذیرد و با توجه به فرهنگ و نیاز افراد توسعه پیدا می کند. باید بگوییم استراتژی نیچ مارکتینگ بر روی موضوعات کوچک تمرکز می کند و به کالاها و محصولات کلی توجهی ندارد‌. در ادامه به معرفی سه راهبرد معروف نیچ مارکتینگ می پردازیم.

۱) کمپین کسب اعتبار و Endorsements

در این راهبرد شما باید از افراد صاحب نفوذ در نیچ مارکتینگ درخواست کنید محصول یا سازمان شما را تایید کند. علاوه بر این می توانید نام افرادی را که از محصولات شما استفاده کرده اند و آن را به دیگران پیشنهاد می کنند، به صورت یک لیست در اختیار مخاطبان قرار دهید.

راه اندازی این کمپین‌ ها در بازاریابی آنلاین و خصوصا شبکه‌ های اجتماعی بسیار پرطرفدار است.

۲) کمپین های بازاریابی دهان به دهان یا Word-of-Mouth

این کمپین بیشتر در میان مخاطبان درباره محصولات گفتگوهایی را ایجاد کرده و به شکلی نامحسوس افراد را با برند خود آشنا می کنند و کمتر بر فعالیت های عمومی بازاریابی و تبلیغاتی استوار هستند.

در واقع مشتری هایی که از محصولات شما راضی باشند، مانند یک رسانه قوی عمل کرده و محصولات و برند شما را تبلیغ خواهند کرد. اگر از این کمپین استفاده کردید، ممکن است توسعه و پیشرفت آن زمان بر بوده و دیر به نتیجه دلخواه برسید، اما خروجی آن چشمگیر بوده و افراد زیادی را با برند شما آشنا خواهد کرد.

۳) کمپین های تایید موازی

این کمپین بهترین راه برای قرار دادن برند شخصی یا پرسونال برندینگ شما در معرض دید عموم است. برای مثال تبلیغات در ویدیوهای آموزش تولید محتوا می تواند راهکار خوبی برای برندینگ پلتفرم آنلاین نویسندگی باشد.

انواع نیچ مارکتینگ

تا این قسمت از مطلب توانستیم به سوال نیچ مارکتینگ چیست؟ جواب دهیم. در واقع همانطور که اشاره کردیم هدف اصلی نیچ مارکتینگ، فروش محصولات خود به بخش خاصی از بازار و به حداقل رساندن رقابت با شرکت های بزرگ است.

برای رسیدن به این هدف راه های زیادی وجود دارد و شما می توانید از انواع نیچ مارکتینگ های زیر استفاده کنید.

انواع نیچ مارکتینگ

۱. نیچ مارکتینگ بر اساس قیمت

این نوع از نیچ مارکتینگ بر روی قیمت محصولات تمرکز دارد. برای مثال تعدادی از افراد فقط به افراد پر درآمد نیچ توجه کرده و برای آن ها به تولید محصول می پردازند.

در مقابل برخی از صاحبان کسب و کارها با عموم مردم و افراد کم درآمد سر و کار داشته و تمرکز خود را بر روی تولید محصولات ارزان تر می گذارند. در این نوع از نیچ مارکتینگ محصولاتی با قیمت های پایین و قیمت های بالا ارائه می شود.

۲. نیچ مارکتینگ بر اساس سن و جنسیت

این نوع از نیچ مارکتینگ معمولا بازدهی خوبی خواهد داشت. در واقع شما به جای توجه به عموم افراد و تمام سنین، تنها به بخش خاصی توجه کرده و به تولید محصول برای قشر خاصی از نیچ می پردازید. برای مثال تولید قالب گوشی مخصوص پسران جوان.

۳‌. نیچ مارکتینگ بر اساس یک منطقه خاص

یکی دیگر از روش های استفاده از نیچ مارکتینگ انتخاب یک شهر یا منطقه خاص است. در واقع شما با انتخاب این نوع از نیچ مارکتینگ به جای توجه به کل کشور یا استان، تنها به بخش خاصی توجه کرده و با تولید محصولاتی متناسب با نیاز آن ها، خدمات جدیدی را به آن ها ارائه خواهید کرد.

شما با استفاده از این نوع نیچ مارکتینگ شاهد رشد و پیشرفت زیادی خواهید بود.

۴. نیچ مارکتینگ برای یک محصول خاص

از دیگر روش های استفاده از نیچ مارکتینگ، تمرکز روی تولید یک محصول خاص است. این روش برای رشد کسب و کار یک گزینه بسیار عالی محسوب می شود. در این روش شما می توانید با تولید محصولات خاص و منحصر به فرد برند شخصی خود را نیز تولید کنید.

چطور برای بازاریابی گوشه ای برنامه ریزی کنیم؟

اولین کار برای برنامه ریزی نیچ مارکتینگ و اجرای عالی اقدامات، پاسخ به چند سوال مهم است. سوالاتی مانند:

  • از چه راهی می توان انتخاب افراد را تحت تاثیر قرار داد؟
  • کاربران نیچ مارکتینگ چه نوع مجلاتی را مطالعه می کنند؟
  • مخاطبان آن ها در شبکه های اجتماعی چه کسانی هستند؟
  • به چه نوع وب سایت هایی بیشتر اهمیت می دهند؟

شما با شناخت کامل مخاطبان خود می توانید به راحتی طرز بازاریابی خود را توسعه داده و برند خود را در جامعه به معرفی دیگران برسانید. شما باید تمام جنبه های طرح خود را در نظر گرفته و با توجه به اطلاعاتی که در مراحل اولیه به دست آوردید، طرح خود را توسعه دهید.

راهبرد های نیچ مارکتینگ با توجه به نوع بازار هدف ممکن است به طور نامحسوس یا کاملا واضح اجرا و پیاده سازی شوند. علاوه بر این ها از دیگر راهبرد های نیچ مارکتینگ، همکاری در فروش است.

به عبارت دیگر افیلیت مارکتینگ یکی از روش های کسب درآمد و دیجیتال مارکتینگ است که در فضای تبلیغات بین المللی بسیار باب شده و ناشران و فروشندگان زیادی از این روش برای فروش محصولات خود استفاده می کنند.

مزایای نیچ مارکتینگ

تا این قسمت از مطلب به طور کامل با مفهوم نیچ مارکتینگ و راهبرد های آن آشنا شدیم. در ادامه نیز قصد داریم مزایای بازاریابی گوشه ای را برای شما بازگو کنیم.

مزایای نیچ مارکتینگ

۱) شناخت مخاطب ساده‌ تر و حرفه‌ای‌ تر انجام می‌ شود

برای موفقیت در هر کسب و کاری شناخت مخاطب لازم و ضروری است. شما باید به طور دقیق بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند.

هر چه تعداد آن ها کمتر باشد کار های شما سریع تر پیش می رود. برای مثال اگر بازار هدف شما کسب و کارهای زیبایی خانم ها باشد، با مراجعه به پیج های آرایشی و مزون های خیاطی می توانید به هدف خود دسترسی پیدا کنید.

۲) به سرمایه کمی نیاز خواهید داشت

قابل ذکر است که ورود به یک بازار ‌وسیع و بزرگ به سرمایه زیادی نیاز دارد. اما در صورتی که شما روی یک گوشه از بازار تمرکز کرده و راهبرد های خود را پیاده کنید، با سرمایه اندک نیز می توانید کسب و کار خود را راه اندازی کنید. بسیاری از کسب و کارها نیز اینگونه آغاز به کار کرده اند و به درآمد عالی رسیده اند.

۳) سریع تر به یک برند تبدیل خواهید شد

همانطور که می دانید برند ترین فروشگاه اینترنتی ایران، فروشگاه دیجی کالا است که امروزه همه این فروشگاه را به خوبی می شناسند. دلیل مشهور بودن این فروشگاه نیز استفاده از نیچ مارکتینگی است که در کسب و کار خود از آن بهره برده است.

به عبارت دیگر اگر شما به صورت تخصصی وارد یک حوزه مشخص از کسب و کار شوید، شما در میان مخاطبان شناخته شده و سریع به یک برند تبدیل خواهید شد و کاربران بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد.

۴) قدرت رقابت شما افزایش می یابد

در بخش های قبل نیز به این نکته اشاره کردیم، که ورود کسب و کار شما به یک بازار بزرگ ممکن است شما را با شکست مواجه کند. در واقع کسب و کار های نوپا توان رقابت با کسب و کارهای بزرگ و شناخته شده را ندارند. پس با انتخاب گوشه ای از بازار قدرت رقابت شما افزایش می یابد.

۵) داشتن سایت یا فروشگاه اینترنتی سئو سایت را آسان تر می کند

جالب است بدانید سایت ها یا فروشگاه های اینترنتی بزرگ ماهانه هزینه زیادی را صرف سئو سایت خود می کنند. پس رقابت با این وب سایت ها کمی دشوار خواهد بود.

اما باید به این نکته اشاره کنیم که گوگل به سایت های تخصصی بیشتر اهمیت می دهد. به این معنی که اگر شما به طور تخصصی به معرفی و فروش انواع قاب گوشی بپردازید، شانس بیشتری برای سئو شدن کیوردهایی با این مبنا نسبت به سایت دیجی کالا خواهید داشت.

۶) در حوزه تخصصی مهارت کسب می کنید

زمانی که یک حوزه خاص و مشخصی از بازار را انتخاب می کنید، اطلاعات شما به مرور زمان بیشتر از قبل شده و مهارت شما نیز افزایش پیدا می کند.

افزایش مهارت سبب جذب بیشتر افراد، کانال های بازاریابی و وب سایت های بلاقوه می شود. علاوه بر این افزایش مهارت سبب افزایش اعتبار در میان افراد شده و توسط کاربران بیشتر به دیگران معرفی خواهید شد.

معایب نیچ مارکتینگ

همانطور که می دانید هر چیزی علاوه بر مزایا، معایبی نیز خواهد داشت و سراسر منفعت نخواهد بود‌. نیچ مارکتینگ نیز معایبی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

۱) مشتری های محصول نیچ مارکتینگ بسیار محدود و کم هستند. این یعنی بازاری کوچک و معمولا با سودی نه‌ چندان زیاد. علاوه بر این ممکن است محصول شما به درستی طراحی نشده باشد و در همان بازار کوچک شکست مواجه شود.

۲) ممکن است محصول نیچ گران‌ تر از توان خرید افراد همان بازار محدود باشد. یعنی ممکن است با وجود رغبت و نیاز مشتری به آن محصول، توانایی خرید آن را نداشته باشد.

۳) با نیچ مارکتینگ ممکن است که هزینه‌ تبلیغات کم شود؛ زیرا مخاطب شما کاملا مشخص هستند. اما شما صاحب یک برند تازه هستید و می‌خواهید محصول نیچ خود را تولید کرده و خود را به همان بازار محدود معرفی نمایید.

پس زمان کافی لازم است مشتری شناخت کافی از محصول شما را کسب کرده و نباید انتظار داشته باشید خیلی زود به شما اعتماد کند. در واقع باید مدتی بگذرد و هزینه هایی را صرف کنید تا Brand Equity ساخته شود.

۴) معایب دیگر نیچ مارکتینگ این است که ممکن است استراتژی نیچ مارکتینگ برای بازاریابی طولانی مدت مناسب نباشد.

۵) علاوه بر این ممکن است استراتژی نیچ مارکتینگ مورد تهاجم و حمله شرکت های بزرگ دیگر قرار گیرد و آن را با شکست مواجه کند.

کلام آخر:

در این مطلب به طور کامل بازاریابی گوشه ای یا همان نیچ مارکتینگ را به شما معرفی کردیم و گفتیم نیچ مارکتینگ چیست؟ و چه مزایا و معایبی دارد. پس اگر شما نیز قصد راه اندازی کسب و کار خود را دارید و سرمایه چندانی در اختیار ندارید، نیچ مارکتینگ برای شما یک گزینه عالی خواهد بود.

شما با استفاده از استراتژی های نیچ مارکتینگ به راحتی می توانید خیلی زور به سوددهی برسید. برای مثال یک نمونه موفق از نیچ مارکتینگ، سیستم ارتباطی آنلاین مارک زاکربرگ است که ابتدا برای دانشجویان دانشگاه هاروارد طراحی شد و امروزه به دلیل استقبال زیاد و بی نظیر افراد از این شبکه، به شبکه اجتماعی جهانی Facebook تبدیل شده است.

پس شما نیز می توانید از نیچ مارکتینگ استفاده کرده و شاهد پیشرفت چشمگیر کسب و کار خود باشید. اگر تا به امروز از نیچ مارکتینگ استفاده کرده اید یا می دانید نیچ مارکتینگ چیست؟ و در این زمینه تجربه دارید، خوشحال می شویم تجربیات خود را با ما در میان بگذارید تا ما نیز از نکات و نظرات شما بهره کافی را ببریم.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: آوا ادهمی

از کودکی عاشق تجربه چیز های جدید و نوشتن داستان بودم. سعی می کردم با نوشتن خاطرات بچگی و اتفاقاتی که واسم رخ می داد، علاقم رو به نوشتن بروز بدم و چند تا کتاب داستان واسه خودم بسازم‌. از وقتی کار نویسندگی رو شروع کردم واقعا از کارم لذت می برم و سعی می کنم شما رو هم با مطالبی که واقعا برای من جذاب هستن، آشنا کنم. می دونم هنوز اول راه هستم و تجربه ها و اتفاقات جذابی پیش رو دارم.