in

رینگ لایت چیست و چه کاربردی دارد؟

آشنایی با رینگ لایت به عنوان ابزاری برای نورپردازی

برای خلق تصاویر و ویدیوهای با کیفیت، باید توجه ویژه ای به نورپردازی صحنه داشت. چون تعیین زاویه تابش نور بسیار مهم است و این موضوع، تاثیری مستقیم بر روی کیفیت عکس یا فیلم شما دارد. ابزارهای بسیار مختلفی برای نورپردازی صحنه وجود دارد که قیمت اکثر آنها زیاد بوده و هر کسی توان خریدش را ندارد. اما رینگ لایت یک ابزار ساده و کاربردی است که با نورپردازی منظم، کیفیت تصویر را افزایش می دهد. قیمت این ابزار نورپردازی مناسب بوده و حتی می توان آن را درست کرد. در این مطلب، به شما توضیح خواهیم داد که رینگ لایت چیست و چه کاربردی دارد؟

رینگ لایت چیست

رینگ لایت چیست؟

رینگ لایت (Ring Light) یک ابزار روشنایی ساده است که معمولا برای عکاسی های ماکرو، آرایشی و پرتره از آن استفاده می کنند. این حلقه نورانی شامل تعدادی لامپ LED یا فلورسنت است که نور را به طور یکنواخت در محیط پخش می کنند.

چنین پخش منظمی از نور، باعث از بین رفتن سایه ها در محیط می شود. پس عکاس می تواند لنز خود را در وسط حلقه قرار داده و از سوژه خود عکس یا فیلم بگیرد. پس منبع نورانی در دور تا دور لنز دوربین قرار می گیرد و همین موضوع، دلیل تفاوت رینگ لایت با فلاش و دیگر ابزارهای نورپردازی است.

دلیل استفاده از رینگ لایت در چیست؟

سادگی و کاربردی بودن رینگ لایت، باعث شناخته شدن سریع آن در بین علاقمندان به حرفه عکاسی شده است. چون استفاده و خرید تجهیزات پیشرفته نورپردازی هزینه بر است و هر کسی توان خرید آنها را ندارد.

اما رینگ لایت یک نورپردازی کامل و بدون نقص از تمام زوایا را، با هزینه ای اندک فراهم می کند. قیمت این رینگ نورانی بسیار مناسب است و حتی می توان آن را با ریسه های LED ساخت.

موضوع بعدی مربوط به تنوعی است که رینگ لایت های موجود در بازار دارند. چون علاوه بر رینگ لایت های حرفه ای مخصوص استودیو، شاهد پیدایش نمونه کوچکی از این ابزار با نام رینگ لایت سلفی هستیم.

این سایز از رینگ لایت، مناسب گوشی های تلفن همراه است. البته برای گرفتن عکس های سلفی هم می توان از آنها استفاده کرد. پس برای شرایط خاص فیلمبرداری، رینگ لایت های بسیار متفاوتی وجود دارد.

دلیل استفاده از رینگ لایت

کاربردهای رینگ لایت

رینگ لایت انواع مختلفی دارد و سایزهای مختلفی از آن را می توان در بازار پیدا کرد. انتخاب هر کدام از آنها، بستگی به سوژه عکاسی و کارایی دارد که از رینگ لایت انتظار دارید. موارد زیر جزو مهمترین کاربردهای رینگ لایت عکاسی هستند:

۱ – عکاسی ماکرو

اصطلاح ماکرو، برای عکاسی از سوژه های بسیار ریز و کوچک مانند گل و حشرات استفاده می شود. برای گرفتن عکسی با کیفیت از چنین سوژه هایی، باید نور کافی تابیده شود. چون نور طبیعی برای عکاسی ماکرو کافی نیست و باید از رینگ لایت استفاده کرد. ساطع شدن منظم نور توسط رینگ لایت، باعث از بین رفتن سایه ها و دیده شدن جزئیات در عکس می شود.

۲ – عکاسی پرتره

پرتره به شاخه ای از عکاسی گفته می شود که مربوط به عکسبرداری از چهره انسان است. در چهره انسان زوایا و جزئیات بسیار زیادی وجود دارد و نورپردازی باید به صورت منظم انجام شود. پس برای خلق یک پرتره با کیفیت، باید از ابزاری مانند رینگ لایت استفاده کنیم تا نور به طور یکنواخت به چهره تابیده شود.

نقش رینگ لایت در عکاسی پرتره چیست

۳ – بلاگرها و ولاگرها

بلاگرها و ولاگرها، به طور روزانه چندین پست را منتشر می کنند. این پست ها حاوی تصاویر و فیلم های ویدئویی است که باید کیفیت لازم را داشته باشند. چون مخاطب بر اساس همین کیفیت موجود در محتوا است که جذب مطلب و ویدئو می شود.

پس تولید کنندگان محتوا هم می توانند برای ایجاد منبع نور منظم و یکنواخت در صحنه های خود، از رینگ لایت استفاده کنند. یا شاید لازم باشد که با تلفن های همراه و در فاصله ای نزدیک، از خود فیلمبرداری کنیم. که در چنین شرایطی به رینگ لایت های بزرگتر و متناسب با فاصله سوژه تا دوربین نیاز خواهیم داشت.

۴ – عکاسی از غذا

گستردگی استفاده از اینترنت باعث شده تا بسیاری از رستوران ها، خدمات خود را از طریق فضای مجازی ارائه دهند. این رستوران ها باید عکس های با کیفیتی از غذاهای خود را در صفحات سایت و یا شبکه های مجازی قرار دهند.

عکس های غذا برای جلب نظر مشتری، باید کیفیت لازم را داشته باشند. چنین عکس هایی از نزدیک گرفته می شود و نیاز به نورپردازی مناسب دارد. پس رینگ لایت در خلق تصاویری با کیفیت از غذا، به عکاس کمک می کند.

۵ – عکاسی برای آرایشگاه

یکی از مهمترین کاربردهای رینگ لایت، مربوط به آرایشگاه ها است. اما دلیل کاربردی بودن رینگ لایت در آرایشگاه ها چیست؟ آرایشگرها برای آرایش افراد به نور کافی نیاز دارند.

چون اگر نور موجود در فضای آرایشگاه ها مناسب نباشد، کیفیت گریم یا میکاپ پایین می آید. پس آرایشگرها می توانند برای نورپردازی بهتر به چهره مشتریان خود، از رینگ لایت استفاده کنند.

کاربرد بعدی رینگ لایت در آرایشگاه ها، مربوط به بحث های بازاریابی و اینفلوئنسری است. چون آرایشگران با عکس گرفتن از چهره مشتریان، نمونه های کاری خود را به دیگران نشان می دهند.

این عکس ها معمولا به صورت آلبوم و یا در صفحه اینستاگرامی آرایشگران قرار دارند. نمایش جزئیات در این عکس ها بسیار مهم است و باید نور کافی در محیط موجود باشد. پس رینگ لایت ها علاوه بر نورپردازی در محیط آرایشگاه ها، برای عکاسی از چهره مشتریان هم استفاده می شوند.

رینگ لایت آرایشگاهی

برخی دیگر از کاربردهای رینگ لایت

تنوع سایزی و نوعی رینگ لایت، به شما این امکان را می دهد تا برای نورپردازی در شرایطی مختلف از آن استفاده کنید. مثلا رینگ لایت پایه دار به افراد کمک می کند تا نور لازم برای ضبط ویدئوهای یوتیوب را داشته باشند.

یا امکان تنظیم میزان شدت تابش نور در برخی دیگر از رینگ لایت ها وجود دارد. پس دوربین در میان رینگ قرار می گیرد و فیلمبرداری در شرایط مناسب و با نور کافی انجام می شود.

ویژگی دیگر رینگ لایت ها، مربوط به انتخاب رنگ نور است. چون می توان به جای LED های سفید رنگ، از چراغ های رنگی استفاده کنیم. پس قابلیت تغییر رنگ برای نور صحنه وجود دارد.

نقش حلقه های نورانی در نورپردازی صحنه

شیوه درست استفاده از رینگ لایت

بعد از توضیح درباره اینکه رینگ لایت چیست و چه کاربردی دارد، نوبت به شرایط استفاده از آن می رسد. در نظر گرفتن نکات زیر باعث می شود تا به نتیجه مطلوب در استفاده از رینگ لایت برسید.

۱ – انتخاب قطر رینگ لایت متناسب با نیاز خود

رینگ لایت در سایزهای بسیار مختلفی ساخته می شود که انتخاب اندازه آن، بستگی به سوژه عکاسی شما دارد. اندازه قطر رینگ لایت می تواند بین ۲ تا ۵۰ اینچ باشد. پس قبل از خرید رینگ لایت، باید قطر مناسبی از آن را متناسب با سوژه خود انتخاب کنید.

هر چقدر که سوژه فیلمبرداری یا عکاسی شما بزرگتر باشد، قطر رینگ لایت مورد استفاده شما هم بیشتر خواهد بود. مثلا برای عکاسی های ماکرو، باید از رینگ لایت های کوچکی استفاده کنیم. این رینگ ها بر روی دوربین و به جای فیلتر لنز بسته می شوند. اما برای عکاسی پرتره، به رینگ لایتی با قطر دو یا سه برابر طول یک صورت عادی نیاز خواهیم داشت.

رینگ لایت با قطرهای مختلف

۲ – انتخاب نوع منبع نور رینگ لایت

به لحاظ منبع نور، سه نوع رینگ لایت LED، لامپ های مهتابی و معمولی وجود دارد. کیفیت نوع LED این رینگ لایت ها، کمی پایین است. چون ال ای دی های بکار برده شده در ساخت رینگ لایت ها، مخصوص نورپردازی نبوده و قدرت بازسازی رنگ ها را ندارند. اما بهرحال می تواند برای افرادی که به دنبال گرفتن عکس های عادی هستند، کار راه انداز باشد. لامپ های مهتابی هم عملکردی به مانند لامپ های LED دارند.

اما برای دسترسی به بالاترین سطح از کیفیت نور، رینگ لایت های با لامپ معمولی مناسب هستند. حلقه این رینگ لایت ها معمولا از جنس چوب است و تعدادی سرپیچ بر روی آن وجود دارد. این نوع با کیفیت از رینگ لایت در بازار یافت نمی شود و باید آن را ساخت.

۳ – رعایت کردن فاصله درست با سوژه

اگر فاصله رینگ لایت با سوژه و یا چهره مخاطب مناسب نباشد، نورپردازی صحیح انجام نمی شود. چون نباید فراموش کرد که هدف اصلی استفاده از رینگ لایت چیست. ما رینگ لایت را استفاده می کنیم تا نورپردازی به صورت یکنواخت به تمامی زوایای سوژه تابیده شود. پس رعایت نکردن فاصله مناسب تا سوژه، باعث کاهش کیفیت کار می شود.

فاصله مناسب تا سوژه

کلام آخر

کیفیت یک عکس یا ویدئو، نشان از ارزشی دارد که شما برای کار و مخاطبان خود قائل هستید. چون مخاطب بسیار ریز بین هستند و اشکالات کار را به خوبی تشخیص می دهد. در دنیای امروزی که وابستگی شدیدی به اینترنت وجود دارد، عکس و فیلم روشی برای انتقال مفهوم هستند.

پس نورپردازی صحنه باید مناسب بوده و نهایت دقت را در گرفتن عکس و یا ضبط فیلم داشته باشیم. رینگ لایت ابزاری ساده برای نورپردازی است که باعث افزایش کیفیت کار شما می شود.

پس با توجه به کاربردی بودن آن، تصمیم گرفتیم تا در خصوص اینکه رینگ لایت چیست و چه کاربردی دارد، توضیح دهیم. تجربیات خود از استفاده رینگ لایت در عکاسی و فیلمبرداری را با ما به اشتراک بگذارید.

مطلب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..