in

آشنایی با ارز دیجیتال سولانا

ویژگی های ارز دیجیتال سولانا

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که در سال ۲۰۰۹ میلادی توسط ساتوشی ناکاموتو به جهان معرفی شد. هدف اصلی بیت کوین، ایجاد بستری غیرمتمرکز برای انجام تراکنش های مالی در سراسر جهان بود. این کوین از فناوری بلاک چین برای ثبت و تایید تراکنش ها استفاده می کند و سرآغازی برای پیدایش دیگر ارزهای دیجیتال در جهان بود. به طوری که امروزه شاهد پیدایش چندین کوین و توکن با قابلیت های مختلف در بازار ارز دیجیتال هستیم. هر کدام از این کوین ها سعی دارند تا با اثبات قابلیت های خود، به جایگاه مناسبی از ارزهای دیجیتال دست یابند. ارز دیجیتال سولانا یکی از جدیدترین اکوسیستم های پرداخت است که فعالان بازار آن را قاتل اتریوم می دانند.

اما سوال اینجاست که چرا باید شبکه سولانا را به توکن معتبر اتریوم ترجیح داد؟ یا اصلا این توکن چه ویژگی هایی دارد که در طول چنین مدت زمان کوتاهی، توانسته تبدیل به ارز های محبوب در بازار شود؟ پاسخ این سوال و دیگر مفاهیم مرتبط با ارز دیجیتال سولانا را، در ادامه این مطلب بخوانید.

ارز دیجیتال سولانا

سولانا چیست؟

سولانا یک اکوسیستم غیرمتمرکز برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند است. شبکه ای که با برخورداری از ویژگی هایی همچون مقیاس پذیری، امنیت و سرعت بالا، توانسته تبدیل به رقیبی جدی برای شبکه اتریوم و بلاک چین بیت کوین شود.

چون زمان مورد نیاز برای تایید تراکنش ها در بلاک چین بیت کوین طولانی است و اتریوم هم کارمزد بالایی دارد. سولانا با رفع چنین مشکلاتی، توانست نظر معامله گران و توسعه دهندگان را به خود جلب کند. اما ویژگی های جذاب این اکوسیستم باعث شد تا سولانا تبدیل به شبکه ای پیشتاز در حوزه بلاک چین شود.

مزیت سولانا نسبت به اتریوم و بلاک چین بیت کوین

شبکه سولانا توانایی انجام بیش از ۵۰ هزار تراکنش در ثانیه را دارد. یعنی تراکنش ها در کمتر از یک ثانیه انجام می شوند و در مقایسه با بلاک چین بیت کوین بسیار سریع تر است.

چون سرعت اکثر بلاک چین ها در تایید تراکنش پایین بوده و این موضوع از معایب سیستم های غیرمتمرکز بود. پس لازم بود که یک بلاک چین بهینه، جایگزین بلاک چین کندتر بیت کوین شود. این قابلیت سولانا حتی برای سیستم های پرداخت پی پال و مستر کارت هم تهدید به حساب می آید.

ویژگی بعدی که برای توسعه دهندگان مهم است، بحث کارمزد پایین و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند است. چون هدف اولیه پروژه سولانا، ایجاد بستری برای اجرایی شدن اپلیکیشن های غیرمتمرکز (Dapp) بود.

بنابراین می توان از چنین بستری به عنوان میزبان صرافی های غیرمتمرکز، توکن های غیر مثلی یا همان (NFT) و بازار ساز های خودکار هم استفاده کرد. این ویژگی های جذاب باعث شده تا امروز ارز دیجیتال سولانا و شبکه آن را، به عنوان رقیبی جدی برای اتریوم بشناسند.

تعداد پروژه های فعال بر روی این اکوسیستم به بیش از ۴۰۰ عدد رسیده و روز به روز بر آمار آنها افزوده می شود.

تفاوت بین اتریوم و سولانا

ساختار و هدف اصلی پیدایش سولانا

بیت کوین با معرفی فناوری بلک چین، توانست تمرکز زدایی را از تراکنش های مالی حذف کند. یعنی برای انتقال پول از شخصی به شخصی دیگر، نیازی به تایید نهاد متمرکزی همچون بانک یا پی پال نبود.

اما این ابتدای مسیر تکامل ارزهای دیجیتال بود و پس از آن اتریوم به بازار معرفی شد. اتریوم سعی داشت تا کندی استفاده از شبکه ها بیت کوین را رفع کند و تعداد تراکنش ها در ثانیه را به ۱۵ رساند.

اما با گذشت زمان و افزایش تعداد معامله گران بازار ارزهای دیجیتال، حتی این میزان از تراکنش در ثانیه هم جوابگو نبود.

سولانا و دیگر شبکه های جدید سعی دارند تا با بهبود عملکرد شبکه های قبلی، قابلیت های خود را اثبات کنند. پس هدف اصلی ایجاد شبکه سولانا، تسریع بخشی به تمرکززدایی تراکنش ها بود.

یعنی افراد می توانند در کنار غیرمتمرکز بودن، تعاملات مالی خود را با سرعت بالا انجام دهند. این ویژگی های مثبت را در کنار کارمزد پایین باعث شد تا توسعه دهندگان استقبال خوبی از ارز دیجیتال سولانا و شبکه آن داشته باشند.

استاندارد ساخت توکن در شبکه اتریوم ERC‌ نام داشت؛ اما چنین استانداردی برای سولانا SPL‌ است. SPL‌ ها در اصل به استاندارد توکن های مثلی ایجاد شده بر روی این شبکه گفته می شود.

برای ساخت چنین توکن هایی باید از زبان های برنامه نویسی سی پلاس پلاس (++C)، راست (Rust) و سی (C) استفاده کرد. توکن بومی ارز دیجیتال سولانا سول (SOL) است و این شبکه بر اساس پروتکل اجماع اثبات سهام یا همان Proof of Stake کار می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، باید وایت پیپر ارز دیجیتال سولانا را مطالعه کنید.

ساختار ارز دیجیتال سولانا

تاریخچه ارز دیجیتال سولانا

پروژه سولانا در سال ۲۰۱۷ میلادی و توسط شخصی به نام آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) آغاز شد. یاکوونکو سابقه فعالیت به عنوان مهندس نرم افزار در Dropbox و پروژه کوالکام (Qualcomm) را داشت.

او با همکاری استفن آکریج (Stephen Akridge) و گرگ فیتزجرالد (Greg Fitzgerald) شرکتی را با نام سولانا لابز (Solana Labs) تاسیس کردند. در تیم پشتیبانی این پروژه افراد دیگری با سابقه فعالیت در شرکت اپل و کوالکام حضور داشتند.

فعالیت این تیم حرفه ای با پروژه ای به نام لوم (Loom) آغاز شد و بعدها نام آن را به سولانا تغییر دادند.

پروژه سولانا در طول برنامه های تامین بودجه خود توانست در عرض سه ماه، سرمایه ای در حدود ۲۰ میلیون دلار از طریق فروش محدود توکن جذب کند. همزمان با راه اندازی نسخه بتای این شبکه و در طول مزایده عمومی ۱٫۷۶ میلیون دلار دیگر هم جذب شد.

در حال حاضر پروژه سولانا لبز نقش مهمی در توسعه این شبکه داشته و وظیفه تامین سرمایه برای توسعه نیز، بر عهده بنیاد سولانا است.

بنیان گذار سولانا
آناتولی یاکوونکو

خرید ارز سولانا

برای خرید سولانا و یا دیگر ارزهای دیجیتال، به یک صرافی معتبر اینترنتی نیاز داریم. این صرافی باید از ارز دیجیتال مد نظر شما پشتیبانی کرده و آن را در لیست ارزهای قابل معامله خود داشته باشد.

به طور کلی دو روش برای خرید سولانا وجود دارد که اولی خرید از طریق صرافی های خارجی و دیگری، خرید مستقیم با کارت بانکی و از طریق صرافی های ایرانی است. صرافی نوبیتکس یکی از این صرافی های ایرانی است.

خرید ارز دیجیتال سولانا از صرافی های ایرانی

محبوبیت سولانا باعث شده تا اکثر صرفی های معتبر ایرانی و خارجی از آن پشتیبانی کنند. اما مهمترین نکته در این زمینه، انتخاب یک صرافی معتبر برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

اشتباه بزرگی که معمولا افراد تازه کار در دنیای ارزهای دیجیتال را به خود درگیر می کند، همین موضوع است. چون با سرچ کردن عبارت «خرید سولانا» در موتور جستجوگر گوگل، لیستی از ده ها صرافی با اسامی مختلف ظاهر می شود.

معمولا برای خرید در این صرافی ها، نیاز به احراز هویت از طریق کارت شناسایی و بانکی خواهید داشت. اما فراموش نکنید که تمامی صرافی ها معتبر نیستند و باید قبل از خرید سولانا، کیفیت و اعتبار آنها را سنجید.

اطلاعات موجود در بخش «درباره ما» این سایت ها، به شما در تعیین اعتبار چنین صرافی هایی کمک خواهد کرد.

خرید سولانا

خرید سولانا از صرافی خارجی

روش دیگری که برای خرید ارز دیجیتال سولانا وجود دارد، استفاده از صرافی های خارجی است. چون شاید به صرافی های ایرانی اعتماد ندارید و استفاده از سایت های خارجی را ترجیح می دهید.

پس باید در یکی از صرافی های خارجی ثبت نام کرده و کارهای مربوط به احراز هویت و تکمیل پروفایل را انجام دهید. تقریبا در تمام صرافی های خارجی امکان خرید و فروش سولانا وجود دارد.

فقط باید تتر و یا ارزهای دیجیتال دیگر را به حساب شخصی خود در صرافی واریز کرده و با آن سولانا بخرید. البته با توجه به تحریم بودن کشور ما، مشکلات و خطراتی در این زمینه وجود دارد. پس نیاز به تغییر آی پی و استفاده از ابزارهای معتبر خواهید داشت.

آینده ارز دیجیتال سولانا

وابستگی کاملا مشهودی بین ارزش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال با دیگر رمز ارزهای بازار وجود دارد. ارز دیجیتال سولانا هم از این قاعده مستثنی نیست و همزمان با ریزش و صعود بیت کوین، قیمت آن تغییر خواهد کرد.

قیمت هر واحد سولانا در زمان عرضه اولیه، چیزی در حدود ۰٫۲۲ دلار بود؛ اما این ارز دیجیتال توانسته قیمت ۲۶۰ دلاری را هم تجربه کند! قیمت لحظه ای سولانا در زمان نگارش این مطلب، ۳۴ دلار است و دقیقا زمانی است که بازار ارزهای دیجیتال با ریزش شدید مواجه شده است.

اینکه آینده ارز دیجیتال سولانا چگونه خواهد بود و قیمت آن به چه رقمی می رسد را، نمی توان به طور قطعی تعیین کرد. چون نوسان و تغییر قیمت از ویژگی اصلی بازارهای مالی است و سرمایه گذار باید قبل از خرید سولانا، ظرفیت پذیرش ریسک این بازار را داشته باشد.

اما تحلیل گران بر اساس داده های موجود، یک روند صعودی را برای سولانا طی سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ پیش بینی می کنند. البته تحلیل ها به صورت مقطعی بوده و امکان تغییر آنها در طول زمان وجود دارد.

آینده ارز دیجیتال سولانا

کیف پول های سولانا

ارز های دیجیتال ماهیت فیزیکی نداشته و جزو دارایی های مالی به حساب می آیند. اما حتی برای نگهداری چنین دارایی هایی، باید از کیف پول استفاده کرد.

هر چقدر که میزان مقبولیت یک ارز دیجیتال نزد سرمایه گذاران بیشتر باشد، کیف پول های بیشتری برای نگهداری آنها وجود دارد. سولانا هم جزو ارزهای دیجیتال پرطرفدار در بازار است و چندین کیف پول معتبر برای نگهداری توکن SOL‌ وجود دارد؛ که آنها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

۱ – سول فلیر (SolFlare)

سول فلیر یکی از کیف پول های مبتنی بر وب است که برای نگهداری ارز دیجیتال سولانا استفاده می شود. کار کردن با این کیف پول بسیار ساده است و معامله گران می توانند برای ذخیره توکن های غیر مثلی هم از آن استفاده کنند. سول فلیر حتی با کیف پول های سخت افزاری هم سازگاری دارد.

۲ – فانتوم والت

یکی از اصلی ترین کیف پول هایی که برای ارز دیجیتال سولانا می توان معرفی کرد، فانتوم والت است. این کیف پول تمام نیاز کاربران در تعامل با شبکه سولانا را برطرف می کند و کار کردن با آن بسیار آسان است.

فانتوم حتی برای ذخیره سازی انواع توکن های ایجاد شده توسط استاندارد SPL و توکن های غیر مثلی مبتنی بر اکوسیستم سولانا هم استفاده می شود.

سازگاری با کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس، امکان شرکت در سهام گذاری سولانا و استفاده از اپلیکیشن های غیر متمرکز سولانا، از دیگر امکانات این کیف پول است. فانتوم والت حتی برای اطمینان خاطر کاربران خود، یک کلید خصوصی در اختیار آنها قرار می دهد.

کیف پول سولانا

۳ – مث والت (Math Wallet)

آخرین کیف پولی که برای ذخیره توکن SOL معرفی می کنیم، مث والت است. این والت به راحتی به کیف پول های سخت افزاری وصل می شود. مث والت علاوه بر توکن سولانا، از دیگر ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین، اتریوم و بایننس کوین هم پشتیبانی می کند.

استخراج سولانا با گوشی

نحوه عرضه ارزهای دیجیتال به بازار، متناسب با سیاست های مشخص شده تیم پشتیبانی در وایت پیپر است. مثلا شاید یک ارز دیجیتال به صورت قطره ای و یا یک نسبت مشخصی به بازار عرضه شود؛ اما برخی دیگر قابلیت استخراج داشته باشند.

برای مشخص شدن این موضوع باید به الگوریتم استفاده شده دقت کرد. معمولا ارزهای دیجیتالی که از الگوریتم اثبات کار استفاده می کنند، قابلیت استخراج دارند.

اما در ابتدای این مقاله و در تعریف ارز دیجیتال سولانا اشاره کردیم که این ارز بر اساس اثبات سهام طراحی شده است. پس خیلی ساده و مختصر باید گفت که سولانا با گوشی و یا دیگر ابزارها، قابل استخراج نیست.

الگوریتم عرضه ارز دیجیتال سولانا

نتیجه گیری

دنیای ارزهای دیجیتال بسیار پیچیده و متنوع است. چون اصطلاحات و ابزارهای این بازار روز به روز در حال افزایش است و معامله گران باید دانش کافی در این زمینه را داشته باشند.

ارزش رمز ارزها بر اساس عملکرد و قابلیت های آنها تعیین می شود و یکی از دلایلی که سولانا مورد توجه گرفت، مزیت و سرعت آن نسبت به شبکه بلاک چین و اتریوم بود. اینکه آینده متعلق به ارز دیجیتال سولانا خواهد بود یا کاردانو، مشخص نیست.

حتی شاید پروژه جدید استارت بخورد و یک ارز دیجیتال بتواند عملکردی بهتر در مقایسه با شبکه های موجود ارائه دهد. نظر شما درباره سولانا و قابلیت های آن چیست؟ در بخش دیدگاه ها منتظر نظرات سازنده و تجربه شما از خرید و فروش این ارز دیجیتال هستیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: کیوان چوگلی

سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..