in

عجیب ترین حیوانات جهان – لیست۲۰تایی

عجیب ترین و نادرترین حیوانات جهان

وجود عجیب ترین حیوانات جهان نشان دهنده آن است که جهان هستی پر از شگفتی هاست‌. پر از حیوانات عجیبی که تاکنون نامشان را نشنیده اید. عجیب ترین حیوانات جهان را نمیتوان در دسته خاصی قرار داد. در دسته هایی مانند پرندگان، خزندگان یا پستانداران. شاید آنها ترکیبی از همه اینها و شاید حتی عجیب تر باشند.

عجیب ترین حیوانات جهان

عجیب ترین حیوانات جهان

وقتی برای اولین بار به دنیای پیرامون خود نگاه میکنید، همه چیز شگفت انگیز و عجیب است. هر حیوان یا حتی گیاهی که می‌بینید برایتان جالب توجه است و علاقه مند هستید اطلاعاتی درباره ویژگی های آن، محل پیدایش و زیستگاهش و اینکه از چه چیزی تغذیه میکند به دست آورید.

حیوانات عجیب تازه کشف شده، نشان می‌دهد که هنوز شگفتی هایی در این سیاره وجود دارند که ما از آنها خبر نداریم. اگر شما هم کنجکاو هستید بدانید خطرناک ترین و عجیب ترین حیوانات جهان چه نام دارند، خواندن این مطلب را به شما توصیه میکنم.

۱- لاک پشت دریایی درخشان

لاک پشت دریایی درخشان برای اولین بار در جنوب اقیانوس آرام کشف شد. David Gruber که زیست‌شناس ارتش دریایی آمریکا بود، هنگامی که داشت روی مرجان های جنوب اقیانوس آرام مطالعه می کرد، ناگهان چشمش به موجودی افتاد که از خود نور قرمز و سبز ساطع می کرد.

موضوع جالبی که در مورد این لاکپشت باید بدانید و در واقع یکی از دلایلی که آن را در لیست عجیب ترین حیوانات جهان قرار داده؛ این است که درخشان بودن با شب تاب بودن متفاوت است.

یک موجود شب تاب مانند کرم شب تاب قادر است از خود نور و رنگ ساطع کند. اما لاک پشت دریایی درخشان به سبب وجود ماده ای ناشناخته روی پوستش، قادر است هر نوری را از نزدیک ترین منبع نور به خود جذب کند. و سپس آن را به شکل نوری سبز رنگ یا آبی رنگ به محیط پیرامونش پس دهد. این لاکپشت واقعا زیباست.

۲- هشت پای دامبو از عجیب ترین حیوانات جهان

هشت پای دامبو در دسته بندی، زیر مجموعه ای از هشت پاهای چتری است. چون بازوهایشان به واسطه پوست به هم چسبیده و به آنها شکلی مانند یک چتر میدهد. علت نامگذاری این هشت پا، شباهت آن به شخصیت انیمیشنی دامبو است.

هشت پای دامبو در عمق ۴۰۰۰ متری اقیانوس و حتی عمیق تر زندگی می کند. هیچ کدام از عجیب ترین حیوانات جهان که تاکنون کشف شده اند، توانایی زندگی کردن در چنین عمقی را ندارند. چون زندگی در آنجا نیاز به مقاومت بسیار بالای بدن در برابر سردی بیش از حد آب دارد.

هشت پای دامبو

۳- پانگولین

یکی دیگر از عجیب ترین حیوانات جهان پانگولین نام دارد. پانگولین در دسته پستانداران قرار میگیرد. با اینکه ممکن است در نگاه اول به دلیل شکل ظاهری او گمان کنید که در دسته خزندگان است. زیستگاه پانگولین ها آسیای شرقی و آفریقا است. بدن آنها از فلس های ضخیمی پوشیده شده است که از جنس کراتین هستند.

از مورچه و موریانه تغذیه می کنند. بزرگی این حیوان ممکن است به اندازه یک گربه و یا بزرگتر باشد. خبر بد اینکه متاسفانه به دلیل استفاده از پوست آن برای مصارفی چون تهیه دارو، ساخت کیف و لباس، پانگولین در معرض انقراض است.

عجیب ترین حیوانات دنیا

۴- قورباغه شیشه ای از عجیب ترین حیوانات دنیا

وقتی به قورباغه شیشه ای نگاه می کنید، مانند این است که پوست بدن او از ماده ای شفاف شبیه شیشه ساخته شده است. به خاطر اینکه شما می توانید تمام اندام‌های داخلی او شامل قلب کلیه کبد و حتی رگ هایش را ببینید.

آن ها بر روی درخت ها زندگی می کنند و فقط برای جفت گیری بیرون می آیند. قورباغه شیشه ای بسیار کوچک است و اندازه ای حدود ۳ تا ۸ سانتیمتر دارد و غالباً به رنگ سبز است. اگر فیلم حیوانات عجیب و ترسناک را در گوگل سرچ کنید خواهید دید که قورباغه شیشه ای چشم های بسیار درشت و زیبایی دارد.

قورباغه شیشه ای

۵- خفاش ماهی لب قرمز

در نگاه اول به نظر می رسد یک ماهی دست و پا دار عجیب که به لب هایش رژ زده مقابل شما ایستاده است! اما جالب است بدانید که این عکس فتوشاپ نیست و لب های واقعاً همینقدر قرمز است.

این نوع از خفاش ماهی در عمق ۳ تا ۷۶ متری در اقیانوس آرام، جزایر گالاپاگوس و پرو زندگی میکند. و با این که مانند یک ماهی قادر به شنا کردن در آب است اما ترجیح می دهد از پاهایش استفاده کند و راه برود. شاید بتوان او را در دسته خطرناک ترین و عجیب ترین حیوانات جهان قرار داد آنهم به دلیل اشتهای زیادی که در خوردن گوشت سایر آبزیان دارد.

خفاش ماهی لب قرمز

۶- اژدهای دریایی برگدار Leafy seadragon

اژدهای دریایی برگ دار برخلاف نامش از ترسناک ترین حیوانات جهان نیست. بدن او پوشیده از رشته هایی شاخ و برگ مانند است که به جلبک ها شبیه اند.

کاربرد این رشته ها افزایش سرعت او و همچنین کمک به مخفی شدن و استتار این موجود است، در واقع یک شیوه دفاعی به شمار می آید. به سبب همین زائده ها سرعت بالایی در حرکت کردن در زیر آب دارد و طول این موجود تا ۴۵ سانتی متر هم می رسد. جالب است بدانید اژدهای دریایی برگدار می تواند رنگ خود را مناسب با محیط تغییر دهد. این جاندار در دریاهای استرالیا زندگی می کند.

عجیب ترین حیوانات جهان

 ۷- گریال از عجیب ترین حیوانات جهان

گریال‌ها یا کروکودیل ماهی خوار، نوعی کروکودیل با پوزه دراز است که بیشتر در هند و کشورهای همسایه آن یافت میشود. گریال را می توان در دسته طویل ترین تمساح های جهان قرار داد. طول یک گریال ماده بالغ، چیزی بین دو و نیم تا چهار و نیم متر است و یک ریال نر بالغ ۳ تا ۶ متر است.

تنها به دلیل پوزه دراز خود و داشتن دندان های بسیار تیز شکارچیان ماهری در گرفتن ماهی ها هستند. گریال را می توان در دسته خطرناک ترین و عجیب ترین حیوانات جهان جا داد.

گریال

۸- پیکای آمریکایی

پیکای آمریکایی یا خرگوش بی‌دم، موجودی کوچک در ابعاد ۱۶۲تا ۲۱۶ میلی متر، وزن ۱۷۰ گرم و پر سر و صدا است. او از صدایش استفاده میکند تا با همنوعان خود ارتباط برقرار کند. بدن کوچک و تخم مرغ مانند او از خز قهوه ای پوشیده است و گوش های گرد و بزرگ دارد.

آنها در بخش های کوهستانی در غرب آمریکای شمالی زندگی میکنند، در ناحیه ای بالاتر از جنگل اما نه زیاد سرد چون آنها طاقت هوای سرد را ندارند. پیکای آمریکایی گیاه خوار است و برای زمستان خود غذا ذخیره میکند.

پیکای آمریکایی

۹- سمندر مکزیکی یا اسکولوتل

نام اسکوتل به معنای خدای آتش و رعد و برق است که در قرن سیزدهم به سمندر مکزیکی داده شده است. ویژگی که او را در دسته عجیب ترین حیوانات جهان قرار می دهد، توانایی او برای احیای بخش های از دست رفته بدنش است. سمندر مکزیکی قطعاً از عجیب ترین حیوانات خانگی است.

طول آنها بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر است سمندر های وحشی تا ۱۷ سال عمر می‌کنند اما سمندر های خانگی عمری بالغ بر ۵ تا ۶ سال دارند. غذای آنها صدف، ماهی، حشرات و عنکبوت است. تولید مثل در سمندر مکزیکی با رقصیدن شروع میشود. رقص آن ها یک بار در سال از ماه مارس تا ژوئن اتفاق می افتد.

عجیب ترین حیوانات جهان

 ۱۰- خورشید ماهی

خورشید ماهی یا غول ماهی، یکی از بزرگترین گونه های آبزیان است. نکته جالب توجه دیگر، ظاهر بسیار عجیب این ماهی است. پوست بدن این ماهی به رنگ سفید است و اگر چه شمار بزرگترین حیوانات جهان قرار نمیگیرد، اما طول او به سه متر و وزنش به ۱۳۶۰ کیلوگرم میرسد.

مطالعات نشان داده است که خورشید ماهی برای انسان ها خطرناک نیست. زیستگاه او آب‌های معتدل و مناطق گرمسیر است و بیشتر در چین، ژاپن و کره دیده شده. بسیاری از افراد از گوشت خورشید ماهی برای تغذیه استفاده می کنند.

خورشید ماهی

۱۱- سایگا از حیوانات عجیب جهان

این جاندار را میتوان در دسته گوزنها قرار داد، اما تفاوت های ظاهری با آنها دارد. سایگا دارای دو شاخ بلند است که به منظور دفاع از آنها استفاده می کند. رنگ پوست بدنش خاکی است که در زمستان ها را روشن تر و متمایل به سفید می شود.

او همچنین دهانی پوزه مانند و پاها یی لاغر دارد. محل زندگی این حیوان که از عجیب ترین حیوانات جهان است اروپا و آسیا است.

سایگا

۱۲- عنکبوت گردباف آنگولاتوس

این عنکبوت که از خطرناک ترین و عجیب ترین حیوانات جهان به شمار می‌آید. دارای ظاهری متفاوت با دیگر عنکبوت ها است. رنگ این حشره قرمز است و روی بدنش خال های سیاه دارد.

عنکبوت گردباف شاخ دراز یا همان آنگولاتوس، هشت دست و دو پای بلند دارد. مناطقی که این عنکبوت در آن ها یافت می شود شمال اروپا و انگلستان است.

عنکبوت گردباف شاخ دراز از عجیب ترین حیوانات جهان

۱۳- سنجاب پرنده

سنجاب پرنده در سیبری یافت می شود. اگرچه به معنای واقعی کلمه نمی تواند پرواز کند، اما غشای پوستی که بین دست و پاهایش است به او این امکان را می‌دهد که برای فرار از شکارچی تا مسافت ۱۰۰ متر بپرد.

پوست بدنش از خز پوشیده شده و ترکیب رنگی مابین طوسی و سفید دارد از نظر ظاهری بسیار بامزه و جذاب است. این سنجاب در زمستان می تواند چند بار و هر بار به مدت چند روز بخوابد.

سنجاب پرنده سیبری

۱۴- آناکوندای سبز

آناکوندای سبز اگر چه یک مار سمی نیست اما در شمار خطرناک ترین و عجیب ترین حیوانات جهان قرار می گیرد. این مار که از خانواده مارهای بوا است دور شکار خود می پیچد و بعد از خفه کردن او، از آن تغذیه میکند.

۱۰۰ عدد دندان در دهانش وجود دارد و گونه ای از این مار، بزرگترین مار شناخته شده در جهان است. او به سادگی و در عرض چند ثانیه قادر به کشتن یک انسان است. زیستگاه این خزنده خطرناک جنگل ها و مرداب های آمریکا است.

آناکوندای سبز

۱۵- Bullet ants

مورچه گلوله ای که با نام های دیگری همچون مورچه گلوله زن یا مورچه فشنگی نیز شناخته می شود، از خطرناک ترین و عجیب ترین حیوانات این جهان است.

نوع کارگر این مورچه، طولی تا اندازه دو سانتی متر دارد. اگر شما را نیش بزند، درد نیش مانند این است که شما گلوله خورده اید. زیستگاه این مورچه در جنگل های نیکاراگوئه و پاراگوئه است.

مطالعات محققان در این زمینه نشان داده است که نیش این نوع مورچه از نیش رتیل و عقرب هم سمی تر است. اگر شما در معرض گزش آن قرار بگیرید، شما را نمی کشد اما فلج میکند و یا دیگر تاثیرات جدی در بدن شما به جا می گذارد.

عجیب ترین حیوانات جهان

۱۶- روباه صحرا

روباه صحرا که یکی از عجیب ترین حیوانات جهان است، در دسته سگ سانان قرار می‌گیرد. کوچکترین روباه شناخته شده در دنیا است. این روباه به دلیل ظاهر بامزه‌ای که دارد، گوش های بسیار بزرگ و دم زیبایش، مشهور است.

۳۷ تا ۴۱ سانتی متر اندازه این روباه است و طول دم آن تا ۲۱ سانتی متر هم میرسد. غذای این روباه موش و خرگوش است. جالب است بدانید که در استان گلستان ایران نیز می‌توان آن را یافت. در کل زیستگاه او دشت ها و صحرا ها است.

روباه صحرا

۱۷-  بی فک ماهی

بی فک ماهی یا ماهی بی آرواره در اعماق اقیانوس ها زندگی می کند. از چندش ترین و عجیب ترین حیوانات جهان است. این ماهی که به شکل مار ماهی است که بیشتر در کف اقیانوس اطلس زندگی می کند.

او برای تغذیه به بدن ماهی ها دیگر حمله میکند و با فرو کردن سر در بدن آنها از گوشتشان تغذیه می کند. بدن آنها از غده هایی پوشیده شده که میتوانند لجن تولید کنند. فاقد ستون فقرات هستند و بدن آنها کلاً از غضروف ساخته شده است.

بی فک ماهی

۱۸- موش ستاره پوزه از عجیب ترین حیوانات جهان

موش ستاره پوزه که در دسته موش های کور است، قطعاً از عجیب ترین حیوانات جهان به شمار می‌آید. این موش همانطور که در تصویر میبینید ۲۲ شاخک گوشتی روی پوست خود دارد که علت نامگذاری آن است. او از شاخک هایش امواج الکتریکی ساطع می کند که در شکار کردن به کمکش می آیند.

طولی ما بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر دارند ۵۵ گرم وزن آنهاست و ویژگی عجیب دیگر درباره آنها اینکه ۴۴ عدد دندان دارند. پوست موش ستاره پوزه از خز سیاه ضد آب پوشیده شده و پاها و دم بزرگی دارد.

موش ستاره پوزه

۱۹- خرگوش آنگورا از عجیب ترین حیوانات جهان

خرگوش آنگورا به دلیل ظاهری که دارد و پر از پشم نرم و بلند است، مورد توجه بسیاری است. این خرگوش از حیوانات عجیب تازه کشف شده نیست و از گذشته تا کنون در اروپا و دیگر نقاط از پشم او استفاده میکنند.

دو دلیل باعث میشود که این حیوان بامزه در دسته عجیب ترین حیوانات خانگی قرار گیرد، یکی بوی بد ادرار آن و دیگری جوندگی بسیار این خرگوش است. آنها بیشتر مصرف تجاری دارند و در اکثر کشور ها پرورش داده می شوند.

خرگوش آنگورا

۲۰- لک لک نیل

لک لک نیل ظاهری بسیار بزرگ دارد و از بزرگترین پرندگان جهان است. وزن این پرنده تا ۷ کیلوگرم و اندازه بال های آن تا ۲۵۰ سانتیمتر هم میرسد.

لک لک نیل منقاری بسیار بزرگ روی صورت دارد و اصل و نژادش به دایناسورها برمیگردد. این لک لک بی گمان از عجیب ترین حیوانات جهان است که می توان در دنیای امروز یافت. زیستگاه او شرق آفریقا است.

لک لک نیل از عجیب ترین حیوانات جهان

سخن آخر

جهان هستی پر از شگفتی هاست و موجوداتی در آن زندگی میکنند که شاید تا کنون حتی نامشان را هم نشنیده باشید. بعضی از آنها ویژگی های شگفت انگیزی دارند که باعث شده در لیست عجیب ترین حیوانات قرار بگیرند.

بعضی از آنها آنقدر خطرناک هستند که هیچگاه دلتان نمیخواهد آنها را از نزدیک ببینید. در اینجا با ۲۰ مورد از شگفتی های خلقت آشنا شدید، اگر شگفتی ها و عجایب دیگری هم میشناسید در کامنت برای ما بنویسید.

 مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: سمانه عزیزی

سمانه هستم . کتاب باز حرفه ای و عاشق فیلم دیدن . نوشتن به جای خون تو رگامه و انتشارات مولفین طلایی پنج جلد از آثارمو چاپ کرده. نوازنده هارمونیکا. یک عدد infj هستم .
کارشناسی مهندسی شیمی و عاشق سبک زندگی globtroter .