in

جاهای دیدنی کرج – لیست ۲۰تایی

جاذبه های گردشگری کرج

جاهای دیدنی کرج کجاست؟ شهر کرج یکی مرکز استان البرز جاذبه های دیدنی و تاریخی بسیاری دارد که شاید تصورش را هم نکنید. شاید حتی بسیاری از ساکنین کرج نیز با جاهای دیدنی کرج آشنا نباشند. برای من هم که در شهر کرج ساکن هستم، نگارش این مقاله بهانه ای شد تا با جاهای دیدنی کرج آشنا شوم. اما این شهر  پتانسیل آن را دارد تا مقصد بسیاری از سفر های نیم و یک روزه باشد. از آثار تاریخی و فرهنگی گرفته تا جاذبه های طبیعی. در گوشه و کنار شهر کرج می توان مقاصد گردشگری بسیاری را یافت.

شهر کرج با عنوان ایران کوچک شناحته می شود. به راستی نیز انتخاب این لقب کاملا هوشمندانه می باشد. زیرا این شهر آثار ارزشمندی را در دل خود محفوظ نگه داشته و هر گوشه آن یادآور بخشی از ایران عزیز می باشد. اگر شما با هیچ یک از این جاذبه ها آشنایی ندارید، در این مقاله به صورت خلاصه و مفید با مهمترین جاذبه های گردشگری شهر کرج آشنا می شوید.

شهر کرج مرکز استان البرز دارای جاذبه های تاریخی ، طبیعی و فرهنگی بسیاری می باشد. این شهر پتانسیل آن را دارد تا به یکی از شهر های مقاصد گردشگری در کشور بدل شود. اما شاید مهمترین دلیل عدم توجه گردشگران به این شهر، عدم داشتن اطلاعات کافی درباره این شهر و جاذبه های گردشگری و فرهنگی آن می باشد. چند مورد از مکان های دیدنی کرج که در این مقاله قصد بررسی آن ها را داریم عبارتند از روستای شهرستانک، روستای برغان، پارک های کرج، آبشار هفت چشمه، غار علی مراد، خانه احمد شاملو، حمام مصباح و غیره. در ادامه به معرفی خلاصه و مختصر هر یکی از این مکان های دیدنی می پردازیم.

مکان های دیدنی کرج

جاهای دیدنی کرج

شاید در ابتدای مطالعه این مقاله فکرش را هم نمی کردید که با تعدد جاذبه های تاریخی ، فرهنگی ، طبیعی و گردشگری در شهر کرج مواجه باشید. اما کرج این کهن شه تاریخی سالیان سال میزبان اقوام و فرهنگ های مختلفی بوده و از هر دوره یادگاری در دل خود نگه داشته است. یادگاری که می تواند همچون میراث و گنجی گرانبها عاملی محرک برای اقتصاد این شهر باشد. اگر شما نیز مثل من در کرج ساکن هستید پیشنهاد می کنم چند هفته اوقات فراغت خود را به بازدید از جاذبه های دیدنی کرج اختصاص داده و این جاذبه ها را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی کنید.

۱- روستای شهرستانک کرج

روستای شهرستانک کرج یکی از مهم ترین جاذبه های دیدنی کرج می باشد که از حیث موارد مختلفی دارای اهمیت می باشد. این روستا از منظر طبیعی بکر و زیبا ، آثار تاریخی باقی مانده در آن و آب و هوا دارای اهمیت و جاذبه گردشگری می باشد. شهرستانک روستای خوش و آب و هوای شهرستانک در ارتفاعات البرز مرکزی قرار دارد. این روستا روزگاری میزبان ناصرالدین شاه قاجار بوده است. ناصرالدین شاه قاجار از طبیعت زیبا و آب و هوای خوش روستای شهرستانک کرج غافل نماند و کاخ و استراحت گاه با شکوهی برای خود در آن بنا کرد.

جاهای دیدنی کرج

بقایای کاخ ناصرالدین شاه قاجار هم اکنون تحت عنوان کاخ ناصری و یا کاخ شهرستانک از مهم ترین جاذبه های گردشگری این روستا می باشد. که سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از آن روانه روستای شهرستانک می شوند. یکی از ویژگی های بارز روستای شهرستانک شرقی-غربی بودن آن است. به خاطر طول مدت تابش خورشید، این دره بهترین آب و هوای ییلاقی ایران را دارد.

۲- روستای برغان کرج

وقتی صحبت از جاهای دیدنی کرج و جاذبه های آن در میان باشد، نام روستای برغان که در ۱۳ کیلومتری شمال غربی کرج قرار دارد، خوش می درخشد. برغان یکی از روستاهای تاریخی شهر کرج می باشد. قدمت روستای برغان به دوره قاجار بازمی گردد. این روستا به علت آب و هوای معتدل مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. اما نکته قابل توجهی که در خصوص این روستا وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه می کند، وجود آثار تاریخی فراوان در این روستا می باشد. از مهمترین آثار تاریخی برغان باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • حسینیه اعظم
  • پل تاریخی برغان
  • چنار کهن مسجد جامع
  • درخت پیر سپیدارک
  • تپه ‌ی باستانی قلعه کش کلا
  • کوچه باغ های زیبا
  • و غیره.

جاهای دیدنی کرج

مسجد جامع روستای برغان قدمتی ۸۰۰ ساله دارد. همچنین با توجه به کتیبه نصب شده بر سردر حسینیه اعظم برغان می توان دریافت که قدمت آن به بیش از ۵ قرن پیش باز می گردد. در تپه کش‌ کلا هم در گذشته قلعه ‌ای باستانی وجود داشته است. اما متاسفانه امروزه تنها قطعاتی از سفال ‌های مربوط به دوران اسلامی (به خصوص دوران ایلخانی تا دوران قاجار) در آن مشاهده می شود.

۳- جاده چالوس کرج

مکان های دیدنی کرج

از دیگر جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر کرج ، جاده چالوس می باشد. حتی اگر شما با شهر کرج آشنایی نداشته باشید، قطعا نام جاده چالوس برای شما آشناست. جاده چالوس یا جاده ۵۹ یکی از زیباترین جاده های ایران و جهان است که از شهر کرج آغاز شده و به شهر چالوس که از توابع استان مازندران است، ختم می شود. جاده چالوس سالانه میزبان هزاران میهمان و گردشگر است که برای سیر و سفر و برای رفتن به شهر های شمالی کشور از این شهر گذر می کنند.

۴- آبشار سپهسالار کرج

آبشار سپهسالار در کیلومتر ۴۵ جاده کرج-چالوس قرار دارد. آبشار سپهسالار کرج یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و طبیعی این شهر می باشد. این آبشار در یک دره واقع شده است.  دره‌ ای که آبشار در آن واقع شده، مسیری صخره ‌ای است. بنابراین برای دیدن آبشار سپهسالار بایستی لباس و کفش مناسب به همراه داشته باشید.

۵- قلعه صمصام کرج

جاذبه های تاریخی کرج

قلعه صمصام از مهمترین جاهای دیدنی و جاذبه های شهر کرج می باشد. قلعه صمصام در ورودی شهر کنار رودخانه کرج ساخته شده و جاده کرج-چالوس در ضلع شرقی آن قرار دارد. مساحت این قلعه ۱۱۲۲ متر مربع است. قلعه صمصام کرج شامل یک حیاط مرکزی، تعدادی اتاق مخروبه که به مرور زمان به طور الحاقی ایجاد شده و چهار برج می باشد. این قلعه از سنگ، آجر، ملات و ساروج ساخته شده است. در طراحی و معماری قلعه صمصام از طرح ‌های جلگه ‌ای استفاده شده که معمولا چهارگوش است و برج‌های مدور در گوشه‌های آن قرار دارد. اگر به جاهای تاریخی و قدیمی و میراث فرهنگی علاقه داشته باشید، بازدید از قلعه صمصام در شهر کرج می تواند برای شما جالب توجه باشد.

۶- غار یخ مراد کرج

از دیگر جاهای دیدنی کرج و جاذبه های گردشگری آن غار یخ مراد می باشد. غار یخ مراد یکی از زیباترین و کمیاب‌ترین غارهای کشور است که کارشناسان اعتقاد دارند که در گذشته زیر آب بوده است. این غار در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه‌ ده قرار دارد. دریچه ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۶۴۰ متر است. در اعماق کوه چشمه ‌های یخ‌ زده در کف زمین و استالاکتیت ‌های اسفنجی به چشم می‌خورد که موجب زیبایی هر چه تمام تر این غار شده است.

جاهای دیدنی کرج

نکته مهمی که در خصوص غار یخ مراد کرج وجود دارد این است که رسیدن به این غار کار دشواری است و اگر سابقه کوهنوری، غار نوردی یا ورزش های دیگر را ندارید، به احتمال زیاد رسیدن به این غار برای شما کار دشواری خواهد بود. لذا پیشنهاد می شود برای سفر به این غار لوازم کوهنوردی و یا لااقل کفش مناسب به همراه داشته باشید.

۷- خانه احمد شاملو

جاذبه های گردشگری کرج

شاید برای شما جالب باشد که بدانید احمد شاملو شاعر معروف خانه ای در منطقه فردیس کرج داشته است. خانه احمد شاملو هم اکنون از آثار تاریخی و بناهای مهم شهر کرج می باشد. خانه احمد شاملو در دهکده فردیس واقع شده است و از مهمترین جاهای دیدنی کرج می باشد که می توانید از آن بازدید کنید.

۸- کاخ مروارید

جاذبه های تاریخی کرج

کاخ مروارید یا کاخ شمس یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر کرج می باشد. این کاخ با معماری فوق العاده زیبا متعلق به دوره پهلوی دوم می باشد. معمار این بنا توسط فرانک لوید رایت فرانسوی می باشد. این کاخ به عنوان یک تفرجگاه و برای شمس پهلوی احداث شده بود. این کاخ با زیربنای ۲۵۰۰ متر به شکل سفره ماهی که صدفی را دربر گرفته طراحی شده است. کاخ مروارید در ۳۰ خرداد ۱۳۵۷ با شماره ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. توجه داشته باشید که اگر قصد بازدید از این کاخ را دارید، لازم است حتما قبلا هماهنگی های لازم را انجام داده و مطمئن شوید که اجازه بازدید از این بنا وجود دارد یا خیر؟

۹- کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی کرج از مهم ترین و معروف ترین جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر کرج می باشد. این کاروانسرا از شاخص ترین آثار باقی مانده دوره صفوی در کرج می باشد که در دوره‌‌ شاه سلیمان صفوی ساخته شده است. این کاروانسرا به دلیل قرار گیری در شاه راه ابریشم، در دوره صفوی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و میزبان کاروان ها و مسافر های مختلفی بوده است.

جاهای دیدنی کرج

اما در ابتدای دوره‌ی قاجار این محل به قلعه ‌ی نظامی تغییر کاربری داد و در پایان دوره‌، آن را به مدرسه تبدیل کردند. کاروانسرای شاه عباسی به عنوان نگین گردشگری شهر کرج در منطقه ای تحت همین عنوان ( شاه عباسی ) یکی از کاملترین مجموعه های گردشگری شهر کرج می باشد. برای شروع بازدید از جاهای دیدنی کرج می توانید از کاروانسرای شاه عباسی سفر کرج گردی خود را آغاز کنید.

۱۰- پل دختر کرج

جاذبه های تاریخی کرج

پل دختر کرج یکی دیگر از جاهای دیدنی و جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر کرج می باشد. این پل تاریخی تحت نام های دیگری نیز شناخته می شود. برای مثال پل سلیمانیه و پل شاه عباسی . پل دختر کرج بر روی رودخانه کرج بسته شده و از آثار به یادگار مانده دوره صفوی در شهر کرج می باشد. لازم به ذکر است که پل شاه عباسی یا همان پل دختر کرج بر روی بقایای یک پل قدیمی تر و متعلق به دوره سلجوقیان بنا شده است.

۱۱- سد امیر کبیر کرج

جاذبه های گردشگری کرج

از دیگر جاهای دیدنی کرج که دارای اهمیت بالایی می باشد، سد امیرکبیر یا سد کرج می باشد. سد امیرکبیر بین سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۲ شمسی ساخته شده و اولین سد چند منظوره ایران است. این سد به عنوان یک محل تفریحی و ورزشی هم شناخته می ‌شود. در دریاچه سد امیرکبیر پرورش ماهی قزل ‌آلای رنگین‌ کمان و قزل ‌آلای خال ‌قرمز انجام می ‌گیرد. این سد در مسیر جاده چالوس قرار گرفته و در مسیر رفتن به جاده چالوس، می توانید از سد کرج نیز دیدن کنید.

۱۲- حمام مصباح کرج

جاذبه های تاریخی کرج

از دیگر جاهای دیدنی کرج که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است، حمام مصباح می باشد. حمام مصباح کرج یکی از جاذبه های تاریخی و بناهای باقی مانده از دوره قاجاریه در کرج می باشد. این حمام تاریخی در یکی از محله های قدیمی کرج تحت همین عنوان قرار دارد. معماری بنا متشکل از طاق های گنبدی تو در تو و دریچه های دایره ای شکل می باشد. حمام مصباح کرج حدود ۳ متر پایین تر از سطح زمین قرار دارد.

۱۳- پارک جهان نما کرج

مکان های دیدنی کرج

پارک جنگلی جهان نما بزرگ ‌ترین پارک شهر کرج است. در این پارک گونه ‌های گیاهی مختلف و دریاچه ‌ای زیبا قرار دارد که قدمت آن‌ها به نیم قرن می ‌رسد. این پارک در زمینی به مساحت هزار و چهارصد هکتار، در حد فاصل اتوبان تهران-کرج و بزرگراه شهید همت قرار دارد. اگر قدم زدن در فضا های سبز و پارک ها برای شما خوشایند است، پارک جهان نمای کرج می تواند گزینه ی بسیار مناسبی برای شما باشد.

۱۴- آتشگاه کرج

آتشگاه یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی کرج می باشد. در تمامی تور های طبیعت گردی که در استان برگزار می شود، آتشگاه حضوری همیشگی دارد. روستای آتشگاه در گذشته محل سکونت زرتشتیان بوده و با نام آتشکده یا آتش کوه نیز شناخته می شود. یافته های باستان شناسی آتشگاه کرج ، قدمت این روستا را به پیش از دوره ساسانیان و اشکانیان مرتبط می داند. در این روستا یک تپه باستانی وجود دارد که محل کشف سفال های آجری بوده است.

جاهای دیدنی کرج

دژ دو برادر با قدمت ساسانی نیز از دیگر جاذبه های روستای آتشگاه کرج می باشد. همچنین روستای آتشگاه کرج علاوه بر طبیعت بکر، آب و هوایی خوش و دژ تاریخی دو برادر، جاذبه های دیدنی دیگری نیز دارد. برای مثال:

  • آرامگاه پیرپیران
  • درخت سرسبز با قدمت سه هزار ساله.

۱۵- آبشار هفت چشمه کرج

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم جاهای دیدنی کرج تنوع بالایی از بناهای تاریخی و طبیعت بکر را شامل می شود. آبشار هفت چشمه کرج یکی دیگر از جاهای دیدنی کرج و جاذبه های طبیعی این شهر می باشد که سالانه مورد اقبال گردشگران و طبیعت گردان قرار می گیرد. آبشار هفت چشمه کرج در کیلومتر ۱۷ جاده‌ی کرج-چالوس و در نزدیکی روستای ارنگه قرار دارد. ارتفاع این آبشار حدود ۹۰ متر است و از این لحاظ یکی از بزرگ ‌ترین آبشار های ایران محسوب می ‌شود. در مسیر دسترسی به آبشار هفت چشمه کرج آبشار های کوچک دیگری نیز وجود دارد که ارتفاع آن‌ ها به پنج متر می ‌رسد و آن‌ها را «هفت چشمه‌» می ‌نامند.

جاهای دیدنی کرج

توجه داشته باشید که آبشار هفت چشمه در یک مسیر تقریبا کوهستانی و صعب العبور قرار کرفته و دسترسی به چشمه اصلی کار دشواری می باشد. لذا به همراه داشتن لوازم مناسب و کفش ورزشی الزامی است. همچنین اگر سابقه طبیعت گردی و کوهنوردی ندارید، شاید دسترسی به این آبشار برای شما دشوار تر باشد.

۱۶- باغ پرندگان کرج

جاذبه های گردشگری کرج

نمایشگاه و باغ پرندگان چهار باغ یکی از بزرگ‌ ترین مجموعه کبوتران و ماکیان زینتی است که در شهر کرج قرار دارد. باغ پرندگان کرج میزبان مجموعه ‌ای بزرگ از پرندگان آبزی، کنار آبزی، پرندگان شکاری، طوطی ‌ها و غیره می باشد. این باغ از شنبه تا پنجشنبه پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان است. اما پیشنهاد می شود قبل از رفتن به این مجموعه با تلفن های باغ پرندگان کرج تماس گرفته و از امکان بازدید از این مجموعه اطمینان حاصل کنید.

۱۷- باغ فاتح کرج

جاهای دیدنی کرج

یکی از باغ های معروف کرج، باغ فاتح می باشد. بنیانگذار باغ فاتح کرج شخصی به نام حاج محمد صادق فاتح یزدی می باشد. باغ فاتح کرج که با نام پارک تنیس نیز شناخته می شود، در منطقه خوش آب و هوای جهانشهر کرج واقع شده است. حاج محمد صادق فاتح یزدی نه تنها بنیان گذار باغ فاتح بلکه می توان وی را از بنیانگذاران اصلی شهر کرج دانست. در حدود نیم قرن پیش، در پی خشک سالی، قحطی و بیکاری، گروهی از اهالی یزد برای یافتن مکان مناسب برای اسکان و سرمایه‌ گذاری به منطقه کرج نقل مکان کردند و وجود سرمایه‌ گذاران سبب رونق اقتصاد و بازار کار کرج قبل از انقلاب شد. باغ فاتح کرج در گذشته وسعت زیادی داشته اما متاسفانه هم اکنون بخش کمی از آن باقی مانده است.

۱۸- بام کرج

جاذبه های گردشگری کرج

یکی از جاهای دیدنی کرج که به خصوص برای اهالی ورزش و جوانتر ها قابل توجه است، بام کرج می باشد. بام کرج در انتهای بلوار طالقانی شمالی کرج و در منطقه عظیمیه قرار گرفته است. بام کرج بلندترین نقطه در بخش مسکونی شهر کرج است که یک مسیر پله ای برای آن در نظر گرفته شده که نهایتا به کوه می رسد. منظره کل شهر کرج از بام کرج قابل مشاهده می باشد. این منطقه همیشه در دسترس است و در ساعات مختلف شبانه روز گردشگران به این منطقه می روند.

۱۹- پارک چمران کرج

جاهای دیدنی کرج

پارک چمران یکی از معروف ترین پارک های کرج و از جاهای دیدنی آن می باشد. پارک چمران بعد از میدان امام حسین واقع شده است. این پارک را می توان یکی از بزرگ ‌ترین و زیباترین پارک‌ های کرج برشمرد. پارک چمران کرج در زمینی به مساحت ۳۷ هکتار ساخته شده است. این پارک نیمه ‌طبیعی پوشیده از درختان انبوه است و عبور رودخانه ‌ی کرج، از این پارک محل مناسبی برای استراحت و تفریح خانواده‌ها ایجاد کرده است.

۲۰- رودخانه کرج

رودخانه کرج را شاید بتوان مهم ترین جاذبه گردشگری و دیدنی کرج برشمرد. تمامی زیبایی های شهر کرج، مدیون وجود رودخانه کرج هستند. شهر های تاریخی همواره در کنار و نزدیکی رود ها جان گرفته اند. آرمیدن در جوار رودخانه کرج که از کوه های جنوبی البرز سرچشمه می گیرد، یکی از تفریحات محبوب تابستانی در کرج می باشد.

این رود از کوهی بنام کلون‌ بستک در بلندی‌ های خرسنگ سرچشمه می ‌گیرد و پس از طی مسیری رودخانه ولایت رود نیز به رود کرج می‌ پیوندد. پس از گذر کردن از حاشیه شرقی شهر کرج و سیراب نمودن دشت‌ های کرج و شهریار این رود به جاجرود متصل می ‌شود. رودخانه کرج از سال ۱۳۴۶ خورشیدی در شمار رودخانه‌های تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفته است.

سخن آخر

در این مقاله با یک لیست ۲۰تایی از جاهای دیدنی شهر کرج در کنار شما بودیم. اگر قصد دارید شهر محل سکونت خود را بهتر بشناسید، می توانید از این لیست ۲۰تایی استفاده کنید تا از در یک فرصت مناسب از مهمترین جاهای دیدنی کرج و جاذبه های گردشگری، تاریخی و فرهتگی آن دیدن کنید. طبعا هرچه این جاذبه ها بیشتر مورد استقبال بومیان منطقه قرار بگیرد، شرایط جذب گردشگران غیر بومی و حتی خارجی نیز مهیا تر می شود. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: زهرا قره گزلو

متولد دی ماه هستم و عاشق سفر کردن. غیر از سفر دوست دارم که زمانم رو پشت لپ تاپ و با کندو کاو کردن تو دنیای اینترنت بگذرونم. از بچگی آرزو داشتم که هکر باشم. مثل کرکترهای فیلما. اما این علاقه تو همه این سال ها با تجربه ها و مهارت های مختلف کنار هم جمع شد. الان به جایی رسید که میتونم خودم رو به عنوان نویسنده، سئو کار و طراح سایت معرفی کنم. دنیای اینترنت برام مثل سفر کردنه. هر چقدر که جاهای مختلفی میرم، تجربه های بیشتری به دست میارم. اینجا هم هرقدر که بیشتر اسکرول میکنم و به تخصص های مختلف سرک میکشم، پخته تر میشم و علاقه م روز به روز بیشتر میشه.