in

معروف ترین پادشاه هخامنشی که بود؟

معروف ترین پادشاه هخامنشی

پادشاهانی که در معروف ترین دوره تاریخی ایران می زیسته اند. از جذاب ترین قسمت های تاریخ باستانی ایران، سرگذشت هخامنشیان است. سلسله ای پر از پادشاهان معروف و با عظمت. تمام ایرانیان باافتخار از این بخش تاریخ صحبت می کنند. زیرا چند تن از بهترین پادشاهان ایران و محبوب ترین سلاطین ایران در این دوره می زیسته اند. اگر به این بخش از تاریخ علاقه دارید و می خواهید همه چیز درباره معروفترین پادشاه هخامنشی بدانید، بد نیست بدانید که معروف ترین پادشاه هخامنشی چه کسانی بودند؟

معروفترین پادشاه هخامنشی چه کسی بو؟

سلسله و دودمان هخامنشیان چه کسانی بودند؟

وقتی آریایی ها به فلات ایران آمدند، به سه دسته تقسیم شدند. مادها، پارت ها، پارس ها. چندین سال بعد از دل پارس ها، حکوتی به وجود آمد به نام هخامنشیان.  بنابراین هخامنشیان از نژاد آریایی و پارس ها می باشند.

هخامنشیان از چه قومی بودند؟

اما چه شد که دولت هخامنشیان شکل گرفت؟

درسال ۵۵۳ قبل از میلاد، کوروش که سرداری از قوم پارس بود، علیه مادها لشکر کشید. در این لشکرکشی بیشتر قبایل، به طرف کوروش آمدند و با او متحد شدند. به همین ترتیب کوروش توانست مادها را از میان بردارد. سپس کوروش در پاسارگاد حکومت هخامنشی را تاسیس کرد. این نام به خاطر جد کوروش است که هخامنش نام داشت. پس اولین پادشاه هخامنشی کوروش کبیر بود. پادشاهی او از ۵۲۹ تا۵۵۹ پیش از میلاد است. دولتی که کوروش هخامنشی تاسیس کرد، از بزرگترین امپراتوری های تاریخ است.

چه شد که سلسله هخامنشیان شکل گرفت

در زمان هخامنشیان چند پایتخت وجود داشت:

بابل، پایتخت اصلی هخامنشیان حساب می شد. و سپس پارسه، شوش، پاسارگاد و هگمتانه از دیگر پایتخت های هخامنشیان است که هر کدام مخصوص فصلی و موقعیتی متفاوت بود. هگمتانه پایتخت تابستانی شان بود که یونانیان آن را اکباتان می نامیدند. پارسه از باشکوه ترین شهر های دوره هخامنشی بود که تخت جمشید در این شهر بنا شد.

پاسارگاد نیز از شهر های پر از تشریفات زمان هخامنشیان است که اکنون آرامگاه کوروش کبیر نیز در آنجاست. شوش نیز پایتخت زمستانی هخامنشیان بوده که در آن زمان از مهمترین شهرها حساب می شده و اهمیت بالایی داشته است.

چه پایتخت هایی درزمان هخامنشیان وجود داشت؟

چه پادشاهانی در این سلسله وجود داشتند؟

سلسله هخامنشی در طی سال های ۵۵۹ قبل از میلاد تا ۳۳۰، ۱۳ شاهنشاه داشت. این شاهنشاهان به ترتیب عبارتند از: کوروش کبیر، کمبوجیه دوم، بردیا، داریوش بزرگ، خشایارشاه، اردشیر یکم، خشایارشاه دوم، سغدیانه، داریوش دوم، اردشیر دوم، اردشیر سوم، اردشیرچهارم، داریوش سوم.

سلسله هخامنشی در سال ۵۵۹ قبل از میلاد توسط کوروش بزرگ تاسیس شد و در سال ۳۳۰ پیش از میلاد توسط اسکندر مقدونی، خاتمه یافت. آخرین پادشاه هخامنشی نیز داریوش سوم بود. در زمان هخامنشیان چند زبان بین مردم رایج بود: پارسی باستانی، آرامی، بابلی، مادی، یونانی، عیلامی، سومری، مصری و بسیاری دیگر. همچنین دین مزدیسنا که همان آیین مزدا پرستی است و آیین بابلی در آن دوره رواج داشته است.

معروف ترین پادشاه هخامنشی که بود؟

۱- کوروش کبیر معروف ترین پادشاه هخامنشی

معروف ترین پادشاه هخامنشی که بسیار بلندآوازه و محبوب است، کوروش کبیر است. او از نوادگان هخامنش است که حکومت هخامنشی را تاسیس کرد. به دلیل اقدامات بزرگی که انجام داد و کشورگشایی وسیعی که داشت، در جهان بسیار معروف مانده است. کوروش بزرگ همان است که مادها را از میان برداشت و سلسله هخامنشیان را به وجود آورد.

در روزگاران قدیم هر پادشاهی، کشور جدیدی را که تسخیر می کرد، دستور می داد که مردم آن کشور دین خود را ترک کنند. اما کوروش اینگونه نبود. یکی از اقدامات مهم کوروش این است که بابل را تسخیر کرد و به مردمانش اجازه داد تا به دین خود بمانند. این اولین اقدام برای ازادی در دین، درکل تاریخ است. سپس کوروش منشور حقوق بشر را نیز نوشت.

معروفترین پادشاه هخامنشی چه کسی بود؟

عاقبت کوروش کبیر چه بود؟ در اواخر پادشاهی کوروش، ماسارت ها که یکی از اقوام ایرانی نیمه بیابان گرد بودند، به مرز های شمال شرقی حکومت هخامنشیان حمله کردند. کورش بزرگ، کمبوجیه را به عنوان شاه بابل انتخاب کرد و به جنگ رفت. در ابتدا کوروش به پیروزی هایی دست یافت اما در آخر زخمی شد و پس از سه روز فوت کرد. پیکر کوروش را در پاسارگاد دفن کردند که امروزه نیز گردشگران بسیاری از سراسر جهان به دیدن آن می روند.

۲- داریوش دوم از محبوب ترین پادشاهان هخامنشی

دومین پادشاهی که در این سلسله بسیار معروف است، داریوش بزرگ است. داریوش اقدامات بسیار مهمی داشته که دلیل معروفیت و محبوبت او نیز همین است. در زمان داریوش بزرگ، ایران وسیعترین قلمرو خود را داشت. وقتی که داریوش بر تخت شاهی نشست، مشکلات بسیار در کشور وجود داشت. از یک طرف قبایل بیابانگرد به مرز های ایران حمله کرده بودند و از طرفی برخی قبایل اعلام استقلال کرده بودند. کشور پر بود از شورش و درگیری.

داریوش پس از فرونشاندن شورش‌ های درونی و سرکوب شورشیان، دست بیگانگان را نیز از مرز های ایران کوتاه کرد و سپس دستگاه‌های کشوری و دیوانی منظمی درست کرد که بر اساس آن همه کشورها و استان‌های پیرو شاهنشاهی او بتوانند با یکدیگر و با مرکز شاهنشاهی مربوط و از دیدگاه سازمان اداری هماهنگ باشند.

داریوش بزرگ اقدامات مهمی انجام داد که در اینجا ده مورد از آنها را نام می بریم:

۱- شروع ساخت تخت جمشید.

۲- ضرب سکه طلا و نقره به نام های دریک و سیکلو.

۳- خط فنیقی را جایگزین خط میخی کرد.

۴- تعلیمات عمومی و اجباری با خط آرامی برای مردم به اجرا درآورد.

۵- تاسیس مدارس صنعتی.

۶- تاسیس نظام وظیفه.

۷- ساخت راه شوسه بسیار پهن با زیربنای سنگ فرش، که از دریای مرمر در ترکیه کنونی، تا هندوستان طول داشت.

۸- تاسیس صندوق پس انداز برای متخصصین و کارگران.

۹- تاسیس سازمان آب و آبرسانی با نام اوتر.

۱۰- ایجاد سیستم خبر رسانی بسیار مبتکرانه.

داریوش جانشین خود را برگزید و هنگامی که آخرین زمینه چینی‌های خود را برای جنگ مصر و یونان می‌دید پس از ۳۶ سال پادشاهی درگذشت. این رویداد در سال ۴۸۶ پیش از میلاد بوده‌ است. آرامگاه داریوش بزرگ در چهار هزار و پانصد متری پارسه در نقش رستم است.

۳- کمبوجیه دوم از معروف ترین پادشاهان هخامنشی

فرزند کوروش بزرگ و جانشین وی، کمبوجیه بود. بزرگترین دستاورد هشت سال سلطنت او فتح مصر در سال ۵۲۵ پیش از میلاد بود. کمبوجیه نیز پادشاهی است که در زمان او اتفاقات مهمی رخ داد و ازاین رو بسیار معروف شده. این اتفاقات مهم بیشتر مربوط به مرگ او و ماجراهای بعد آن است. کمبوجیه در بازگشت از مصر مرد؛ ولی برخی دلیل مرگ وی را بیماری و برخی دیگر توطئه خویشاوندان می‌دانند. اما روشن است که وی در راه بازگشت از مصر مرده‌ است.

برخی گفته اند که کوروش کبیر وقتی در بستر مرگ بوده، بردیا را به عنوان فرمانده استان های شرقی ایران برگزید. کمبوجیه دوم قبل از اینکه برای جنگ به مصر برود، برای اینکه می ترسید درغیابش بردیا علیه او شورش کند، دستور قتل بردیا را داد. بردیا کشته شد اما مردم از این اقدام خبر نداشتند. در این هنگام شخصی به نام گئومات مغ، خودش را به جای بردیا به مردم معرفی کرد و در غیاب کمبوجیه؛ خود را پادشاه ایران جا زد.

از آنجا که مردم بردیا را دوست داشتند و از او راضی بودند، پادشاهی گئومات (بردیای دروغین) را قبول کردند. برخی مورخین می گویند که این اتفاق همان است که وقتی خبرش به گوش کمبوجیه رسید، خودش را کشت. البته جالب توجه است که برخی از تاریخ‌ نگاران نیز، کشته شدن بردیا را کار گئومات می‌دانند.

پایان سلسله هخامنشی

در سال ۳۳۴ پیش از میلاد، اندکی پس از اینکه داریوش سوم مجدداً مصر را مطیع ایرانیان کرد، اسکندر مقدونی و سپاهیانش به سوی آسیا لشکرکشی کردند. اسکندر در سه نبرد مهم، گرانیک، ایسوس و گوگمل که در طی تنها سه سال روی دادند، ایرانیان را شکست داد. پس از آن، به سمت شوش و پارس به راه افتاد و در اوایل سال ۳۳۰ پیش از میلاد، به تخت جمشید وارد شد و آن را به آتش کشید.

علت سقوط هخامنشیان چه بود؟

در واخر عمر هخامنشیان، این دولت به شدت دچار مشکلات اقتصادی شده بود. و از طرفی این امپراتوری آنقدر بزرگ بود که اقوام آن هویت یکسانی نداشتند. برای همین هم با اولین مشکل جدی، از هم پاشید. این دو مورد، از اصلی ترین دلایلی است که باعث سقوط سلسله هخامنشیان شد.

کلام آخر

سلسله هخامنشی محبوب ترین سلسله ایرانی است. اقدامات مهمی که پادشاهان هخامنشی انجام دادند، هنوز هم مورد توجه و الگوبرداری دولتمردان امروزی است. بسیار زیادی افراد هستند که کلام این پادشاهان را بازگو می کنند و نماد های مربوط به آنها را نزد خود نگه می دارند. اگر مطلب را مطالعه کردید، لطفا نظر خود را برای ما ثبت کنید. و اگر اطلاعات تکمیلی دیگری در این باره دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

1 دیدگاه

نظر بده
  1. درود بر همه کسانیکه مارا از تاریخ کشورمان مطلع میکنند
    درود بر نیاکان این مرز و بوم که همواره نامشان به نیکی یاد میشود.
    درود بر کوروش بزرگ که فرمود،
    خداوندا مملکت مرا از دروغ محافظت کن.
    خداوندا بر عزت و سربلندی و افتخارات ایران و ایرانی بیفزای.آمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نویسنده: فاطمه گرجی

فاطمه گرجی هستم دبیر جامعه شناسی و اقتصاد. از کودکی به نوشتن و سرودن علاقه داشتم و همچنان در کنار کار و مشغله های دیگر، می نویسم. اواخر سال 1399 به واسطه یکی از دوستانم با نت نظر آشنا شدم و عضو نویسنده های این سایت شدم. بیشتر به نوشتن درباره گردشگری و مطالب آموزشی علاقه دارم و بیشتر متن هایی که می نویسم دراین رابطه است.