in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه

زندگینامه فروغ فرخزاد

زندگینامه فروغ فرخزاد

شاعرکسانی که به شعر و ادبیات علاقه دارند بی شک با فروغ فرخزاد آشنا هستند و بارها  شعر های  او را خوانده اند. زندیگنامه فروغ فرخزاد با این که کوتاه است اما بسیاز جالب و خواندنیست.یکی از بزرگترین شاعر های معاصر در ایران فروغ فرخزاد می باشد که در زندگی کوتاه خود آثاری زیبا به نگارش در آورده است می خواهیم در این مطلب مروری بر زندگینامه فروغ فرخزاد و آثار او داشته باشیم.شما چقد از زندیگنامه فروغ فرخزاد می دانید؟

در نت نظر بخوان : زندگینامه احمد شاملو به زبان ساده

زندگینامه فروغ فرخزاد

دوران تولد و نوجوانی

فروغ فرخزاد

فروغ فرخزاد در8 دی ماه  سال 1313 در تهران به دنیا آمد. درسن 16 سالگی بود که عاشق شد و با وجود مخالفت های خانواده با پرویز شاپور ازدواج کرد. این ازدواج در سال 1343 به جدایی انجامید. حاصل ازدواج او پسری به نام کامیاربود. فروغ قبل از ازدواج با شاپور با او نامه نگاری های عاشقانه داشت . این نامه های عاشقانه بعدها و پس از جدایی فروغ از شاپور توسط کامیار منتشر شد.

بعد از جدایی

فروغ فرخزاد

پس از جدایی فروغ  بخاطر فرار از روزمرگی به سفر رفت وسعی کرد که بیشتر با فرهنگ اروپا آشنا شود در آنجا زندگی اش از نظر اقتصادی بسیار ضعیف بود ولی با این حال به موزه و اپرا می رفت . او در زمان حضورش در اروپا زبان ایتالیایی ، فرانسوی و آلمانی را یاد گرفت.فروغ با سفر به اروپا زمینه فکری خود را تغییر داد و با فکر باز تری به زندگی ادامه داد. در سال 1337 و با علاقه به سینما ، فروغ با ابراهیم گلستان آشنا می شود و مسیر زندگی اش با این آشنایی تغییر میکند.و در سال 1341 با هم فیلم خانه سیاه را در آسایشگاه جزامیان تبریز می سازند. در سال 1342 فیلم خانه سیاه جایزه می گیرد و در همان سال فروغ مجموعه شعر تولد دیگر را منتشر میکند. اشعار فروغ در این مجموعه بسیار زیبا بود و خیلی طرفدار داشت و بعد از این مجموعه فروغ فرخزاد مجموعه ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد را منتشر کرد این مجموعه پس از مرگ فروغ منتشر شد.

آثار و زندگی حرفه ای

زندگینامه فروغ فرخزاد

* ۱۳۳۱ – اسیر شامل ۴۴ شعر
* ۱۳۳۵ – دیوار
* ۱۳۳۶ – عصیان، شامل ۱۷ شعر
* ۱۳۵۲ – تولدی دیگر، شامل ۳۵ شعر
* ۱۳۴۲ – ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد، شامل ۷ شعر

در سال 1344 فیلمی از زندگی فروغ توسط سازمان یونسکو تهیه شد و در همان سال یکی از کارگردانان ایتالیا به تهران آمد و فیلمی 15 دقیقه ای از زندگی فروغ ساخت.در سال 1345 فروغ به ایتالیا رفت و در فستیوال فیلم شرکت نمود و در همان سال از کشور سوئد برای ساخت فیلم به او پیشنهاد کردند و او پذیرفت و به سوئد رفت. در همان سال از طرف کشور های بسیاری برای چاپ اشعارش پیشنهادهایی به او شد و فروغ فرخزاد با چا شعرهایش به زبان های مختلف جهانی شد. فروغ فرخزاد در دوران زندگی کوتاهی که داشت بسیار زندگی پر ثمری داشت .

یک از دوستانش در مورد فروغ می گوید :

فروغ تجسم آزادی بود، در محبس، اگر بتوانید حداکثر آزادی و حداکثر حبس را مجسم کنید، فروغ همین بود و تلاطم‌هایش نیز از این بود. او شادترین و غمگین‌ترین انسانی است که من دیده ام. اگر شادی از راهی برود و غم از راهی دیگر و سرانجام این دو در نقطه ای بهم برسند، آن نقطه فروغ است. فروغ نقطه‌ی ملاقات غم و شادی بود.

فروغ فرخزاد در 24 بهمن 1345 در سن سی و دو سالگی بر اثر تصادف رانندگی در جاده دروس -قلهک در گذشت. محل دفن این شاعر گرانقدر در گورستان ظهیر الدوله می باشد. و آخرین آرزوی فروغ فرخزاد آزادی زنان ایران و تساوی حقوقشان با مردان بود.آخرین شعر فروغ در مجموعه تولدی دیگر این شعر زیبا است:

من پری کوچک غمگینی را
می‌شناسم که در اقیانوس مسکن دارد
و دلش را در یک نی لبک چوبین
می‌نوازد آرام، آرام
پری کوچک غمگینی
که شب از یک بوسه می‌میرد
و سحرگاه از یک بوسه به دنیا خواهد آمد

 فروغ فرخزاد  یکی از برترین شاعر های معاصر ایرانی که شعر هایش پر از غم و آزادیست .این بانوی ادبیات ایران با اینکه عمر کمی داشته است اما در همین مدت اندک شعرهایی  سروده که در خیلی از کشور های اروپایی نشر شده و به زبانهای زیادی ترجمه شده است. زندگینامه فروغ فرخزاد با این که کم است ولی زیباست . هر کسی که به ادبیات و شعر علاقه داشته باشد شعر های فروغ فرخزاد را بارها خوانده است و بعضا با آن طعم تلخ تنهایی را نیز تجربه کرده است. زندگینامه فروغ فرخزاد برای شما چقدر جذاب بود؟ نظارت خود را برای ما بنویسید.

زندگینامه شعرا و نویسندگان دیگر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *