in

بی نظیربی نظیر

خرید گوشی‌های چینی اشتباهی بزرگ یا انتخابی معقولانه؟

Kharide Gooshihaye Chini

مقدمه

با پیشرفتی که کمپانی‌های چینی تولید کننده گوشی طی چند سال اخیر داشته‌اند، بدون تردید شما هم به مراتب نام برخی از این شرکت‌ها را شنیده‌اید. هوآوی (Huawei)، شیائومی (Xiaomi)، میزو (Meizu)، زد‌تی‌ای (ZTE)، اوپو (Oppo)، وان‌پلاس (OnePlus) و … برخی از شرکت‌های چینی موفق تولید کننده گوشی به شمار می‌روند. اما در این بین عده‌ای از افراد عقیده دارند که گوشی‌های چینی از نظر کیفیت ساخت محصولات قابل اعتمادی نیستند و خرید آن‌ها اشتباهی بزرگ است! آیا شما هم با این نظر موافق هستید؟ آیا خرید گوشی‌های چینی اشتباهی بزرگ است و یا می‌تواند انتخابی معقولانه باشد؟

در نت‌نظر بخوان: همه چیز در مورد نکسوس ۲۰۱۶ گوگل؛ از مشخصات فنی تا کمپانی تولید کننده!

در نت‌نظر بخوان: چرا باید خرید آیفون‌های اپل را به خرید گوشی‌های اندرویدی ترجیح دهیم؟

چرا دید افراد نسبت به محصولات چینی و خرید گوشی‌های چینی منفی است؟

متاسفانه دید اغلب افراد در مورد محصولات چینی منفی بوده و عقیده دارند که خرید گوشی‌های چینی انتخابی اشتباه است. اما اگر گوشی‌های چینی کیفیت لازم را نداشته باشند، چگونه شرکت‌های چینی تولید کننده گوشی‌های هوشمند توانسته‌اند طی چند سال اخیر به پیشرفت‌های عظیمی دست پیدا کنند؟ آیا دستیابی به پیشرفت جهانی مستلزم پیروی از استانداردهای بین‌المللی و در درجه یک نیست؟

خرید گوشی‌های چینی
خرید گوشی‌های چینی

به عنوان مثال کمپانی هوآوی را در نظر بگیرید. این شرکت در سال 2015 توانست پس از دو کمپانی شناخته شده سامسونگ و اپل، عنوان سومین برند بزرگ تولید کننده گوشی در دنیا را به خود اختصاص دهد. جالب اینجاست که طبق آمار ماه سپتامبر (September) سال 2015، سهم بازار هوآوی تنها 2.1 درصد از سهم بازار اپل کمتر بود. هوآوی یک کمپانی چینی تولید کننده دستگاه‌های هوشمند موبایلی است، اگر محصولات و گوشی‌های هوشمند این برند چینی کیفیت ساخت مناسبی ندارند چگونه سهم بازار این شرکت در صنعت موبایل تا این اندازه افزایش یافته و هوآوی از شرکت‌های بنام دیگری نظیر ال‌جی، اچ‌تی‌سی، سونی و … گوی سبقت را جسته است؟

خرید گوشی‌های چینی
خرید گوشی‌های چینی

پاسخ این سوال بسیار ساده است. بدون تردید محصولات هوآوی از نظر کیفیت استانداردهای لازم جهانی را داشته‌اند که این کمپانی توانسته در بین کاربران محبوبیت لازم را کسب کند. این موضوع برای اغلب برندهای چینی دیگر هم صدق می‌کند. بدون تردید تمام این کمپانی‌ها از نظر کیفیت ساخت محصول با استانداردهای جهانی مطابقت ندارند، اما مطمئن باشید که شرکت‌های نظیر هوآوی، شیائومی، میزو، زد‌تی‌ای و سایر برندهای چینی که در مورد آن‌ها بیشتر می‌شنوید از این نظر برندهای قابل اعتمادی هستند. بیایید با طرح یک سوال جالب باز هم کیفیت گوشی‌های هوشمند تولید شده در کشور چین را محک بزنیم؟ به نظر شما آیفون‌های اپل در چه کشوری تولید می‌شوند؟

طبق بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر بیش از 70 درصد از آیفون‌های اپل در کشور چین و توسط کمپانی فاکسکان (Foxconn) تولید می‌شوند. فاکسکان روزانه بیش از 200،000 آیفون را برای شرکت اپل تولید می‌کند. فاکسکان هم یک شرکت چینی فعال در زمینه تولید قطعات سخت افزاری گوشی‌های هوشمند و مونتاژ این محصولات است، اگر کمپانی‌های چینی کیفیت مناسبی در تولید گوشی‌ها ندارند چرا اپل به فاکسکان اعتماد کامل دارد؟ چرا آیفون‌های اپل که اغلب چینی هستند از نظر کیفیت ساخت محصولاتی بی‌نظیر به شمار می‌روند و اغلب کاربران به تولید آن‌ها در کشور چین توجهی نمی‌کنند و به موجب این امر کیفیت ساخت آیفون‌های اپل را زیر سوال نمی‌برند؟

خرید گوشی‌های چینی
خرید گوشی‌های چینی

بدون تردید کمپانی‌های چینی در تولید محصولات خود عملکرد دقیقی دارند. خرید گوشی‌های چینی به هیچ وجه اقدام نامعقولانه‌ای محسوب نمی‌شود. جالب است بدانید که یکی از دلایل اصلی اپل به منظور تولید آیفون‌هایش در کشور چین این موضوعست که عقیده دارد تعداد مهندسین چینی باصلاحیت نسبت به مهندسین آمریکایی باصلاحیت به مراتب بیشتر است. این باور که خرید گوشی‌های چینی اقدامی معقولانه نیست بیشتر در بین ما ایرانی‌ها رواج یافته و دلیل این موضوع هم واردات محصولات بی‌کیفیت و درجه پایین است.

متاسفانه اغلب محصولات چینی که وارد بازارهای کشور ما می‌شود بنا به دلایل خاصی درجه یک نیستند. به بیان دیگر تاجران و وارد کنندگان محصولات چینی به بازار ایران عموما ترجیح می‌دهند که محصولات درجه دو یا درجه سه این شرکت‌ها را خریداری و در بازارهای داخلی کشورمان عرضه کنند. این امر سبب می‌شود تا فرد واسط سود بیشتری از معامله دریافت نماید. متاسفانه این موضوع دلیل اصلی است که سبب شده دید کاربران نسبت به محصولات چینی و خرید گوشی‌های چینی دیدی منفی‌گرایانه باشد.

خرید گوشی‌های چینی
خرید گوشی‌های چینی

دلیل دیگری که منجر شده دید برخی از افراد نسبت به محصولات و خرید گوشی‌های چینی منفی‌گرایانه باشد مربوط به ساخت و تولید محصولات تقلبی یا اصطلاحا فیک (Fake) از سوی برخی برندهای چینی است. متاسفانه در بسیاری از موارد دیده می‌شود که اجناس فیک یا تقلبی تولید شده در کشور چین به عنوان اجناس اصل در بازارهای کشورمان به فروش می‌رسند. این موضوع دلیلی مبنی بر عدم کیفیت محصولات تولید شده در کشور چین نیست، بلکه عدم صداقت فروشندگان ایرانی را به تصویر می‌کشد. بنابراین نمی‌توان مدعی شده که تمامی محصولات چینی بی‌کیفیت بوده و خرید گوشی‌های چینی اشتباهی بزرگ است!

چرا خرید گوشی‌های چینی می‌تواند انتخابی معقولانه باشد؟

اما چرا خرید گوشی‌های چینی می‌تواند یک انتخاب معقولانه باشد؟ همانطور که اشاره داشتیم از نظر کیفیت ساخت نباید در مورد محصولات تولید شده در کشور چین یک‌طرفه قضاوت کنیم. اگر جنس چینی که خریداری می‌کنید درجه یک بوده و اصل باشد، جای نگرانی در مورد کیفیت آن باقی نخواهد ماند. با در نظر گرفتن این موضوع و توجه به برخی از موضوعات دیگر می‌توانیم مدعی شویم که نه تنها خرید گوشی‌های چینی یک اشتباه بزرگ نیست، بلکه می‌تواند انتخابی معقولانه هم باشد!

خرید گوشی‌های چینی
خرید گوشی‌های چینی

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که می‌تواند خرید گوشی‌های چینی را نسبت به خرید محصولات سایر برندهای بزرگ تولید کننده گوشی به ویژه سامسونگ و اپل معقولانه‌تر کند مسئله قیمت است. باور کنید که برندهای بزرگ تولید کننده گوشی‌های هوشمند همچون سامسونگ و اپل قیمت‌های گزافی را برای محصولات تولیدی خود در نظر می‌گیرند. این موضوع یکی از دلایل کسب درآمدهای کلان این شرکت‌ها محسوب می‌شود. کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ و اپل شرکت‌های بزرگ و فوق‌العاده‌ای هستند و شکی در کیفیت ساخت محصولات آن‌ها وجود ندارد، اما باید قبول کنیم که محصولات این کمپانی‌ها از نظر قیمت بسیار گران‌تر از آنچه که می‌تواند باشد هستند. در سمت مقابل کمپانی‌های چینی عموما گوشی‌های هوشمند خود را با قیمت‌های مقرون به صرفه‌تری روانه بازار می‌کنند و این موضوع به اشتباه سبب شده که برخی از افراد قیمت پایین این محصولات را با کیفیت ساخت پایین آن‌ها مرتبط سازند، در حالی که این موضوع به هیچ عنوان صدق نمی‌کند. کمپانی‌های چینی تولید کننده گوشی نظیر شیائومی، میزو، وان‌پلاس و … با کاهش سود محصولات خود قصد دارند که توجه کاربران را جلب کرده و به فروش بیشتری دست پیدا کنند، بنابراین مطمئن باشید که این موضوع ارتباطی با کیفیت ساخت پایین محصولاتشان ندارد.

خرید گوشی‌های چینی
خرید گوشی‌های چینی

به عنوان مثال گوشی هوشمند وان‌پلاس 3 (OnePlus 3) را در نظر بگیرید. این گوشی هوشمند با قیمت 399 دلار روانه بازار شده و از نظر مشخصات فنی و سخت افزاری قابلیت رقابت کامل با گوشی‌های هوشمندی نظیر گلکسی S7 سامسونگ، اچ‌تی‌سی 10، ال‌جی جی 5 و آیفون 6S پلاس اپل را دارد. از نظر قیمت این گوشی در مقایسه با تمام محصولات نامبرده شده به مراتب ارزان‌تر است. گوشی هوشمند وان‌پلاس 3 حتی بر روی کاغذ از نظر ظرفیت رم، دوربین اصلی، دوربین سلفی و ظرفیت حافظه داخلی نسبت به گلکسی S7 سامسونگ برتری دارد. به منظور درک بهتر این موضوع می‌توانید به چارت زیر نگاهی داشته باشید که توسط سایت فروشگاه اینترنتی آمازون (Amazon) ارائه شده است. بنابراین همانطور که مشاهده می‌کنید، قیمت مقرون به صرفه گوشی‌های چینی می‌تواند دلیلی باشد که خرید گوشی‌های چینی را به انتخاب معقولانه‌تری تبدیل سازد.

کمپانی‌های چینی در سایر زمینه‌ها هم موفق هستند!

درست است که در این مقاله قصد صحبت در مورد خرید گوشی‌های چینی را داریم اما از آنجایی که بحث کیفیت ساخت محصولات چینی به میان آمد، لازم دانستیم که به سایر فعالیت‌های موفق شرکت‌های چینی هم اشاره‌ مختصری داشته باشیم. برای درک این موضوع کافیست که نگاهی به لپ‌تاپ‌های کمپانی لنوو (Lenovo) بیندازید. لنوو در اصل یک شرکت چینی است که در زمینه تولید لپ‌تاپ‌ها فوق‌العاده شناخته شده بوده و موفق عمل می‌کند. کیفیت لپ‌تاپ‌های این شرکت چینی به واقع عالی بوده و این موضوع بار دیگر می‌تواند نشان دهد که کیفیت ساخت محصولات چینی به هیچ وجه پایین نیست. ضمنا لنوو گاها در زمینه تولید دستگاه‌های هوشمند موبایلی هم فعالیت می‌کند، اما محصولاتش اغلب قیمت مقرون به صرفه‌ای ندارند.

خرید گوشی‌های چینی
خرید گوشی‌های چینی

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله قصد داشتیم که به طور خلاصه پاسخی برای یک سوال جالب با مضمون “خرید گوشی‌های چینی اشتباهی بزرگ یا انتخابی معقولانه؟” ارائه کنیم. شاید پیدا کردن یک گوشی چینی درجه یک در بازارهای کشورمان امر دشواری باشد، اما اگر به منظور خرید این محصولات به فروشندگان معتبر مراجعه کنید بدون تردید از خرید مقرون به صرفه خود پشیمان نخواهید شد. بنابراین اگر بپرسید که خرید گوشی‌های چینی اشتباهی بزرگ است یا انتخابی معقولانه، در پاسخ خواهیم گفت که خرید گوشی‌های چینی بیشتر از اینکه اشتباهی بزرگ باشد، می‌تواند یک انتخاب معقولانه و هوشمندانه‌تر به شمار آید.

2 دیدگاه

نظر بده

    مطلب های مرتبط

    1. مطلب مرتبط:

    2. مطلب مرتبط:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نویسنده: امین رضائیان

    امین هستم. در مورد تکنولوژی (به ویژه موبایل و تبلت) می‌نویسم. خوشحال می‌شم نظرتون رو در مورد نوشته‌هام بدونم.