in

بی نظیربی نظیر بامزهبامزه

بهترین فیلم های معمایی – لیست ۲۰ تایی

فیلم های منتخب ژانر معمایی

فیلم های معمایی یا رازآلود، جزو پر مخاطب ترین ژانرهای سینماست. در این بخش از آثار سینما فیلم های بسیار موفقی ساخته شده که هر کدام از آنها در پایان به مخاطب لذت حل یک معما را می دهند. به شخصه معتقدم فیلم های معمایی یک سطح قابل درکتر از فیلم های پیچیده سینما هستند که برای حل معما موجود در این آثار، کافیه بیننده کمی دقت به خرج بده. انتخاب لیستی از تعداد کثیر فیلم های راز آلود کار سختی بود؛ ولی به هر حال سعی کردیم در این مقاله از نت نظر بهترین ها را به شما معرفی کنیم.

لیستی از بهترین فیلم های معمایی

۱ – فیلم هفت، یک اثر معمایی-جنایی (Seven 1995)

هفت، بهترین فیلم معمایی

فیلم هفت جزو شاخص ترین آثار موجود در ژانر رازآلود سینماست. این فیلم «دیوید فینچر» درباره یک قاتل سریالی است که قتل های خود را به دقت و بر اساس هفت گناه کبیره طراحی می کند. بازی مورگان فریمن و برد پیت در نقشه دو کارآگاه این پرونده، فیلم را به مرحله باورپذیری رسانده است.

۲ – دختر گمشده (Gone Girl 2017)

دختر گمشده

اگه به فیلم‌های فلش بکی علاقه داشته و دوست دارین داستان فیلم با برگشت هایی به گذشته زیباتر بشه، پس حتماً فیلم دختر گمشده دیوید فینچر را باید ببینید. در این فیلم «نیک» پس از بازگشت به خانه متوجه ناپدید شدن همسرش شده و سعی می کند تا او را بیابد. به نظرم آنچه این فیلم را بیشتر از همه جذاب کرده، غافلگیری مخاطب در دقایق پایانی آن است.

۳ – جزیره شاتر (Shutter Island 2010)

جزیره شاتر یک فیلم معمایی از اسکورسیزی

مهمترین جنبه فیلم های معمایی ، بعد روانشناسی آنهاست. در فیلم جزیره شاتر دو کارگاه برای حل کردن یک پرونده جنایی به این جزیره سفر می‌کنند. اما بتدریج محوریت داستان عوض می‌شود و یکی از این دو کارگاه (لئوناردو دی کاپریو) خود را در نقش یک بیمار روان پریش می‌یابد. اسکورسیزی با ساخت این اثر، دست مخاطب را در حل معمای این فیلم باز گذاشته.

۴ – ویران شده، فیلم معمایی و رازآلود (Incendies 2010)

فیلم معمایی با موضوع خاص

در فیلم ویران شده دختری با نام ژان به همراه برادرش سیمون، پس از مرگ مادرشان، با وصیت نامه عجیب او روبه رو می­شوند. مادر این دو نفر از آنها خواسته تا برای پی بردن به حقیقت و شناختن پدر حقیقی خود به سرزمین مادری شان باز گردند. سرانجام این فیلم معمایی از «دنی ویلنوو» برای لحظاتی نفس شما را بند خواهد آورد.

۵ – غریزه اصلی (Basic Instinct 1992)

غریزه اصلی از فیلم های خاص معمایی

غریزه اصلی نام یک فیلم معمایی از «پل ورهوفن» است. در این فیلم یک ستاره موسیقی راک در رختخوابش با یخ شکن به قتل می‌رسد. پس از پیگیری توسط مایکل داگلاس در نقش کارآگاه «نیک کوران»، متوجه می شود که همسر این ستاره موسیقی راک رمانی را به چاپ رسانده که از قبل جزئیات قتل در آن ذکر شده است. این فیلم با بازی «شارلز ترون» تبدیل به اثری ماندگار شد.

۶ – مخمل آبی (Blue Velvet 1986)

مخمل آبی

مخمل آبی نام فیلمی معمایی از دیوید لینچ است. فیلم داستان مرد جوانی را دنبال می‌کند که پس از یافتن یک گوشه قطع شده، سعی در حل کردن معمای آن دارد. اما کمی بعد مسیر داستان فیلم از یک فیلم معمایی به سمت یک اثر احساسی تغییر میکنه که سعی داره رازهای پشت روابط انسانی و امیال پنهان انسان را به تصویر بکشد. بهتون پیشنهاد می کنم حتماً این فیلم خاص رو تماشا کنید.

۷ – پرستیژ، از فیلم های معمایی نولان (The Prestige 2006)

پرستیژ

بهترین فیلم های معمایی بدون حضور آثار کریستوفر نولان بی معنی است. نولان به سبک خاص فیلم‌سازی در سینما مشهوره و علاقه ای به روایت یک داستان خطی و سرراست ندارد. فیلم پرستیژ درباره دو شعبده‌باز رقیب در اواخر قرن ۱۹ میلادی در شهر لندن است؛ که برای دستیابی به ترفند جدید در حرفه­ ی خود، از هیچ کاری فروگذار نیستند. هیو جکمن، کریستین بیل و اسکارلت جانسون از بازیگران سرشناس این فیلم جذاب هستند.

۸ – فیلم معمایی حس ششم (The Sixth Sense 1999)

حس ششم

برای تجربه یک فیلم معمایی ترسناک، باید حتماً حس ششم را ببینید. این فیلم درباره پسربچه ای به نام «کول سیر» که توانایی دیدن ارواح را دارد. در این بین مالکوم کرو به عنوان روانشناس کودک پس از بررسی موضوع به پیچیدگی معمای این پسربچه پی می برد. حس ششم جزو بهترین فیلم های معمایی آمریکاست که پایان جذابش مخاطب را سورپرایز می کند.

۹ – محرمانه لس آنجلس (L.A. Confidential 1997)

فیلم زیبای معمایی

مفاهیم جنایی و معمایی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. فیلم محرمانه لس آنجلس یک اثر جنایی درباره سه افسر پلیس لس آنجلس است که سعی در کشف پرونده های مرموز مرتبط به یکدیگر را دارند. این فیلم زیبا و سرگرم کننده با بازی بازیگران شاخصی چون کوین اسپیسی، راسل کرو و گای پیرس جزو بهترین فیلم های معمایی سینما به حساب میاد؛ که کرتیس هنسن آن را کارگردانی کرده است. این فیلم اگرچه تمامی جوایز اسکار را در سال ۱۹۹۷ به تایتانیک باخت؛ اما از نظر منتقدین یکی از فیلم‌های شاخص دهه ۹۰ است.

۱۰ – سکوت بره ­ها  (The Silence of the Lambs 1991)

سکوت بره ها

در فیلم سکوت بره ها شاهد ترکیب تمام عناصر یک فیلم ترسناک-معمایی و روانشناسی هستیم. این فیلم «جاناتان دمی» درباره یک کارآموز جوان پلیس فدرال است که برای دستگیری یک قاتل از یک روانی آدمخوار در خواست کمک می کند. حضور آنتونی هاپکینز و جودی فاستر در هر فیلم، برای ماندگار شدن آن اثر در ذهن ها کافیست.

۱۱ – زودیاک (Zodiac 2007)

فیلم معمایی جنایی

دیوید فینچر در ساخت فیلم های معمایی بسیار توانمند است. این موضوع را می‌توان با بررسی سه اثر معرفی شده این کارگردان در این لیست به راحتی فهمید. زودیاک نام یک پرونده حل نشده درباره یک قاتل سریالی است. در این فیلم جیک جیلنهال به عنوان یک کاریکاتوریست به نام «رابرت گری اسمیت» غرق در دستگیری این قاتل سریالی شده و به یک کارآگاه آماتور تبدیل می شود.

۱۲ – سرگیجه، اثر معمایی هیچکاک (Vertigo 1858)

سرگیجه، فیلم معمایی هیچکاک

اشاره به فیلمی مربوط به سال ۱۹۵۸ شاید کمی قدیمی به نظر بیاید؛ اما برای نشان دادن گوشه ای از استعداد آلفرد هیچکاک در فیلم سازی لازم بود. فیلم سرگیجه در اوج سادگی اش جز بهترین فیلم های معمایی سینما به حساب میاد. داستان سرگیجه درباره کارگاهی است که برای بازرسی زن دوستش استخدام شده و از ارتفاع می ترسد. این فیلم زیبا با پایانی بی‌نظیر، تا مدت‌ها در ذهن شما خواهد ماند.

۱۳ – مسیر سبز، فیلم زیبایی معمایی (The Green Mile 1999)

فیلم معمایی تام هنکس

فیلم مسیر سبز بر اساس خاطرات «پل اجکام» از زمان خدمت­اش در گروه اعدام زندان روایت می‌شود. در آن دوران او در یک زندان آمریکا با یک سیاه‌پوست درشت اندام با نام «جان کافی» آشنا می‌شود. جان کافی متهم به قتل دو دختر بچه است؛ اما پس از مدتی اجکام درمی یابد که او بی گناه است. حضور تام هنکس در نقش پل اجکام، برای قرار گرفتن این فیلم در لیست بهترین آثار معمایی کافی است.

۱۴ – پنهان (Hidden 2005)

پنهان

داستان فیلم پنهان درباره یک زوج سطح بالای فرانسوی است که پس از ظاهر شدن مجموعه ای از فیلم های امنیتی در مقابل خانه خود، به وحشت افتاده و در حقایق آزاردهنده گرفتار می‌شوند. «هینکی» با ساخت این فیلم مخاطبش را هنرمندانه به چالش می کشد و از بیننده می خواهد تا دقت بیشتری به خرج دهد.

۱۵ – محله چینی ها (Chinatown 1974)

محله چینی ها

اکثر فیلمبازان «جک نیکلسون» را با یک کلاه سفید و چسبی بر روی دماغ در فیلم مشهور محله چینی ها می شناسند. در این فیلم معمایی نیکلسون نقش یک کاراگاه خصوصی با نام «جیک گیتس» را بازی می کند. این کارگاه در افشای خیانت های زناشویی تخصص دارد و با استخدام وی توسط یک زن، بطور ناخودآگاه درگیر یک پرونده جنایی و راز آلود می شود. این فیلم قدیمی جزو زیباترین فیلم های معمایی تاریخ سینماست.

۱۶ – یادداشت، فیلم معمایی پیچیده (Memento 2000)

یادداشت

فیلم یادداشت یا یادگاری، سکوی پرتاب کریستوفر نولان به سطح اول فیلم سازی جهان بود. این فیلم معمایی و رازآلود به سبک خاص روایت می‌گردد و حداقل باید دو یا سه بار آن را دید؛ تا محتوا و هدف فیلم برای بیننده روشن گردد. فیلم یادداشت درباره مردی با نام لئوناردو شبلی است؛ که حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده و نمی تواند خاطرات جدید را ذخیره کند. این فیلم خاص سالهاست که جزو بهترین های جهان است.

۱۷ – چشمان کاملاً بسته (Eyes Wide Shut 1999)

فیلم های معمایی تام کروز

در فیلم چشمان کاملا بسته شاهد هنرنمایی یکی از زوج های دوست داشتنی سینمایی آمریکا هستیم. تام کروز و نیکول کیدمن، با بازی در این اثر به یاد ماندنی از «استنلی کوبریک» توانستند یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما را در سال ۱۹۹۹ به اکران در آورند. داستان این فیلم درباره دکتر ویلیام و همسرش آلیس است که پس از شرکت در یک مهمانی کریسمس درگیر مسائل حاشیه‌ای و معمایی می‌شوند. قبل از تماشای این فیلم معمایی به رده سنی مخاطب توجه فرمائید.

۱۸ – پلتفرم (The Platform 2019)

پلتفرم

یکی از جدیدترین فیلم های معمایی در سال ۲۰۱۹، پلتفرم نام دارد. داستان این فیلم در خصوص یک زندان طبقاتی است که زندانیان آن در ازای کسب چیزی در دنیای بیرون، حاضر می‌شوند برای مدتی در این زندان طبقاتی زندگی کنند. این فیلم کوتاه با داستان نمادین و زیبای خود بسیاری از سوال های عمیق دینی و اجتماعی جواب می‌دهد. پلتفرم را در اصل می‌توان یک شاهکار سینمایی با پایانی زیبا و تامل برانگیز دانست.

۱۹ – مهمان نامرئی (The Invisible Guest 2016)

مهمان نامرئی

مهمان نامرئی یک فیلم اسپانیایی به کارگردانی «اوریول پائولو» است که در سال ۲۰۱۶ ساخته شد. فیلم در خصوص مردی است که متهم به قتل زنی شده که با او رابطه داشت. حال باید چند ساعت قبل از دادگاه، داستان را برای وکیل سرشناس خود شرح دهد. در این فیلم «باربارا لنی» و «ماریو کاساس» بازی کرده اند.

۲۰ – تلقین، نوعی معمایی خاص (Inception 2010)

فیلم معمایی از نولان

فیلم تلقین بیشتر از آنکه یک اثر معمایی به حساب بیاد، ماهیتی اکشن و علمی-تخیلی دارد. اما به خاطر پیچیدگی محوریت داستان و کارگردانی آن توسط نولان نمی­شد که از این فیلم جذاب نام نبرد. تلقین جزو بهترین فیلم های لئوناردو دی کاپریو است. او در این فیلم از قدرت خاصی برخورداره و میتونه ذهن افراد را خوانده و به ناخودآگاه آنها نفوذ کند. این فیلم موفق توانسته ۳ جایزه اسکار و دو جایزه بفتا کسب نماید و جزو معدود آثار اکران شده از سال ۲۰۱۰ به بعد است که توانست خود را بین ۲۰ فیلم برتر IMDB قرار دهد.

امیدوارم از دیدن این فیلم های معمایی لذت ببرید. اگر از دید شما جای یک فیلم معمایی در لیست ما خالی است، آن را در قسمت نظرات به ما اعلام کنید.

1 دیدگاه

نظر بده

    مطلب های مرتبط

    1. مطلب مرتبط:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نویسنده: کیوان چوگلی

    سلام.کیوان هستم، کارشناسی ارشد ریاضیات مالی و علاقمند به مباحث سرمایه گذاری در اوراق بهادار و بورس می باشم..به نویسندگی و نوشتن علاقمند هستم و همیشه در پی یادگیری مطالب جدید ...با نظرات خود بنده و تیم بلاگر نت نظر را دلگرمی دهید..